PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pojetí božství na starověkém Předním východě - ARL100349
Anglický název: Conceptions of Divinity in the Ancient Near East
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. František Válek, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Filosofie, náboženství
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem semináře je prozkoumat pojetí božství na starověkém Předním východě v jeho rozličných aspektech.
Primárním zaměřením jsou (převážně klínopisné) kultury na území Mezopotámie a Syro-Palestiny, diskutované budou ale také spojitosti s Anatolií či Egyptem.

Seminář je určen (nejen) pro všechny zájemce o náboženství starověkého Předního východu.
Poslední úprava: Válek František, Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky zápočtu:

Bc. (zápis pod ARL100349) - aktivní účast na semináři + příprava (četba) na seminář; max. 3 absence

NMgr. (určeno pro religionisty, asyriology a egyptology, zápis pod ARL500156) - požadavky pro Bc. + písemná práce na zvolené téma (cca. 10 NS) a prezentace zvoleného tématu na semináři.

Poslední úprava: Válek František, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.01.2021)
Literatura

Allen, Spencer L. The splintered divine: a study of Ištar, Baal, and Yahweh divine names and divine multiplicity in the ancient Near East. Boston: De Gruyter, 2015.

Antalík, Dalibor. Pojetí božství v předhelénistické Mezopotámii. In Radek Chlup (ed.) Bůh a bohové: pojetí božství v náboženských tradicích světa. Praha: DharmaGaia, 2004.

Brisch, Nicole (ed.). Religion and power: divine kingship in the ancient world and beyond. Chicago, IL: Oriental Institute of the Univeristy of Chicago, 2008.

Brisch, Nicole. Of Gods and Kings: Divine Kingship in Ancient Mesopotamia. Religion Compass 7/2 (2013): 37–46.

Hornung, Erik. Conceptions of God in ancient Egypt: the one and the many. Ithaca: Cornell University Press, 1982.

Hundley, Michael B. Here a God, There a God: An Examination of the Divine in Ancient Mesopotamia. Altorientalische Forschungen 40/1 (2013): 68–107.

Hundley, Michael B. Gods in dwellings: temples and divine presence in the ancient Near East. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2013.

Pongratz-Leisten, Beate. The materiality of divine agency. Boston: De Gruyter, 2015.

Porter, Barbara N., ed. What is a god?: anthropomorphic and non-anthropomorphic aspects of deity in ancient Mesopotamia. Chebeague: Casco Bay Assyriological Institute, 2009.

Porter, Barbara N., ed. One God or many?: concepts of divinity in the ancient world. Chebeague: Casco Bay Assyriological Institute, 2000.

Pyysiäinen, Ilkka. Supernatural agents: why we believe in souls, gods, and buddhas. New York: Oxford University Press, 2009.

Walker, Christopher B. F. a Michael Dick. The induction of the cult image in ancient Mesopotamia: the Mesopotamian Mīs Pî ritual. Helsinki: Neo-Assyrian Text Corpus Project, 2001.

Poslední úprava: Válek František, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.02.2021)
Sylabus

Konkrétní probíraná témata budou upravována během semestru podle průběžného postupu a zájmu účastníků kurzu. Diskuse k tématům bude založena na četbě.

Mezi možná témata patří např.:

- Základní pojmy pro božství, vyjadřování o božství, otázka démonů

- Antropomorfismus a zoomorfismus božstev

- Neživé předměty a symboly jako božstva; matematické vyjádření božstev

- Ikonografie

- Božská přítomnost na zemi (materialita božství, manifestace božství, přítomnost božství v chrámech, Mīs-pî)

- Božstva a kultická praxe

- Božství lidí (panovníci, hrdinové eposů, předkové ...)

- Fluidita božství – jedinost, mnohost, individualita

 

1.        hodina (15. 2. 2021)

téma: úvod, rozdělení úkolů, diskuse ohledně koncepce semináře a probíraných témat

 

2.      hodina (22. 2. 2021)

Téma: Úvodní četba k pojetí božství

četba:

1) Hundley 2013 (Here a God, There a God - An Examination of the Divine in Ancient Mesopotamia)

2) Antalík 2004 (Pojetí božství v předhelénistické Mezopotámii)

- Před tím než přistupíme k hlubšímu zkoumaní konkrétních témat, nastíníme si pomocí dvou shrnujících článků obecné přístupy k pojetí božství na starověkém Předním východě (resp. Mezopotámie, která je povětšinou bez větších úprav aplikována i na Syropalestinu a s vyšší mírou úprav též na Anatolii). Budeme tak mít k dispozici rámec, ve kterém se většina součané badatelské diskuse pohybuje. Vůči němu se pak v průběhu semináře můžeme vymezovat jak pozitivně tak kriticky.

- Diskuse bude založena především na sledování toho, v čem se tyto dva články liší, jaké jsou jejich metodologické pozice, na kritické reflexi předestřených konceptů a porovnání naší zkušeností s pramenným materiálem, případně vypíchnutí rozdílů pro jiné oblasti starověkého Předního východu a kultury mimo Přední východ. Zkuste se zamyslet nad koncepcemi božství ve vámi sledovaných náboženských tradicích.

- Hodina bude uvedna také stručným nástinem pojetí božství v Egyptě.

     - Ti kteří mají zájem o detailnější popis se mohou podívat do Janáka (Staroegyptské náboženství I: 157-275)

 

3.       hodina (1. 3. 2021)

Téma: pojetí božství a metodologické přístupy

četba:

Pyysiäinen 2009 (Supernatural agents: why we believe in souls, gods, and buddhas, kapitola 1: Religion: Her Ideas of His Ideas of Their Ideas ... str. 3-42)

- Pojmy bůh, božství, božstvo atp. jsou často brány jako dané a intuitivně chápané. V rámci tohoto semináře se je pokusíme lépe metodologicky ukotvit.

- Pyysiänenův příspěvek reprezentuje kognitivní přístup, který není na našem ústavu příliš běžný a je vnímán spíše kriticky. To nám může poskytnout prostor pro živější diskusi.

- Při četbě je dobré mít na paměti i Pyysiänenovu ideoogickou pozici jako ateisty a kritika náboženství.

- Pro zájemce, kteří se chtějí stručně seznámit s kognitivním přístupem ke studiu náboženství jsou nahrány dva úvodní články (Pyysiäinen 2012 - Cognitive Science of Religion: State-of-the-Art a Franěk 2014 Has the Cognitive Science of Religion (Re)defined “Religion”?)

 

4.      hodina (8. 3. 2021)

Téma: božstva v mýtu

četba:

vyberte si alespoň 4 mýty z alespoň 2 okruhů (v případě Egypta se dva příběhy počítají za jeden)

1) Mezopotámie (pdf Mýty staré Mezopotámie): a) Atrachasís, b) Enúma eliš, c) Anzu a krádež tabulek osudu

2) Sýrie (pdf Ugaritic Narrative Poetry): Baalův cyklus (jako jeden mýtus berte dvojice tabulek: a) 1+2 - Baal vs. Jamm, b) 3+4 - Baalův palác, c) 5+6 - Baal vs. Mot)

3) Anatolie (pdf Mýty staré Mezopotámie): a) Zmizelý bůh, b) Cyklus o Kumarbim

4) Egypt (pdf Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament): a) The Theology of Memphis, b) The God and His Unknown Name of Power, c) The Contest of Horus and Seth for the Rule, d) The tale of the Shipwrecked sailor (pdf Ancient Egyptian Literature vol I, str. 211nn)

- při četbě se zaměřte zejména na: jak jsou božstva popisována; jak jsou božstva nazývána; jakým způsobem mezi sebou komunikují, jak spolu interagují; v čem spočívá jejich moc, nebo jejich bezmocnost; jak zasahují do běhu světa; je v textu pozorovatelná struktura pantheonu?; jaký je vztah mezi bohy a lidmi; vyjadřují se texty k "morálce" božstev? jakým způsobem?; jaké jsou limity božské moci; jak a jaké emoce božstva vyjadřují; v čem jsou limitováni svým antropomorfismem; v čem antropomorfismus překonávají; jaké jiné popisy kromě antropomorfních v textech pozorujete?; zkuste detekovat rozdíly mezi jednotlivými mýty a mezi mýty z různých okruhů

- pracujeme s překlady textů, zkuste se také zamyslet nad zkreslením, které nám klade překlad (co všechno se v překladu ztrácí?), a také nad tím co všechno se ztrácí z původního texty kvůli jeho materialitě.

 

5.       hodina (15. 3. 2021)

Téma: pokračování v diskusi k mýtům + neantropomorfní a nezoomorfní pojetí božství

četba:

Blessings from a Crown, Offerings to a Drum: Were There Non-Anthropomorphic Deities in Ancient Mesopotamia? (pdf Porter 2009 - What is a God, str. 153-194:  SOUBOR PDF )

- Na kolik jsou božstva totožná s jejich manifestací, na kolik jsou rozdílná? Zkuste to vztáhnout k aspektivní teorii u Hundleyho (z četby na 2. hodinu)

- Co soudíte o tom, zda mohly být původně božstva neantropomorfní a k jejich antropomorfizaci docházelo teprve později? Včetně kritického zhodnocení zda je možné se k něčemu podobnému vyjadřovat.

- Je možné božstva vnímat skutečně neantropomorfně? Je agence něco vysloveně antropomorfního?

- Mohou neantropomorfní božstva fungovat stejně jako antropomorfní?

- Co si myslíte o tom, když je definice pojmu god založena na pojmu deity?

- Může badatel říci, že i když nějaká věc/postava/fenomén apod. má determinativ DINGIR, nemusí to být nutně „real god“? Je možné uvažovat o různé míře divinizace pro Mezopotámii? Nebo je určitá hierarchie výrazem něčeho docela jiného?

- Je koncept osobnosti spojen s konceptem agence u Pyssiänena? Je možné mít agenci bez osobnosti?

- Je užitečné užívat termínu „bůh“, „božstvo“ a podobně? Lze je nahradit pojmy ilu a DINGIR?

- Jak v pramenném materiálu můžeme rozpoznat, že se setkáváme s božstvem?

- Dává smysl přinášet oběti nedivinizovaným předmětům? Je předkládání obětin důvodem k teoretické divinizaci?

- Připadá vám myšlenka explicitní zdůraznění materiality božstva nosná?

- Je pro vás myslitelné božstvo, které je materiální, neaktivní, nemá osobnost, neovlivňuje kosmos, nemá dopad na život věřících (a zároveň se nejedná o deus otiosus, ale o kulticky přítomné „nižší“ božstvo)?

- Co si myslíte o teorii „gods by association or contagion“?

- Je možné někdy božstvem být a jindy ne?

- Zkuste najít příklady z naší kultury, které by mohly strukturálně/funkčně odpovídat materiálním božstvům? Máme předměty, které uctíváme? Máme předměty, které jsou „divinizované“, „nabité zvláštní mocí“ (třeba i „by association or contagion“)? Je nutné, aby předmětům byla připsána agence, když je jim připsána moc?

 

6.      hodina (22. 3. 2021)

Téma: pokračování v diskusi o neantropomorfním a nezoomorfním pojetí božství

četba

 

7.       hodina (29. 3. 2021)

Téma: Ikonografie

četba

Tallay Ornan: In the Likeness of Man: Reflections on the Anthropocentric Perception of the Divine in Mesopotamia (pdf Porter 2009 - What is a God, str. 93-151: SOUBOR PDF )

- Jak dokážeme rozpoznat, že vyobrazení zobrazuje božstvo?

- Je rozdíl mezi antropomorfním a neantropomorfním vyobrazením božstva?

- Jak moc se vyobrazení snaží vystihnout "podobu" božstva?

- Je pozorovatelný nějaký historický vývoj ve vyobrazování božstev?

- Jakou roli božstva na vyobrazeních hrála?

- Vnímáte ikonografii jako doklad inkonsistence v pojetí božství?

 

Doplňující literatura k tématu:

Izak Cornelius - ikonografie Baala a Rašapa (1994) + ikonografie bohyň (2008); zejména Syropalestina + Egypt; Na teoretické rovině řeší i ikonografikou identifikaci (Baal a Rašap: SOUBOR PDF; Bohyně: SOUBOR PDF)

Brown et Feldman (eds.) 2014 - Critical Approaches to Ancient Near Eastern Art; Zdaleka ne vše v tomto sborníku se týká božstev a jejich ikonografie, může to ale pro některé být zajímavé a inspirativní čtení (SOUBOR PDF)

A Companion to Ancient Near Eastern Art 2019 - může se hodit jako referenční příručka, je tam mnoho zajímavých témat a oblastí (SOUBRO PDF)

 

8.      hodina (12. 4. 2021)

Téma: božská přítomnost na zemi - kultické reprezentace (úvod)

četba

Michael B. DicK: The Mesopotamian Cult Statue: A Sacramental Encounter with Divinity (pdf Walls (ed) 2005 - Cult image and divine representation in the ancient Near East: str. 43-68: SOUBOR PDF )

- v této kapitole Dick rozvíjí religionisticky zajímavou paralelu mezi eucharistií a božskou reprezentací v Mezopotámii

- Přijde vám tato analogie nosná? Jaké má problémy a včem je pro nás přínosná?

- Jak se mají kultické reprezentace božstev k antropomorfismu, zoomorfismu či k objektům?

- Vidíte rozdíl mezi kultickou a nekultickou reprezentací?

- Je materialita (v kontextu pramenů, které máme k dispozici) zásadní pro božskou přítomnost?

- Jaký je vztah mezi božstvem a jeho reprezentací na zemi?

- Jak v tomto ohledu funguje chrám?

 

Další doporučená literatura, kde jsou diskutované i jiné oblasti starověkého Předního východu + Egypt (tato doporučená četba platí i pro následující hodinu):

- Ostatní kapitoly z Walls (ed) 2005 - Cult image and divine representation in the ancient Near East (SOUBOR PDF)

- Dick (ed) 1999 - Born in Heaven, Made on Earth (SOUBOR PDF)

- Hundley 2013 - Gods in Dweillings: Temples and Divine Presence in the Ancient Near East (SOUBOR PDF)

 

9.      hodina (19. 4. 2021)

Téma: božská přítomnost na zemi - rituál mīs-pî (text) + prezentace Matouš Mokrý (božské reprezentace v Sýrii a Anatolii)

četba

Christopher Walker and Michael B. Dick: The Induction of the Cult Image in Ancient Mesopotamia: The Mesopotamian mīs pî Ritual (pdf Dick (ed) 1999 - Born in Heaven, Made on Earth: str. 55-122: SOUBOR PDF )

- Kapitola z knihy je sice delší, ale z části opakuje již to co známe a velká část je zabraná transliterací originálního textu, kterou číst nemusíte.

- zaměřeníme se především na diskusi ohledně textu samotného - zkuste vypíchnout zásadní momenty, symbolické úkony, sekvenci (co říkáte na aplikaci teorie přechodových rituálů?)...

- soulasíte se závěry, které na základě textu autoři dělají?

 

10. hodina (26. 4. 2021)

Téma: božství králů v Mezopotámii + krátké uvedení do božství králů v Sýrii a Anatolii + prezentace Veronika Chudobová (božství králů v Egyptě)

četba

Nicole Brisch 2013: Of Gods and Kings: Divine Kingship in Ancient Mesopotamia, Religion Compass 7/2: 37–46 (SOUBOR PDF)

- četba je krátká, i vzhledem k tomu, že značná část hodinu bude zabrána stručným úvodem k Sýrii a Anatolii + prezentací k Egyptu

 

- proto doporučuji se také podívat na některé kapitoly z Religion and Power - Divine Kingship in the Ancient World (SOUBOR PDF)

     - např. Piotr Michalowski: The Mortal Kings of Ur: A Short Century of Divine Rule in Ancient Mesopotamia (str. 33–46)

     + Jerold S. Cooper: Divine Kingship in Mesopotamia, a Fleeting Phenomenon (str. 261–264)

 

11.   hodina (3. 5. 2021)

Téma: démonické bytosti a jejich vztah k božství

četba

Konstantopoulos G. (2017) Shifting Alignments: The Dichotomy of Benevolent and Malevolent Demons in Mesopotamia (pdf Bhayro et Rider (eds) 2017: Demons and Illness from Antiquity to the Early-Modern Period, str.: 19-38: SOUBOR PDF)

- jsou démoni božstva?

- je označení démon vhodné?

- jaký je vztah božství a démonů k dobru a zlu?

 

12.  hodina (10. 5. 2021)

Téma: démonické bytosti a jejich vztah k božství + závěrečná diskuse

četba

Na tuto hodinu se přesouvá četba a diskuse z předešlé hodiny o démonických bytostech

Zároveň bychom diskusi věnovali závěrečnému shrnutí celého semináře:

- Co pro vás bylo užitečné?

- Přijde vám, že máte nyní lepší přehled o pojetí božství na starověkém předním východě

- Zkuste vymyslet zásadní body, které pro vás tvoří kostru pojetí božství.

- V čem se předovýcodní pojetí božství liší od jiných pojetí?

+ cokoliv dalšího vás napadne

Poslední úprava: Válek František, Mgr. et Mgr., Ph.D. (03.05.2021)
Vstupní požadavky

Znalost starověkých jazyků není podmínkou účasti. Jde především o zájem a ochotu se aktivně zapojit.

Poslední úprava: Válek František, Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK