|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (31.08.2016)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (27.02.2017)
Cílem předmětu je, aby se studenti teoreticky i prakticky seznámili s Jungovou metodou výkladu mytické látky. Jung přímo nikde mýtus nevykládá, a ve svém přístupu je sice konzistentní, ale nikde ho explicitně nezformuluje, natožpak aby vytvořil metodickou příručku. Cílem semináře je tedy pokusit se společně učinit výkladový postup explicitním. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (27.02.2017)
Seznam literatury, se kterou budeme na hodině pracovat, včetně konkrétních pasáží:
C. G. Jung: Memories, Dreams, Reflections, London 1995 (nebo český překlad) Stanislav Komárek: Příroda a kultura, Praha 2008, s. 13-42 C. G. Jung: Výbor z díla II., Brno 1999, s. 97-145 (kolektivní nevědomí), 147-184 (archetypy a anima), 185-226 (matka), 227-264 (dítě), 275-321 (duch v pohádkách) C. G. Jung: Aion (Sebrané spisy 9/II), Brno 2003, s. 13-43 Jolande Jacobi: Psychologie C. G. Junga, Praha 2013, s. 17-27 Verena Kast, Ingrid Riedel (eds.): Vybrané spisy C. G. Junga, Praha 2014, s. 18-39 (přednáška první) Robert A. Segal: Theorizing about Myth, Amherst 1999, s. 67-97 Marie-Louise von Franz: Mýtus a psychologie, Praha 1999, s. 28-57 (kap. 3), 58-80 (kap. 4), 92-103 (kap. 6) Early Irish Myths and Sagas, transl. Jeffrey Gantz, London 1981, s. 39-59 („The Wooing of Étaín“) Sylva Hůlová: Využití práce s osobním a kolektivním nevědomím při výkladu mýtu, ÚFaR FF UK C. G. Jung: Výbor z díla VI., Brno 2000, 9-62 (alchymie), 233-277 (jednorožec) C. G. Jung: Výbor z díla V., Brno 1999, 119-cca 187 (mandala) C. G. Jung: Tajemno na obzoru, o fenoménech UFO a mimozemských jevech, Brno 1999 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (27.02.2017)
Požadavky k zápočtu: - aktivní práce a účast na hodinách (připravenost kolektivní četby) - každý 1x referát - 2x příběhovou mapu - 1x přípravná technika (automatické psaní, myšlenková mapa, amplifikace...) - 1x snovou mapu - závěrečný výklad |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (07.05.2017)
1. Úvodní hodina – Představení, koncepce, přehled sylabu a komentář – Požadavky k zápočtu, forma referátů Úkoly na příště (až za 14 dnů): a) Jung-životopis: 3 referáty [C. G. Jung: Vzpomínky, sny myšlenky: I-III, IV-VIII, IX-XII] b) všichni: Komárek-archetypy (přinést příklady k jednomu z archetypů) [Stanislav Komárek: Příroda a kultura, Praha 2008, s. 13-42]
2. Hodina odpadne – jsem v Berkeley
3. Biografie a orientace v pojmech 1) Referáty:
2) Kolečko s příklady ke Komárkovi Úkoly na příště: a) 4 referáty z Výboru z díla II.: [C. G. Jung: Výbor z díla II., s. 97-145 (kolektivní nevědmí), 147-184 (archetypy a anima), 185-226 (matka), 227-264 (dítě) ] b) všichni si přečtou Aion. (každý najde tři aspekty, které nezmínil Komárek) [C. G. Jung: Aion (Sebrané spisy 9/II), Brno 2003, s. 13-43] c) všichni si rozmyslí své 2 mýty (kosmický vs. hrdinský)
4. Základní archetypy 1) Kolečko nad přehledem v Aionu 2) Referáty:
3) Představení vašich vybraných mýtů Úkoly na příště: a) všichni: přečíst „fenomenologii ducha v pohádkách“ a přinést grafickou mapu příběhu (všechny postavy znázornit v systematické síti vztahů s ostatními) [C. G. Jung: Výbor z díla II, s. 275-321 (duch v pohádkách)] b) 1 referát na Jungův model psyche, zvl. 4 psychologické funkce [Jolande Jacobi: Psychologie C. G. Junga, Praha 2013, s. 17-27; Verena Kast, Ingrid Riedel (eds.): Vybrané spisy C.G. Junga, Praha 2014, s. 18-39 (přednáška první)]
5. Fenomenologie ducha v pohádkách 1) Referát:
2) Vaše prezentace map příběhu, kolečko nad tím, co si z výkladu metodologicky odnášíte Úkoly na příště: a) všichni: přečíst si Segalův souhrn a připravit si odpovědi na doprovodné otázky, snaha o formulaci konkrétních rysů a konkrétního postupu (každý přinese návrh) [Robert A. Segal: Theorizing about Myth, Amherst 1999, s. 67-97] Otázky k Segalovi:
6. Charakter Jungova přístupu 1) Diskuse nad Segalem a zodpovězení otázek ke článku. 2) Společný soupis vlastností a charakteristik Jungova přístupu na základě dosavadní četby a zkušenosti. Úkoly na příště: a) všichni: přečíst von Franz: Mýtus a psychologie – kapitola „První oběť“, vydestilovat v čem spočívá přístup, aplikovat na vlastní „kosmický“ mýtus, co z toho vyleze [Marie-Louise von Franz: Mýtus a psychologie, Praha 1999, s. 92-103 (kap. 6)] b) 2 referáty: kap. 3 a kap. 4 [Marie-Louise von Franz: Mýtus a psychologie, Praha 1999, s. 28-57 (kap. 3), 58-80 (kap. 4)]
7. Výklady kosmogonie 1) Referáty:
3) Společná diskuse nad kap. 6 von Franzové a nad jejím způsobem jungiánského výkladu kosmogonických mýtů. Úkoly na příště: a) všichni: přečíst si mýtus o Etain a vyrobit si opět mapu postav a jejich vztahů, tentokrát ale nejen mapu, ale i váš osobní psychologický výklad [Early Irish Myths and Sagas, transl. Jeffrey Gantz, London 1981, s. 39-59 („The Wooing of Étaín“)]
8. Mýtus o Etain I. 1) Představení vašich příběhových map a vašich interpretací mýtu o Etain. 2) představení technik: amplifikace; mentální mapa, automatické psaní, aktivní imaginace atd. Úkoly na příště: a) přečíst si Sylvinu práci o Etain a diskuse nad metodou [Sylva Hůlová: Využití práce s osobním a kolektivním nevědomím při výkladu mýtu, ÚFaR FF UK] b) aplikovat vybranou jednu z experimentálních metod na svůj zvolený mýtus
9. Mýtus o Etain II. (3.5.) 1) Diskuse nad Sylvinou prací: v čem jsou slabé a silné stránky, co nám řekla, co ne; co z toho se hodí pro naše (vaše) záměry. 2) Ukázky aplikací na vaše mýty. pokud zbude čas: 3) Referáty
10. Jungovská laboratoř (10.5.) – povede Martin Skála, téma je alchymistický traktát Splendor Solis (shlédněte video: alternativní odkaz na video, v případě, že by první nefungoval: http://www.uschovna.cz/zasilka/LJWH7DWI7IZI2262-YFW/
11. Jungovská laboratoř II. + diskuze nad metodou (17.5.) – povede Martin Skála + Společná diskuse nad metodou, vašemi variantami této metody, co mají společného.
14. Referáty a prezentace výkladů mýtů (hodina proběhne ve zkouškovém období) 1) Referáty:
|