|
|
|
||
Mezináboženský dialog je aktuální politické a teologické téma. V jakém smyslu je výzvou pro
religionisty? Politologové a sociologové si všímají měnící se role náboženství ve společnosti. Náboženské symboly a emoce jsou používány k posílení vědomí skupinové identity. Zesilují vždy společenské konflikty, nebo mohou mít též „terapeutickou roli“? Teologie a filozofie náboženství zkoumají hranice vstřícnosti jednoho náboženského systému vůči ostatním. Jak je možné spojit nárok na pravdivost vlastního náboženství s uznáním stejného nároku druhých? Religionista by se měl zamyslet nad zásadními předpoklady „mezináboženského dialogu“: s jakým konceptem náboženství se zde pracuje? Je stále nosné používat při analýze současné pluralitní duchovní scény obecnou kategorii „náboženství“, která se dělí na jednotlivé podskupiny, náboženské systémy jako křesťanství, židovství, islám, buddhismus, hinduismus apod.? Neukazuje právě setkávání, prolínání, konflikty či spojování těchto proudů v našem světě nutnost radikálně přehodnotit tyto dlouho používané kategorie? Poslední úprava: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (12.12.2023)
|
|
||
Huntington S., Střet náboženství Küng H., Světový ethos Cornille C., The Impossibilty of Interreligous Dialogue Hošek: Na cestě k dialogu Volf M., Odmítnout nebo obejmout Sachs J. Důstojnost v rozdílnosti Čítanka židovsko-křesťanského dialogu (Praha Kalich, Vyšehrad 2003) Slovník židovsko-křesťanského dialogu (Praha Oikumené 1994) Poslední úprava: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (12.12.2023)
|
|
||
1. Nejprve se podíváme na dynamiku současné globální duchovní scény a roli náboženství v setkávání civilizací. 2. Kde se vzal a jak se měnil pojem „náboženství“ a představa o různých náboženstvích? 3. Kde se bere v křesťanství ochota k mezináboženskému dialogu? 4. Různé teorie mezináboženského dialogu (Küng, Volf, Sachs, Pannikar aj.) 5. Dialog křesťanství a židovství: mohou se vzhledem ke společným kořenům považovat navzájem za „jiná náboženství“? 6. Dialog křesťanství a islámu: neopakuje se ve vztahu muslimů ke křesťanství „substituční model“, uplatňovaný křesťany ve vztahu k Židům? 7. Myšlenka „abrahámovského ekumenismu“ (spolupráce monoteistických náboženství) a její kritici 8. Lze na indické duchovní cesty aplikovat kategorii náboženství? 9. Zkušenosti křesťanských misionářů v Asii, princip akomodace 10. Myšlenka „univerzálního Krista“ a vztah křesťanství k asijským spiritualitám 11. Vícečetná náboženská příslušnost 12. Mají být ateisté a agnostici účastníky „mezináboženského dialogu“? Patří ateismus mezi náboženství? (Iniciativa „nádvoří pohanů“) 13. Patří křesťanství mezi náboženství? (koncepty „nenáboženského křesťanství“ - Barth, Bonhoeffer; teologie „smrti Boha“) Poslední úprava: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (12.12.2023)
|