|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (11.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (11.09.2018)
Docházka a aktivní účast v diskusích nad texty, plus domácí příprava čtením zadaných textů. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (11.09.2018)
Předběžný seznam literatury (z tohoto budeme vycházet, ale může se během semestru změnit podle toho, na jaká témata se budeme víc zaměřovat a podle pokročilosti studentů zapsaných v kurzu):
Pierre Bourdieu, Nadvláda mužů, Praha: Karolinum, 2000.
Judith Butler, Gender Trouble, London: Routledge, 1990.
Barbara Goff, Citizen Bacchae, Berkeley: University of California Press, 2004.
Mary Daly, The Church and the Second Sex, New York: Harper and Row, 1968.
Rita M. Gross, "Female God Language in a Jewish Context," Davka Magazine 17, 1976.
Amina Wadud, Qur'an and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman's Perspective, Oxford: Oxford University Press, 1992.
Arvind Sharma (ed.), Methodology in Religious Studies: The Interface with Women’s Studies, Albany: State University of New York Press, 2002.
Pro širší úvod do pozadí feministické teorie pro ty, co se nikdy nepotkali s feministickou literaturou:
Mary Wollstonecraft, A Vindication of the Right of Women, 1792.
Fridrich Engels, The Origin of the Family, private Property and the State, 1884.
Virginia Woolf, A Room of One's Own, 1929.
Simone de Beauvoir, The Second Sex, 1949.
Betty Friedan, The Feminine Mystique, 1963.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová (23.12.2018)
Otázky na 9.1. Elizabeth Schussler Fiorenza, "Feminist Spirituality, Christian Identity, and Catholic Vision"
Barbara Goff, Citizen Bacchae, kap. "Ritual Management of Desire", podkapitola "the Thesmophoria".
Otázky na 19.12.:
+ Bonusový text: k tomu nejsou žádné otázky, ale kdo máte chvíli koukněte na to je to ukázka jak mohou vypadat liturgické texty, když projdou feministickou proměnou Elizabeth Schussler Fiorenza, "Feminist Spirituality, Christian Identity, and Catholic Vision"
Otázky na 5.12.: Chandra Talpade Mohanty, Feminism Without Borders, kapitola "Under Western Eye": 9) Jak vypadá zpředmětňování (objectification) žen ve feministické literatuře? 10) Jak fungují ženské rituály u Bembů? 11) Co má v tomhle "islám" společného se "ženami"? 12) Jak diskutovaný problém souvisí s pozicí McKinnon z minulého článku? 13) Co je "housewife ideology"? 14) Jak souvisí zahalování a útlak žen? 15) Co je za problém s dělbou práce podle pohlaví? 16) Jak je to se vztahem mužského ženského, kulturního a přírodního? 17) Co je za problém s binárním dělením mocenských vztahů? 18) Co je to "diference třetího světa"?
Fatima Mernissi, Veil and the Male Elite, kapitoly Tradition of Misogyny 1 a 2 Upozorňuji, že opouštíme oblast teorie a pouštíme se do aplikovaného feminismu, a s Fatimou Mernissi zároveň opouštíme oblast nekonfesního feminismus. Text je z tohoto hlediska zařaditelný jako akademická teologie, čtěte ho prosím s tímto ohledem. Z teologických textů si budeme dávat jen krátké ukázky, u kterých se nezdržíme dlouho, tohle je první z nich. 1) Kdo byl Abú Bakra?
Otázky na 28.11.: Chandra Talpade Mohanty, Feminism Without Borders, kapitola "Under Western Eye": 1) Jaké jsou úkoly feminismů třetího světa? 2) Jaký je smysl pojmu západní feminismus? 3) Co je to kolonizace? 4) Jak funguje feministická věda? 5) Jak vzniká žena třetího světa? 6) Jak si stojí západní feminismus v síti mocenských vztahů? 7) Jak se pozice autorky liší od "kulturalismu", ze kterého by ji někdo mohl obviňovat? 8) Jaké jsou tři analytické předpoklady, které autorka považuje za problematické? 9) Jak vypadá zpředmětňování (objectification) žen ve feministické literatuře? 10) Jak fungují ženské rituály u Bembů? 11) Co má v tomhle "islám" společného se "ženami"? 12) Jak diskutovaný problém souvisí s pozicí McKinnon z minulého článku? 13) Co je "housewife ideology"? 14) Jak souvisí zahalování a útlak žen? 15) Co je za problém s dělbou práce podle pohlaví? 16) Jak je to se vztahem mužského ženského, kulturního a přírodního? 17) Co je za problém s binárním dělením mocenských vztahů? 18) Co je to "diference třetího světa"?
Otázky na 21.11. Judith Butler, Undoing Gender, kapitola “Gender Regulations”:
Kapitola “Doing Justice to Someone: Sex Reassignment and Allegories of Transsexuality” VAROVÁNÍ: popis životní situace člověka, o kterém především pojednává tento text, je extrémním případem lékařského násilí (jak fyzického, tak psychického). Pokud si myslíte, že je to pro vás problém, text nečtěte, případně ani nechoďte na seminář (k téhle části se dostaneme nejdříve 14.11.) a domluvíme se na alternativním plnění, pokud byste se báli o absence. Vaše psychické zdraví je přednější. Předem taky upozorňuji, že jazyk, kterým Butler o problému mluví, by dnes už do značné míry nebyl přijatelný, byť text není tak starý – ale oblast trans a intersex práv je jednou z nejrychleji se rozvíjejících částí gender studies.
Otázky na 14.11.: Judith Butler, Undoing Gender, kapitola “Gender Regulations”:
Otázky na 31.10.: Pierre Bourdieau, Nadvláda mužů, kap. 1, "Zvětšený obraz": 1. Proč je výhodné o nadvládě mužů přemýšlet přes Kabyly? 2. Jak funguje sexualita u Kabylů? Jak vypadá cyklus, do kterého je zapojena? 3. V čem se mýty a rituály podobají právu? 4. Co všechno přispívá k ustavování mužské nadvlády? 5. Podívejte se na schéma na straně 14 a rozmyslete si, co z něj platí i v kulturách, které znáte. 6. Jaké jsou možnosti ovládaných - žen - v tomto systému? 7. Jaká je role rozdílů v anatomii pohlavních orgánů? 8. Jak vypadá gynekologické vyšetření v USA a jak to souvisí s tématem? 9. Na jaké části se dělí lidské tělo? 10. Jak se nadvláda mužů projevuje v sexu? 11. Jak dochází k sociální diferenciaci? 12. Jak vypadají rituály vstupu do dospělosti u Kabylů? 13. Jak se chová správná žena? 14. Co stojí za schopností ženské intuice? 15. Co je to symbolické násilí? 16. Jak funguje? 17. Proč je tak těžké se od nich oprostit? 18. Jaký je symbolický kapitál žen? 19. Na čem u Kabylů stojí mužství? 20. Jak s tím souvisí archetyp drsného CEO? Otázky k textům na 10.10.: Shulamit Reinharz, Feminist Methods in Social Research, "Introduction":
Simone de Beauvoir, The Second Sex, kap. "Introduction":
|