PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Současný šamanismus - ARL100405
Anglický název: Contemporary Shamanism
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D.
Anotace -
Kurz se zaměřuje na šamanismus, který chápe jako žitou duchovní praxi i diskurzivně konstruovaný obraz. V průběhu semináře budeme číst články, které toto dvojí vidění dále rozvíjejí a analyzují šamanismus v různých kulturních a společenských kontextech. Zaměříme se na historické proměny chápání šamanismu, s důrazem na jeho vnímání ve 20. století i na současnou podobu, a to včetně témat jako jeho role v alternativní spiritualitě, změněné stavy vědomí nebo léčení.
Poslední úprava: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (08.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet lze získat při splnění následujících podmínek

1. aktivní účast na semináři (max 3 absence)

2. Převzetí odpovědnosti za některou z hodin. Při hodině, za niž je studující zodpovědný/á bude v zásadě dělat totéž co jindy, ale důkladněji: bude mít text nastudovaný a odpovědi na zadané otázky promyšleny lépe než ostatní, a bude tak vlastně sloužit jako jakási „pojistka“, která se ke slovu bude dostávat vždy, když ostatním účastníkům semináře „dojde dech“.

Poslední úprava: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (18.02.2025)
Literatura

Doporučená literatura k dalšímu studiu:

Bahn, Paul G. "Save the Last Trance for Me: An Assessmant of the Misuse of Shamanism in Rock Art Studies". In The Concept of Shamanism: Uses and Abuses, 51. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2001. 

Demanget, Magali. "Reconstruction of the Shamanic Space and Mystical Tourism in the Mazatec Region (Mexico)". In The Concept of Shamanism: Uses and Abuses. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2001.

Exnerová, Helena. Český šamanismus v rozhovorech. Praha: Dingir, 2018.

Hutton, Ronald. Shamans: Siberian Spirituality and the Western Imagination. Paperback ed. London: Hambledon Continuum, 2007.

Labate, Beatriz Caiuby; Canvar, Clancy a Gearin, Alex K. The world Ayahuasca diaspora: reinventions and controversies. London: Routledge, 2017.

Tomášková, Silvia. Wayward Shamans: The Prehistory of an Idea. 1st ed. Berkeley: University of California Press, 2013.

Wallis, Robert J. Shamans/neo-Shamans: ecstasy, alternative archaeologies, and contemporary pagans. London: Routledge, 2003.

Znamenski, Andrei A. The beauty of the primitive: shamanism and the western imagination. Oxford: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-517231-7.

Poslední úprava: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (14.05.2025)
Sylabus

19.2. úvodní hodina: průběh kurzu, podmínky zápočtů, rozdělení "pojistek", úvodní přednáška o šamanismu

26.2. 

Text:

Lars Kirkhusmo Pharo, "A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts 'Shaman' and 'Shamanism'," Numen 58/1 (2011): 6–70, dostupné z: Pharo_A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts Shaman.pdf

Otázky:

TEXT ČTĚTĚ POUZE DO S. 37, až k větě: "Moreover, by identifying and analyzing the religious ritual practice of the shaman, we can locate the ideology of shamanism."

Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď.

1. Jaká je kritika pojmu "šaman" a "šamanismus" z dekonstruktivistické pozice? Jaký problém se s touto kritikou pojí? 

2. Jak Pharo definuje šamanismus? V čem jsou podle něj jiné antropologické definice problematické?  

3. Jaký je problém s přejímáním emických termínů do etického meta-jazyka? Jak tento problém vyřeší zavedení "ideálního typu"? (A bonusově: Co by se dalo proti klasifikaci šamanismu přes ideální typ namítnout?)  

4. Jaké tradiční definice šamanismu Pharo představuje a jak se proti nim vymezuje? 

Pojistky: 

Demjanovič, Svačinková

5.3.

Text:

Lars Kirkhusmo Pharo, "A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts 'Shaman' and 'Shamanism'," Numen 58/1 (2011): 6–70, dostupné z: Pharo_A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts Shaman.pdf

Otázky:

POKRAČUJEME V ČETBĚ OD S. 37.

Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď.

5. Jak vypadá šamanský iniciační rituál a proč není vhodný pro definování šamanismu?

6. Jaké ritualizované techniky šamani používají pro kontakt s Jiným světem? Jaké myšlenky se pojí s představou šamana coby „Master of the Spirits a jaké s představou the voyage of the soul“? 

7. Jdou posedlostí stavy a cesty do jiných světů v šamanismu dohromady? Jak se k této problematice staví Ohlmarks, Eliade a de Heusch?

8. Jaký je rozdíl mezi konstitučním a distinkčním přístupem k definování šamanismu? Ke kterému se nakonec Pharo přihlásí a proč?

9. Jaké jsou specifické rysy šamanismu podle Phara a jak se vypořádává s námitkami, které jsou proti jeho definici vzneseny? 

10. Jaký je vztah mezi medicinmany a šamany? 

11. Je šamanismus samostatné náboženství? Proč? (A bonusově: Jak je to pak se současným euro-americkým šamanismem?) 

Pojistky:

Doležalová, Buriánek

12.3.

Text:

Harner, Michael J. Cesta šamana: jak probudit svůj vnitřní potenciál. Religio, sv. 5. Praha: DharmaGaia, 2010, s. 13-62 a 82-113.

Dostupné z: Harner_Cesta šamana.pdf

Otázky:

POVINNÉ JSOU POUZE S. 13-62 A 82-113.

Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď.

1. Co je šamanismus podle Michaela Harnera? Co je to kognicentrismus?

2. Jak probíhal Harnerův iniciační zážitek u Konibů? A co Harner prožil u Jívarů?

3. Jak šamané vstupují do dolního světa? Jak vypadá první cesta začínajícího šamana? Která zkušenost Vás nejvíc zaujala?

4. Jak se v šamanismu pracuje se zvířaty? Proč je komunikace s nimi možná? Jak šaman splyne se svým zvířecím ochráncem?

5. Co duchové-ochránci garantují? Jak to má naše západní kultura s duchy-ochránci? Jak lze svého ducha-ochránce přivolat?

6. Jak se podle Harnera projeví ztráta ochranného ducha? (A bonusově: přišli byste i na jiné indikátory této ztráty?) K čemu se používá spirituální kanoe?

7. Jak šaman přivolává pacientovi silové zvíře? (A bonusově: jakou rituální analýzu byste na tento rituál použili?)

Pojistky:

Hurda, Markvart

19.3.

Text:

Dokončujeme četbu: Harner, Michael J. Cesta šamana: jak probudit svůj vnitřní potenciál. Religio, sv. 5. Praha: DharmaGaia, 2010, s. 13-62 a 82-113, od otázky č. 4.

Nová četba: Lindquist, Galina. "Bringing the soul back to the self: Soul retrieval in neo-shamanism." Social Analysis 48.2, 2004: 155-173.

Dostupné z: Lindquist_Bringing the Soul Back to the Self.pdf

Otázky:

Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď.

1. Jaká je klasifikace rituálů podle Handelmana? Co je to "fenomenologické universum" (phenomenal universe)? A jak vypadá u šamanů? 

2. Co jsou to "rituály mysli" (rituals of the mind)? Kde všude se s nimi potkáme? 

3. Jak je v šamanském pojetí chápána duše? Proč se (její část) ztrácí? A jak se tato ztráto projeví? 

4. Jak vypadá rituál návratu ztracené části duše? Ukažte na dvou případových studiích, jak šaman pracuje. 

5. Jak při šamanském léčení funguje imaginace a paměť? 

6. Jak New age chápe koncept (self)? Jak toto pojetí spadá do Meadovy teorie o Self, Me a I? Co se z pohledu této teorie děje při neošamanském léčení? A v čem spočívá sebeobětování? 

7. Jak křesťanství chápe odpuštění? A jak proces odpuštění vypadá? Proč si Lindquist myslí, že schopnost odpouštět musí být univerzální? A jaký vztah mají podle protestanstké země k neošamanskému léčení? 

8. Jaké jsou podobné rysy mezi katolickou zpovědí a šamanským rituálem navrácení ztracené části duše? Jak funguje odpuštění v šamanismu? A kdo nebo co reprezentuje ono “božské” (divine)? 

9. Proč neo-šamanské léčebné rituály selhávají? (A bonusově: Jak by se to dalo ošetřit?) 

Pojistky:

Víšková, Hofmeisterová

26.3.

Text:

Začínáme s četbou od otázky č.1: Lindquist, Galina. "Bringing the soul back to the self: Soul retrieval in neo-shamanism." Social Analysis 48.2, 2004: 155-173.

Pojistky:

Vančová, Churaňová

2.4.

Text:

Dočítáme Lindquist, Galina. "Bringing the soul back to the self: Soul retrieval in neo-shamanism." Social Analysis 48.2, 2004: 155-173. od otázky č. 6.

pojistky:

Adamko, Divišová

9.4.

Text: Itzhak, Nofit. „Making Selves and Meeting Others in Neo-Shamanic Healing". Ethos 43, č. 3 (2015): 286–310.

Dostupné z: Itzhak_Making Selves and Meeting Others.pdf

Otázky:

1. Jak je klasicky popisováno symbolické léčení? Popište na známém příkladu kunijské rodičky. V čem spočívají výhrady k tomuto přístupu?

2. Jak definuje koncept já (self) antropologická literatura? Jak se na něj dívá fenomenologie? Jak se tento přístup projeví při studiu léčebných rituálů?

3. Jak Itzhak představuje šamanku Elenu a kdo jsou její klienti a žáci?

4. Jak vypadají tři fáze návratu ztracené části duše?

5. Co Lidquist ve své analýze šamanského léčení pomíjí? Jaká je nejdůležitější část rituálu podle Itzhak a jak se projevuje? A jaká je role šamana při léčení?

6. Jakými reakcemi prochází pacient při kontaktu se svou duší? Proč mu tato alienace pomůže?

7. Jak zní argument pro vysvětlení šamanského léčení přes autosugesci a v čem s ním Itzhak nesouhlasí? V čem je unikátní šamanský stav vědomí? Co se při něm děje?

pojistky:

Pojslová, Myšáková

16.4.

Text: Sundström, Olle. „Is the Shaman Indeed Risen in Post-Soviet Siberia?" Scripta Instituti Donneriani Aboensis 24, 2012: 350–87.

Dostupný: Sundstrom_Is the shaman indeed risen.pdf

Otázky:

1. Jak hodnotí sibiřský šamanismus a jeho současný stav Potapov? A jak to vidí Sundström?

2. Co jsou „šamanská etnika“? Kdo jsou „malé národy Severu, Sibiře a Dálného východu“ a jak se k nim choval Sovětský svaz? Jaký je vztah „šamanských etnik“ k „malým národům“? A co na tuto klasifikaci samotní představitelé těchto etnik?

3. Jak se vyvíjel obraz šamana a šamanismu v 18. a 19. století? Kdo byli a co dělali sibiřští šamani podle etnografických zpráv? Proč pro sovětské badatele není šamanský trans důležitý? A co na to Hamayon?

4. Co chce Sundström používáním uvozovek u slova „šamanismus“ čtenáři sdělit? A proč nesouhlasí s Kharitonovou?

5. Jak probíhala kulturně-národní renesance v Rusku? Jaký byl vztah Sovětů ke kulturám svých etnik? Co znamená „kanonizace tradice“? A co znamená heslo „sociální obsahem, národní formou“ a jak se v praxi uplatňovalo?

6. Jaký výsledek měly sovětské náboženské represe? Jak vypadá revitalizace indigenních náboženství a jaká je v něm pozice šamanismu? Proč je dnes šamanismus nástrojem nacházení etnické identity (popište na Chantech)? A proč se používá slovo šamanismus místo původního pojmenování?

7.  Co znamená, že se post-sovětský šamanismus institucionalizuje? Uveďte na příkladech organizace, literatury, religionizace, duchovních staveb a posvátných míst, slavení svátků a rituálů

8. Jak do této situace zapadá „západní šamanismus“? A bonusově: Co si o vlivu FSS na lokální šamanismus myslíte?

9. Co bylo jádrem sporu v soutěži o „Vrchního ruského šamana“?

10. Jak funguje šamanismus v současné Sibiři? A kdo je autentický šaman? Lze o autenticitě rozhodnout?

Pojistky:

Herman, Saňáková

23.4.

Text:

Sundström, Olle. „Is the Shaman Indeed Risen in Post-Soviet Siberia?" od otázky č. 8

Nový text:  Lombardi, Denise. „The Pilgrimage of French Spiritual Tourists to the Wellsprings of Mexican Neo-shamanism: an International (and Intercontinental) Bridge". Ciencias Sociales y Religión 23 (2021): 1–39.

Dostupné zde: Lombardi_The pilgrimage of french spiritual tourists to the wellsprings of mexican neo-shamanism.pdf

Otázky:

1. Jak se podle Lombardi vyvinula religiozita v posledních letech a jakou roli v tom hrají praktiky “New Age”? Jak tato praxe vypadá a co ji spojuje?

2. Jakou roli hraje “starobylost” duchovních praktik? A proč Mexiko?

3. Jak Lombardi poznala šamana Diega a jak probíhalo vyjednávání terénního výzkumu?

4. Jak vypadal začátek cesty do Mexika (Toluca), kdo byli účastníci zájezdu a jak autorka popisuje pobyt v „Domorodé univerzitě“?

5. Jak probíhal „obřad 8000 posvátných bubnů pro uzdravení Matky Země“? Jaké se během něj vynořila pnutí a v čem spočívala? A jak tento střet „neo-indiánů“ s místní populací teoreticky komentuje autorka?

6. Jak vnímala Jeanne návštěvu Teotihuacanu a jak její zkušenost komentuje Lombardi?

Pojistky:

Kahounová, Tréglová

30.4.

Text:

Dočítáme Lombardi, Denise. „The Pilgrimage of French Spiritual Tourists to the Wellsprings of Mexican Neo-shamanism: an International (and Intercontinental) Bridge". Ciencias Sociales y Religión 23 (2021): 1–39.

Dostupné zde: Lombardi_The pilgrimage of french spiritual tourists to the wellsprings of mexican neo-shamanism.pdf

7. Jak probíhala návštěva Malinalca?

8. Co se stalo během výstupu na posvátnou otomijskou horu? A jakou dohru měla tato událost na ubytovně?

9. Jak probíhal iniciační výstup na horu? Jak byla celá událost interpretována účastníky výstupu?

10. V čem byl pobyt se šamanem podle autorky podobný katolickým poutím? A splnila cesta očekávání, která do ní účastnice vložily?

Pojistky:

Voříšková, Douša

7.5.

Text: Alex K. Gearin, chap. 6: "Good Mother Nature: Ayahuasca Neoshamanism as Cultural Critique in Australia", in Beatriz Caiuby Labate, Clancy Cavnar and Alex K. Gearin, The world Ayahuasca diaspora: reinventions and controversies. London: Routledge, 2017: 121-141.

Text je k dispozici zde: Gearin_Good Mother Nature.pdf

Otázky:

1. Proč je antropologie formou kulturní kritiky? Jak se tato kritika může projevit v náboženské praxi?

2. Kdo jsou australští neošamané konzumující ayahuascu, resp. "ayahuasca drinkers"?

3. Co pití ayahuascy přináší na osobní i globální rovině? Jaké jsou zásady pro její konzumaci? Jaký je vztah konzumace ayahuascy k environmentalismu?

4. Co je příčinou všech nemocí? Co všechno "ayahuasca drinkers" na západní společnosti kritizují? Jak se tato kritika pojí se samotnou konzumací?

5. Jak probíhala ceremonie s peruánským šamanem?

6. Jak se liší amazonský šamanismus od svého západního obrazu? A jak se liší ayahuascové ceremonie?

7. Proč v australském neošamanismu chybí koncept čarodějnictví? A co si autor myslí o západné adaptaci indigenních konceptů?

8. Jak jsou prožívány a vykládány zážitky ohrožení či vyhlazení?

9. Proč bychom australské neošamany měli brát vážně? V čem je pití ayahuascy politické?

Pojistky

Mahovská, Vagačová

14.5.

Text: Alex K. Gearin, chap. 6: "Good Mother Nature: Ayahuasca Neoshamanism as Cultural Critique in Australia", in Beatriz Caiuby Labate, Clancy Cavnar and Alex K. Gearin, The world Ayahuasca diaspora: reinventions and controversies. London: Routledge, 2017: 121-141.

Text je k dispozici zde: Gearin_Good Mother Nature.pdf

Pokračujeme v četbě od otázky č.4

Pojistky

Pirc, Kyliánová

Poslední úprava: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (07.05.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK