|
|
|
||
V tomto kursu, navazujícím na přednášku "Náboženství starověké Sýrie I", se výklad nejprve soustřeďuje na dílčí aspekty severozápadosemitské teologie (systemizace panteonu, koncepce božství, antropomorfní a zoomorfní symbolizace posvátna, monolatrické tendence), kosmologie (vznik a zánik světa, pojetí osudu a kosmického řádu, světoobraz) a antropologie (původ a úděl člověka, etické ideály, vztah lidí a bohů, thanatologie). Druhá část semestru je věnována přehledu kultu: bohoslužebné prostory (svatyně a posvátné okrsky), kněžské stavy a jejich kompetence, bohoslužebné symboly, obětní praxe, nejdůležitější svátky, divinace, magické obřady, přechodové rituály a kult předků.
Poslední úprava: UFRANTAL (16.10.2013)
|
|
||
Povinná literatura: Gregorio del Olmo Lete, Canaanite Religion According to the Liturgical Texts of Ugarit. Bethesda: CDL Press, 1999. [Špaň. orig.: La religión cananea según la liturgia de Ugarit: Estudio textual. Aula Orientalis Supplementa / Estudios Orientales 3; Barcelona: Editorial AUSA, 1992.] Doporučená literatura: Corinne Bonnet - Herbert Niehr, Religionen in der Umwelt des Alten Testaments II: Phönizier, Punier, Aramäer. Kohlhammer Studienbücher Theologie 4/2; Stuttgart: Walter Kohlhammer, 2010. Herbert Niehr, Religionen in Israels Umwelt: Einführung in die nordwestsemitischen Religionen Syrien‑Palästinas. Die neue Echter‑Bibel, Ergänzungsband 5, zum Alten Testament; Würzburg: Echter‑Verlag, 1998. Gregorio del Olmo Lete (ed.), Mitología y Religión del Oriente Antiguo II: Semitas occidentales. Sv. 1: Ebla, Mari. Sv. 2: Emar, Ugarit, Fenicios, Arameos, Hebreos, Árabes preislámicos. Aula Orientalis Supplementa: Estudios Orientales 8‑9; Sabadell (Barcelona): AUSA, 1995. [Franc. adaptace: Mythologie et religion des Sémites occidentaux. Sv. 1: Ébla, Mari. Sv. 2: Émar, Ougarit, Israël, Phénicie, Aram, Arabie). Orientalia Lovaniensia Analecta 162; Louvain: Peeters, 2008.] Paolo Xella, Religione e religioni in Siria-Palestina: Dall’Antico Bronzo all’epoca ellenistica. Roma: Carocci Editore, 2007. Poslední úprava: Antalík Dalibor, doc., Dr. (18.02.2021)
|
|
||
Po dobu distanční výuky bude kurz realizován online na platformě Zoom v čase stanoveném rozvrhem, tj. ve čtvrtky od 10:50 do 12:25 hod. Link: https://cesnet.zoom.us/j/96516043100?pwd=NmdLaXJUTENHRHhYdTFWVjdBUnRSQT09 Poslední úprava: Antalík Dalibor, doc., Dr. (05.02.2021)
|
|
||
K získání atestu formou ústní zkoušky je třeba osvojit si látku z přednášek a povinné literatury. Poslední úprava: UFRANTAL (16.10.2013)
|
|
||
1. Posvátné nauky 1.1 Teologie: tradice předků a zjevení jako legitimace náboženství, pojetí posvátna, antropomorfní a zoomorfní reprezentace božství, sociomorfní reprezentace panteonu (představa "božského sněmu"), otázka božské přítomnosti. 1.2 Kosmologie: kosmogonie (indicie v archaických textech, explicitní zprávy pozdních autorů helénistických), kosmografie, pojetí osudu (ašrijatu), kosmický řád, jeho božská a pozemská garance (tzv. královská ideologie), kolektivní eschatologie (destrukce světového řádu podle tzv. Balaámova proroctví). 1.3 Antropologie: fragmenty antropogonie, hmotná a nehmotná složka lidské osobnosti, úděl člověka, hamartologie, základní etické principy, vztah lidství - božství. 1.4 Thanatologie: smrtelnost jako základní charakteristika lidství, "duchové zemřelých" (rapiuma, refáim) a jejich posmrtný úděl, obraz podsvětí. 2. Kult 2.1 Bohoslužebné prostory: chrámy, kultovní terasy, posvátné okrsky, zahrady a háje při chrámech (základní funkce, stavební materiál, prostorové dispozice, výbava), loci consecrati ve volné přírodě. 2.2 Bohoslužebné symboly: výtvarné a nevýtvarné idoly, standarty, absence archeologické evidence a její možné příčiny, ontologický statut bohoslužebných symbolů. 2.3 Bohoslužební aktéři: společenský statut, otázka dědičného kněžství, intronizace, hierarchie chrámového kléru, «daganovský» typ kněžství a jeho správní kompetence, «haddovský» typ kněžství a jeho exekutivní kompetence, přehled nejdůležitějších sacerdotálních stavů. 2.4 Bohoslužebné úkony: intronizace idolů (tzv. pít‑pí‑rituály), jejich purifikace a zdobení, revokace hierogamie, obětní praxe (základní modality a intence), adorace (liturgická recitace hymnů, zpěv, hudba a tanec, adorační gesta). 2.5 Bohoslužebné slavnosti: lokální platnost liturgických kalendářů a problémy jejich rekonstrukce, společné rysy (přinášení obětí, obecenstevní hodokvas, procesní praxe), nejdůležitější měsíční svátky (novoluní, úplněk), nejdůležitější výroční svátky (jarní a podzimní rovnodennost). 2.6 Divinace: úřad věštce a proroka, resp. věštkyně a prorokyně, jejich společenský statut, božští garanti divinace, věštné techniky (astromancie, chronomancie, teratomancie, iatromancie, oiónomancie, thyomancie, splanchnomancie, kléromancie, oniromancie), intuitivní divinace (marijská a aramejská proroctví), ordál. 2.7 Magie: verbální (zaříkávání, zlořečení a dobrořečení) a gestická složka magického počínání, otázka recepce mezopotámské inkantační tradice, gesta a formule při skládání přísah a uzavírání smluv (Alalach, Terqa, Emar). 2.8 Přechodové rituály a zádušní kult: narození, adopce a její anulování, intronizace do kněžského a královského úřadu, otázka iniciace do dospělosti, sňatek a jeho anulování (rozluka), pohřeb, deifikace panovníků post mortem (Ebla, Mari, Ugarit), zádušní svatyně (Ebla), posvátné symboly zesnulých, zádušní obřady, jejich ústrojné prvky a otázka jejich periodicity.
Poslední úprava: UFRANTAL (16.10.2013)
|