PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jungiánská metoda výkladu mýtu - ARL100294
Anglický název: Jungian Method of Myth Interpretation
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (31.08.2016)
Tento kurs je praktickým a experimentálním prostředím v němž si účastníci budou moci konkrétně a "na tělo" ("na duši") osahat možnosti a meze analyticko-psychologického přístupu k výkladu mýtu. Cílem semináře je poskytnout religionistům se zaměřením na psychologii náboženství, ale i studentům s prostým zájmem o jungovský přístup či možnosti výkladu mýtu, materiál, nástroje, ale i inspiraci k praktickému použití při interpretaci mytických narativů. Seminář se bude skládat jednak z teoretické části, při níž si účastníci přečtou a společně prodiskutují relevantní pasáže z Jungových a jungiánských textů a pokusí se zformulovat základní body tohoto přístupu, a jednak z části praktické, kdy se jednotlivé existující metody budou zkoušet na konkrétních materiálech a účastníci výsledky těchto experimentů následně zhodnotí. Na semináři bude asistovat analytický psycholog Mgr. Martin Skála.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (27.02.2017)

Cílem předmětu je, aby se studenti teoreticky i prakticky seznámili s Jungovou metodou výkladu mytické látky. Jung přímo nikde mýtus nevykládá, a ve svém přístupu je sice konzistentní, ale nikde ho explicitně nezformuluje, natožpak aby vytvořil metodickou příručku. Cílem semináře je tedy pokusit se společně učinit výkladový postup explicitním. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (27.02.2017)

Seznam literatury, se kterou budeme na hodině pracovat, včetně konkrétních pasáží:

 

C. G. Jung: Memories, Dreams, Reflections, London 1995 (nebo český překlad)

Stanislav Komárek: Příroda a kultura, Praha 2008, s. 13-42

C. G. Jung: Výbor z díla II., Brno 1999, s. 97-145 (kolektivní nevědomí), 147-184 (archetypy a anima), 185-226 (matka), 227-264 (dítě), 275-321 (duch v pohádkách)

C. G. Jung: Aion (Sebrané spisy 9/II), Brno 2003, s. 13-43

Jolande Jacobi: Psychologie C. G. Junga, Praha 2013, s. 17-27

Verena Kast, Ingrid Riedel (eds.): Vybrané spisy C. G. Junga, Praha 2014, s. 18-39 (přednáška první)

Robert A. Segal: Theorizing about Myth, Amherst 1999, s. 67-97

Marie-Louise von Franz: Mýtus a psychologie, Praha 1999, s. 28-57 (kap. 3), 58-80 (kap. 4), 92-103 (kap. 6)

Early Irish Myths and Sagas, transl. Jeffrey Gantz, London 1981, s. 39-59 („The Wooing of Étaín“)

Sylva Hůlová: Využití práce s osobním a kolektivním nevědomím při výkladu mýtu, ÚFaR FF UK

C. G. Jung: Výbor z díla VI., Brno 2000, 9-62 (alchymie), 233-277 (jednorožec)

C. G. Jung: Výbor z díla V., Brno 1999, 119-cca 187 (mandala)

C. G. Jung: Tajemno na obzoru, o fenoménech UFO a mimozemských jevech, Brno 1999

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (27.02.2017)

Požadavky k zápočtu:

- aktivní práce a účast na hodinách (připravenost kolektivní četby)

- každý 1x referát

- 2x příběhovou mapu

- 1x přípravná technika (automatické psaní, myšlenková mapa, amplifikace...)

- 1x snovou mapu

- závěrečný výklad

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (07.05.2017)

1. Úvodní hodina 

– Představení, koncepce, přehled sylabu a komentář

– Požadavky k zápočtu, forma referátů

Úkoly na příště (až za 14 dnů):

a) Jung-životopis: 3 referáty [C. G. Jung: Vzpomínky, sny myšlenky: I-III, IV-VIII, IX-XII]

b) všichni: Komárek-archetypy (přinést příklady k jednomu z archetypů) [Stanislav Komárek: Příroda a kultura, Praha 2008, s. 13-42]

 

2. Hodina odpadne – jsem v Berkeley 

 

3. Biografie a orientace v pojmech 

1) Referáty:

  • Annette Khodari: Jungův Životopis, kapitoly "Dětství" až "Léta studií" 
  • Stanislav Drda:  Jungův Životopis, kap. "Psychiatrická činnost" až "Věž" 
  • Klára Beranová: Jungův Životopis, kap. "Cesty" až "Pozdní myšlenky"

2) Kolečko s příklady ke Komárkovi

Úkoly na příště:

a) 4 referáty z Výboru z díla II.: [C. G. Jung: Výbor z díla II., s. 97-145 (kolektivní nevědmí), 147-184 (archetypy a anima), 185-226 (matka), 227-264 (dítě) ]

b) všichni si přečtou Aion. (každý najde tři aspekty, které nezmínil Komárek) [C. G. Jung: Aion (Sebrané spisy 9/II), Brno 2003, s. 13-43]

c) všichni si rozmyslí své 2 mýty (kosmický vs. hrdinský)

 

4. Základní archetypy 

1) Kolečko nad přehledem v Aionu

2) Referáty:

  • Martin Šenk: Výbor z díla II., "Kolektivní nevědomí"
  • Zuzana Smetanová: Výbor z díla II., "Archetypy, Anima"
  • Tomáš Vobořil: Výbor z díla II., "Archetyp Matky"

3) Představení vašich vybraných mýtů

Úkoly na příště:

a) všichni: přečíst „fenomenologii ducha v pohádkách“ a přinést grafickou mapu příběhu (všechny postavy znázornit v systematické síti vztahů s ostatními) [C. G. Jung: Výbor z díla II, s. 275-321 (duch v pohádkách)]

b) 1 referát na Jungův model psyche, zvl. 4 psychologické funkce [Jolande Jacobi: Psychologie C. G. Junga, Praha 2013, s. 17-27; Verena Kast, Ingrid Riedel (eds.): Vybrané spisy C.G. Junga, Praha 2014, s. 18-39 (přednáška první)]

 

5. Fenomenologie ducha v pohádkách

1) Referát:

  • Adam Čech: Jungův model psyche

2) Vaše prezentace map příběhu, kolečko nad tím, co si z výkladu metodologicky odnášíte

Úkoly na příště:

a) všichni: přečíst si Segalův souhrn a připravit si odpovědi na doprovodné otázky, snaha o formulaci konkrétních rysů a konkrétního postupu (každý přinese návrh) [Robert A. Segal: Theorizing about Myth, Amherst 1999, s. 67-97]

Otázky k Segalovi:

  • Jak se principielně liší Frazerovy a Tylorovy výklady mýtu od Jungova? Na jakých pomyslných osách jsou v protikladu? (A v čem se liší Tylor od Frazera, což Jung ignoruje?)
  • Jak se má podle Junga smyslová zkušenost slunce k mytickému obrazu slunce a ten k archetypu? Jaký je mezi nimi vztah?
  • Jakou konkrétní argumentací se vymezuje Jung proti Freudovu výkladu? (příklad)
  • Jak se to má dle Junga s vyjádřitelností jádra mýtu?
  • Jaké jsou podle Junga tři velké obtíže při interpretaci mýtu?
  • Jaký je dle Junga původ a počátek mýtu? (v kontrastu k Frazerovi, Freudovi… a difuzionistům)
  • Jak Jung vysvětluje personifikaci a jakou roli plní?
  • V čem leží principielní rozdíl (a v čem podobnost) mezi mýty a sny?
  • Jak funguje mytické myšlení?
  • Jak se k sobě mají archetypy, symboly, znaky a alegorie? Které z nich jsou dědičné a které kulturní?

 

6. Charakter Jungova přístupu 

1) Diskuse nad Segalem a zodpovězení otázek ke článku.

2) Společný soupis vlastností a charakteristik Jungova přístupu na základě dosavadní četby a zkušenosti.

Úkoly na příště:

a) všichni: přečíst von Franz: Mýtus a psychologie – kapitola „První oběť“, vydestilovat v čem spočívá přístup, aplikovat na vlastní „kosmický“ mýtus, co z toho vyleze [Marie-Louise von Franz: Mýtus a psychologie, Praha 1999, s. 92-103 (kap. 6)]

b) 2 referáty: kap. 3 a kap. 4 [Marie-Louise von Franz: Mýtus a psychologie, Praha 1999, s. 28-57 (kap. 3), 58-80 (kap. 4)]

 

7. Výklady kosmogonie 

1) Referáty:

  • Johana Honzáková: von Franz, kap. 3
  • Elena Pecinová: von Franz, kap. 4

3) Společná diskuse nad kap. 6 von Franzové a nad jejím způsobem jungiánského výkladu kosmogonických mýtů.

Úkoly na příště:

a) všichni: přečíst si mýtus o Etain a vyrobit si opět mapu postav a jejich vztahů, tentokrát ale nejen mapu, ale i váš osobní psychologický výklad [Early Irish Myths and Sagas, transl. Jeffrey Gantz, London 1981, s. 39-59 („The Wooing of Étaín“)]

 

8. Mýtus o Etain I. 

1) Představení vašich příběhových map a vašich interpretací mýtu o Etain.

2) představení technik: amplifikace; mentální mapa, automatické psaní, aktivní imaginace atd.

Úkoly na příště:

a) přečíst si Sylvinu práci o Etain a diskuse nad metodou [Sylva Hůlová: Využití práce s osobním a kolektivním nevědomím při výkladu mýtu, ÚFaR FF UK]

b) aplikovat vybranou jednu z experimentálních metod na svůj zvolený mýtus

 

9. Mýtus o Etain II. (3.5.)

1) Diskuse nad Sylvinou prací: v čem jsou slabé a silné stránky, co nám řekla, co ne; co z toho se hodí pro naše (vaše) záměry.

2) Ukázky aplikací na vaše mýty.

pokud zbude čas:

3) Referáty 

  • Františka Pintová: Jung: Výbor z díla VI. "Alchymie"
  • Anne-Marie Hujová: Jung: Výbor z díla VI. "Jednorožec"

 

10. Jungovská laboratoř (10.5.)

– povede Martin Skála, téma je alchymistický traktát Splendor Solis

(shlédněte video: 
https://app.sugarsync.com/iris/wf/D6952414_89220837_280399 )

alternativní odkaz na video, v případě, že by první nefungoval: http://www.uschovna.cz/zasilka/LJWH7DWI7IZI2262-YFW/

 

11. Jungovská laboratoř II. + diskuze nad metodou (17.5.)

– povede Martin Skála

+ Společná diskuse nad metodou, vašemi variantami této metody, co mají společného.

 

 

14. Referáty a prezentace výkladů mýtů (hodina proběhne ve zkouškovém období)

1) Referáty:

  • Františka Pintová: Jung: Výbor z díla VI. "Alchymie"
  • Anne-Marie Hujová: Jung: Výbor z díla VI. "Jednorožec"
  • Hynek Bečka: UFO
  • Ludovít Kuruc: Mandaly
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK