|
|
|
||
|
Vyučující: O. Matoušek Cíle kurzu: Cíle poznatkové: Posluchač se seznámí s přehledem faktorů ovlivňujících rizikové chování mládeže a s vlivnými teoriemi, které interpretují tzv. problémové chování, případně překračování norem zákona. Dále se posluchač seznámí s domácím systémem institucí a služeb pro tuto mládež i s modely intervence a péče, které se používají v zahraničí a mohou sloužit jako inspirace v našem prostředí. (Zkratka DCH je dále používána pro delikventní chování. Pro příručku Matoušek, Kroftová - Mládež a delikvence je užívána zkratka MaD.). Cíle podporující kompetence: Posluchač se naučí hodnotit situaci mladého člověka ohroženého sociálním selháním. Naučí se sestavovat individuální plán péče a stanovovat kriteria indikující jeho plnění. Naučí se naplánovat hodnocení kvality a efektivity programů pro tuto cílovou skupinu.
Předpoklady ke vstupu do kurzu: Absolvování základního kurzu o metodologii společenskovědního výzkumu. Rozpis témat přednášek, cvičení a seminářů: Pojmy sociální deviance, anomie, labeling, sociální kontrola, asociální jednání, agresivita. Historická podmíněnost společenských norem a sankcí. Stručný přehled kriminologických teorií. Lit. k semináři: Foucault - Dějiny šílenství, Goffman - Stigma Labáth a kol. - Riziková mládež Některá práce dvojice Koukolík, Drtinová o tzv. deprivantech Přehled biologických a psychologických faktorů ovlivňujících DCH. Dědičnost, konstituce (včetně hormonálních hladin, ADHD), procesy biologického zrání, příslušnost k pohlaví. Vliv vrozené inteligence. Osobnostní faktory. Lit.k semináři: MaD, kap. 1 a 2. Některá novější práce Čírtkové, případně Netíka Vliv rodiny na DCH. Společenské postavení rodiny, kulturní příslušnost rodiny, struktura rodiny, rodinná interakce, způsoby řešení konfliktů, zacházení s agresivitou a další specifické disponující faktory. Lit. k semin.: MaD, kap. 3. Možný - Rodina a společnost Kulturní vlivy Povaha současné společnosti. Změny ve fenoménu dětství a dospívání v posledních staletích. Změny ve struktuře společnosti. Tzv. ?subkultury" ve společnosti obecně, subultury mládeže. Vliv medií na DCH. Beck - Riziková společnost Příslušné kapitoly v MaD. Romové versus většinová společnost. Romové jako etnikum, Romové jako skupina na okraji většinové společnosti. Romové a normy. Romská kriminalita. Lit. k semin. Jakoubek - Konec nejednoho mýtu Kolektiv - Romové v České republice Hodnocení případu a hodnocení rizika. Metodika podle Zastrowa Lit: Matoušek a kol. - Metody a řízení sociální práce Státní institucionální systém zacházení s rizikovou mládeží v ČR. Historie systému. Úloha diagnostických ústavů, výchovných ústavů pro mládež, dětských domovů se školou, středisek výchovné péče. Rizika ústavní výchovy. Lit. k semináři Sekera - Mikrořízení a interpersonální vztahy v organizacích ústavní výchovy Programy nestátních institucí ČR I. Nízkoprahová zařízení. Terénní práce. Organizace pracující s dobrovolníky. Programy v přírodě. Lit. k semináři MaD poslední kapitoly Materiály poskytujících organizací Programy nestátních institucí v ČR II. Programy rozvoje sociálních dovedností. Programy reagující na šikanu. Preventivní programy ve školách. Nestátní probační programy. Domy na půl cesty. Azylové bydlení. Lit. k semináři Materiály poskytujících organizací Inspirativní zahraniční programy I. Nízkoprahové služby a terénní práce. Terapeutické a rehabilitační programy. Zahraniční zdroje Inspirativní zahraniční programy II.Programy podporující vstup klienta na trh práce. Programy komplexně ovlivňující sociální prostředí klienta (MST). Preventivní programy. Zahraniční zdroje Hodnocení kvality a efektu programu. Schéma pro hodnocení programu. Lit. Matoušek a kol. - Sociální služby Podmínky udělení atestace: Aktivní účast na semináři max. 4 b., Hodnocení situace klienta a plán péče max. 3 b. , Návrh hodnocení programu max. 3 b., Test max. 4 b. Výborně = 12-14 bodů, velmi dobře = 10- 11 bodů, dobře = 8-9 bodů Poslední úprava: SCPSCHEI (29.05.2008)
|
