PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologické koučování - APS500036
Anglický název: Psychological Coaching
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)
Psychologie koučování (coaching psychology) je disciplína, která je na některých zahraničních vysokých školách studovaná jako samostatný obor. Spolu s psychoterapií a poradenstvím představuje jednu ze základních služeb, kterou mohou psychologové nabízet svým klientům, zejména jako podporu v efektivním dosahování cílů v životě pracovním (performance coaching) i osobním (life coaching). Psychologické koučování zahrnuje jak práci s jednotlivci (individual coaching), tak s týmy (team coaching), i se sebou samým (self-coaching). Znalosti teoretických konceptů souvisejících s psychologickým koučováním, jakož i schopnosti a dovednosti aplikovat tyto poznatky v reálné situaci rozšíří kompetence budoucích psychologů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)

V rácmi výuky budou teorií i praxí rozvíjené tyto kompetence

1) kontraktování

2) dotazování

3) naslouchání

4) reflektování

Absolventi předmětu by měli být schopni vytvářet s klienty náležité koučovací kontrakty, včetně dobře formulovaných cílů a indikátorů. Zároveň by měli umět klienty na cestě k dosahování cílů provázet a podporovat, zejména podrobnou přípravou budoucích akcí (briefingem) a zpětným rozborem (debriefingem).  

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (07.05.2022)

Student by měl odevzdat jednu případovou studii vlastního sebekoučování a jednu případovou studii koučování jiného klienta/studenta, která bude popisovat nejen stanovení dílčích i koncových cílů, ale také reflexi průběhu jejich dosahování. Případová studie klienta by měla být doplněna klientovou vlastní reflexí a/nebo zpětnou vazbou. 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)

Palmer, S., & Whybrow, A. (2019). Handbook of coaching psychology: a guide for practitioners (Second edition). London: Routledge.

Neenan, M., & Palmer, S. E. (2015). Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: přístup založený na důkazech. Brno: Motiv Press.

Brockbank, A., & McGill, I. (2006). Facilitating reflective learning through mentoring & coaching. London: Kogan Page.

Buckley, A., & Buckley, C. (2006). A guide to coaching and mental health: the recognition and management of psychological issues. Hove, East Sussex: Routledge.

Smith, J. V. (2007). Therapist into coach. Maidenhead, England: Open University Press.

Hay, J. (2007). Reflective practice and supervision for coaches. Maidenhead: Open University Press.

Latham, G. P. (2018). Becoming the evidence-based manager: making the science of management work for you. Boston: Nicholas Brealey Publishing.

Bluckert, P. (2006). Psychological dimensions of executive coaching. Maidenhead: Open University Press.

Brann, A. (2017). Neuroscience for coaches. London: Kogan Page.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)

Teoretické bloky budou střídány s praktickým procvičováním postupů. Předmět bude vyžadovat domácí práci zahrnující sebekoučování a práci s klientem/studentem, která kromě vstupního, nultého sezení bude vyžadovat ještě alespoň tři následná cca hodinová setkání.  

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (07.05.2022)

Pojem a vývoj (psychologie) koučování

Příbuzné postupy (mentoring, facilitace, psychoterapie) - podobnosti a rozdíly

Základní principy a kompetence koučování

Teorie kontraktu

Teorie vytváření cílů

Rozvoj osobnosti, výkon a pracovní motivace

Typy, modely a strategie dotazování

Úrovně a rozvoj naslouchání

Reflektování (opakování, sumarizace, parafrázování, přerámování, amplifikace, metody a experimenty...)

Týmová komunikace a další faktory ovlivňující týmovou výkonnost

Efektivní zpětná vazba

Směry a přístupy psychologického koučování

Intervize a supervize (nejen) v koučování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK