|
|
|
||
Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární
formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe. Poslední úprava: KPSBIDLO (05.10.2007)
|
|
||
Seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie Poslední úprava: KPSBIDLO (05.10.2007)
|
|
||
Povinná:
Literatura je průběžně doplňována o aktuální prameny doporučované v rámci přednášek!!!
Erikson, E. H. Osm věků člověka. Praha: KÚP, 1968. Kuric, J. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986 /vybrané kap./. Langmeier, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1983. Příhoda, V. Ontogenese lidské psychiky. Praha: SPN, 1977. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. Schmidt, H. D. Obecná vývojová psychologie. Praha: Academia, 1978. ŠULOVÁ,L. Raný psychický vývoj dítěte, Praha, Karolinum, 2004 Švancara, J. Kompendium vývojové psychologie. Praha: UK, 1967. Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum, 1996. Doporučená: Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach, 1991, str. 185 - 210. Baštecký, J.; Kumpel, Q.; Vojtěchovský, M. Gerontopsychiatrie. Praha: Grada, 1994. Bronfenbrenner, J. Influence on human development - separát. David, H.; Dytrych, Z.; Schuller, V. Born unwanted. Praha: Avicenum, 1988. Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS, 1977. Erikson, E. H. Childhood and Society. New York: W. W. Norton, 1963. (2nd ed.) Freud, S. Vybrané spisy. Sv. 1, 2-3. Praha: Avicenum, 1991, 1993. Freudová, A. Psychoanalysa pro pedagogy. Praha: Nakl. volné myšlenky, 1937. Grof, S. Dobrodružství sebeobjevování. Praha: Gemma, 1988. Haškovcová, M. Fenomén stáří. Praha: Pyramida, 1990. Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN, 1973. Hoskovec, J.; Nakonečny, M.; Sedláková, M. Psychologie XX. stol., Praha: Karolinum, 2002. Hyhlík, F.; Nakonečný, M. Malá encyklopedie současné psychologie. Praha: SPN, 1974. Kolektiv autorů. Drogy, Mládež, Společnost. Praha: Pedagogica, 1997. Kolektiv autorů. Problémy psychického vývoje a osobnosti. Praha: Academia, 1978. Kotásková, J. Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Československá psychologie, 1969, 5, s. 460-73. Kotásková, J. Socializace a morální rozvoj osobnosti. Praha: Academia, 1987. Langmeier, J.; Balcar, K.; Špitz, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. Langmeier, J.; Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974. Leont'jev, A. N. Problémy psychického vývoje. Praha: SPN, 1966. Lurija, A.R. Ludský mózog a psychické procesy. Bratislava: SPN, 1975. Manželství. Praha: Zprávy VÚPs, 1985. Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. Matějček, Z.; Langmeier, J. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. Matoušek, O. Kontexty neuróz. Praha: Avicenum, 1986. Mečíř, J. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. Praha: Avicenum, 1990. Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988. Mussen, P. H. Carmichael's Manual of Child Psychology, 3rd ed. New York: J. Wiley, 1970. Odehnal, J. In; Janoušek a kol. Úvod do sociální psychologie. Praha: SPN, 1981, str. 49-119. Odehnal, J.; Severová, M. Obsah, struktura a psychické řízení lidské činnosti. Praha: UK, 1986. Oerter, R.; Montada, L. Entwicklungspsychologie, 2neu bearbeitete, Weinheim, Psychologie Verlags union, 1998. Pacovský, V. a kol. Gerontologické minimum, Praha: ILF, 1988. Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1966. Piaget, J. ; Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970. Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1966. Ryšánek, V. Extrémně mladá manželství. Praha: PGS UK, 1987. Říčan, P.; Krejčířová, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1995. Severová, M. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982. Šípová, I.; Mellan, J. Mladé manželství. Praha: Avicenum, 1970. Švancara, J. Diagnostika psychického vývoje. 3. vyd. Praha: Avicenum, 1980. Uždil, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 1984. Uždil, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. Vojta, V. Mozkové a hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada, 1993. Vygotskij, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976. Wright, L.; Schaefer, A. B.; Solomens, G. Encyklopedia of Pediatric Psychology. Baltimore: Univ. Park Press, 1979. Videoprogramy na téma:Prenatální vývoj Lokomotorický a neuropsychický vývoj kojence Dyslexie Vyšetření neuropsychického vývoje Specifika dětské psychoterapie Mládež a drogy Řečový vývoj v batolecím období Raná interakce matka dítě a další Poslední úprava: Šulová Lenka, prof. PhDr., CSc. (05.10.2009)
|
|
||
přednáška/seminář Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
|
|
||
Splnění jedné z následujících možností: a) referát na semináři bez odevzdání písemné formy + úspěšné složení ústní zkoušky b) seminární práce v rozsahu 8-10 stran na dohodnuté téma + úspěšné složení ústní zkoušky c) ve výjimečných případech překlad materiálů z ontog. psych. v rozhsau 10 str. + úspěšné složení ústní zkoušky d) aktivní účast na konferencích či odborných seminářích v ČR či zahraniční v oblasti ontog. psych. + úspěšné složení ústní zkoušky Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
|
|
||
Vymezení pojmu ontogenetická psychologie. Vztah ontogenetické psychologie k ostatním psychologickým disciplinám, její aplikace v jiných vědách, v praxi. Filosofické základy, směry vývojových idejí 19. stol. /zoopsychologie, psychologie národů a psychologie dítěte/. Psychologie dítěte. Hlavní směry psychologie na začátku století. Reflexologie, reaktologie, behaviorismus, psychoanalýza, gestaltismus /důraz na vývojově psychologická hlediska/. J. Piaget - základní myšlenky a přístupy, kognitivní vývojová teorie, jednotlivé etapy vývoje jedince. Přehled teorií duševního vývoje, snaha zhodnotit je a systemizovat. Determinanty psychického vývoje. Zrání x učení, kontinuita x diskontinuita, reversibilita x irreversibilita, genotyp x fenotyp. Periodizace vývoje - srovnání Freuda, Piageta, Eriksona a dalších jako ukázka diskontinuitního pojetí vývoje. Zákonitosti a principy vývoje /obecné - rozpor jako zdroj vývoje, kvantitativní a kvalitativní vztahy. i specifické - zpomalování tempa vývoje, kefalokaudální směr vývoje, diferenciace integrace./. Výzkumné, diagnostické i psychoterapeutické metody vývojové psychologie, druhy výzkumných projektů /longitudinální a transverzální /dg. metody a jejich využití, specifika dětské psychoterapie/. Přehled ontogenetického vývoje. Prenatální období, postup zrání plodu, nedonošenost - důsledky. Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů. Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky. Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě. Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/. Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti. Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost. Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny. Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost. Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální. SeminářeNechtěné děti Psychická deprivace v dětství Problémy socializace osobnosti Morální vývoj v procesu socializace Problematika určování školní zralosti Klady a zápory long. a trans. výzkumného přístupu Některé osobnosti vývojové psychologie Dyslexie - vyšetřování a způsoby doučování Ukázky některých užívaných dg. metod Druhy dětské hry Problematika školní úspěšnosti Období dospívání a drogy Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče Rané sexuální zkušenosti Mezigenerační konflikty v dospívání Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera Dnešní životní styl a mentální hygiena Specifika stáří S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik. Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
|
|
||
první ročník studia Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
|