PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Psychological Coaching - APS300169E
Anglický název: Introduction to Psychological Coaching
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APS300169
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
Třída: Exchange - 14.4 Psychology and Behav. Sciences
Neslučitelnost : APS300169
Je neslučitelnost pro: APS300169
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Studenti jsou seznámeni se základními principy a postupy psychologického koučování. Psychologické koučování bude mapováno z hlediska historie svého vzniku, hranicemi s příbuznými postupy, i vymezením místa (a uplatněním) v současné psychologické praxi. V rámci teorie budou vysvětlené klíčové koncepty, na nichž je koučování vystavěno (goal setting theory a další teorie pracovní motivace, koncepty všímavosti a sebe-účinnosti aj.), zároveň budou poskytnuté informace o různých koučovacích přístupech a školách.
Poslední úprava: Bahbouh Radvan, doc. PhDr. MUDr. Mgr., Ph.D. (06.10.2018)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je připravit studenty na to, aby byli schopni koučovat klienty. Studenti se budou učit , jak  klientům pomoci s psychologicky vhodnou formulací cílů a jak hledat efektivní cestu k jejich dosažení.  V rámci sebereflexe vlastního dosahování cílů bude rozvíjené i jejich  sebekoučování. 

 

V rámci předmětu jsou trénovány především tyto klíčové kompetence:

 

kontraktování (contracting), v rámci něhož bude především věnována pozornost motivujícímu stanovení cíle,

dotazování (questioning), v rámci kterého bude nacvičen zejména briefing a debriefing,

naslouchání (listening), obohacené o sledování emocí,

a reflektování (reflecting), zahrnující například sumarizaci, parafrázování, přerámování či amplifikaci... 

Poslední úprava: Bahbouh Radvan, doc. PhDr. MUDr. Mgr., Ph.D. (06.10.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Studenti vypracují kazuistiku sebekoučování (podrobnější analýza dosažení či dosahování vlastního cíle rozebírající průběžné změny motivace, i intervence zaměřené na její zvýšení) i koučování (je doporučené, aby byla kazuistika klienta doplněná o jeho vlastní reflexi). . 

Poslední úprava: Bahbouh Radvan, doc. PhDr. MUDr. Mgr., Ph.D. (06.10.2018)
Literatura

Bahbouh, R.(2010). Pohádka o ztracené krajině. Praha: Dar Ibn Rushd. 

Bates, B. (2015). The little book of big coaching models. London: Pearson.

Clutterbuck, D., Megginson, D. (2005). Making coaching work: creating a coaching culture. London: CIPD

Csikszentmihalyi, M. (2015). Flow: o štěstí a smyslu života. Praha: Portál.

Gallwey, W.T. (2010). Inner game pro manažery. Praha: Management press. 

Kimsey-House, H., Kimsey-House, K., Sandahl, P., Whitworth, L. (2017). Ko-aktivní koučink. Praha: Synergie Publishing.

Law, H., Ireland, S. Hussain, Z. (2007). The psychology of coaching, mentoring and learning. London: John Wiley.

Palmer, S., Neenan, M. (2015). Kognitivně-behaviorální koučink v praxi. Praha: Motiv Press.

Poslední úprava: Bahbouh Radvan, doc. PhDr. MUDr. Mgr., Ph.D. (06.10.2018)
Metody výuky

Přednáška/seminář

Poslední úprava: Bahbouh Radvan, doc. PhDr. MUDr. Mgr., Ph.D. (06.10.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK