PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Systemický přístup v aplikované psychologii II - APS300269
Anglický název: Systemic Approach to Applied Psychology II
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Vysvětlení: Systemická psychoterapie a psychologické koučování.Úvod dp systémové a systemické psychologie.
Další informace: https://ppsycho.eu/systemika.pdf
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D.
PaedDr. Mgr. Petr Parma
Vyučující: Mgr. Petr Šobra
Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D.
Neslučitelnost : APS300269E
Prerekvizity : APS300232
Je neslučitelnost pro: APS300269E
Je prerekvizitou pro: APSV00002
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D. (28.11.2023)
Předmět bude otevřen jen v případě možnosti prezenční výuky

Úvodní kurz do systemických a systémových přístupů ke klientům a vlastní profesionální roli v oborech aplikované psychologie. Poskytuje základy vedení systemických rozhovorů s klienty v psychoterapii, psychologickém poradenství a psychologickém koučování. Rozvíjí sebereflexi studentů a zaměření na sebe sama, jako základního nástroje práce s klienty.<br>


Termíny v LS 2024: 23.3., 20.4., 18.5.2024
Místo konání v roce 2024: ZŠ Livingston
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D. (07.09.2016)

Vybavit studenty komplexním, zkompetentňujícím a respektuplným přístupem k lidem především v profesích psychoterapie, psychologického poradenství a koučování. Cílem je zabezpečit, aby studenti (1) rozuměli vědeckému proudu zvanému "systemický přístup" (především se orientovali v základech konstruktivistické filosofie, teorie komunikace, kybernetiky 2. řádu a teorie autopoietických systému), (2) měli základy systemického myšlení (přemýšleli o lidech jako o lidských a sociálních systémech, vzájemně se ovlivňujících se svým prostředím), (3) ovládali základní techniky systemické práce s jednotlivcem (schopnost nastavovat rámce spolupráce, navazovat respektuplný vztah, zvládat podporující a zkompetentňující komunikaci a podporovat přenášení výsledků do dalších situací klienta) a především (4) uměli všechny principy a postupy uplatňovat u sebe sama.

Literatura
Poslední úprava: KPSBIDLO (06.02.2007)
Povinná:
Parma, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006.

Schlippe, A. V., Schweitzer, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001.

Doporučená:
Bettner, B. L., Lew, A. Odvaha žít svůj život. Hradec Králové: Konfrontace, 1995.

Heisenberg, W. Fyzika a filosofie. Praha: Aurora, 2000.

Kim Berg, I. Posílení rodiny. Vydavatelství NN (III), 1992.

Ludewig, K. Systemická terapie. Praha: Pallata, 1994.

Michel, G. F., Mooreová, C. L. Psychobiologie. Praha: Portál, 1999.

Parma, P. Systemický přístup v pomáhajících profesích. (skripta). Praha: Institut systemických studií, 2005.

Prigogine, I., Stengersová, I. Řád z chaosu. Praha: Mladá fronta, 2001.

Úlehla, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996.

Watzlawick, P. Jak skutečná je skutečnost? Hradec Králové: Konfrontace, 1998.

Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, D. D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D. (07.09.2016)

Interaktivní, střídají se semináře a cvičení, v seminářích studenti spoluvytvářejí teorie a metodiky, které se učí, za pomoci podnětových listů, které jim dávají základní rámce k přemýšlení o konceptech a modelech, které systemické a systémové přístupy nabízejí. To umožňuje každému si vybrat z širokého proudu systemických teorií a metodik to spektrum, které nejlépe nasedá na jeho osobnostní a vzdělanostní strukturu a dává tak lepší záruky efektivnějšího využití vědomostí a dovedností v praxi.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D. (29.01.2024)

* Požadavky na zápočet:
---------------------
85% účast

Při 67% účasti lze neúčast nahradit esejí na téma "Sebereflexe v práci s klienty v aplikované
psychologii" či  doslovným přepisem 20 min rozhovoru s klientem (podle pokynů ve sktiptech).



* Požadavky na certifikát:
------------------------------

1. semestr:

a) 85% účast ve výuce

b) přinesení případu (vlastního či vypůjčeného) na případovou studii či supervizi nebo místo toho vypracování písemné eseje Kontrola a pomoc ve

vztahu k sobě a druhým

2. semestr:

a) 85% účast ve výuce (nebo 66% za celý rok dohromady+ vypracování písemné eseje Sebereflexe v práci s klienty v aplikované psychologii)

b) přinesení případu (vlastního či vypůjčeného) na případovou studii

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D. (22.09.2021)

- (Navazuje na obsah předmětu Systemický přístup v aplikované psychologii I)
- Typologie otázek a umění dotazování
- Pojetí problémů a práce s nimi
- Pozitivní konotování
- Vytváření udržení a ukončení vztahu s klientem a organizace systemických rozhovorů
- Komunikační bariéry
- Zlatá pravidla efektivní práce
- Nácvik pomáhající komunikace
(Úplný obsah včetně hodinových dotací je na webové adrese http://www.systemic.cz/document/psych_apl_syst_2006.pdf)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Lenka Tichotová, Ph.D. (28.11.2023)

atestace ze Základů psychoterapie (APS300036), atestace ze zimního semestru Systemický přístup v aplikované psychologii I. (APS300232),
Maximální počet zapsaných studentů: 12

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK