PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ontogenetická psychologie - APS300011
Anglický název: Developmental Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, --- [HT]
letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: APS100022
Garant: prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Záměnnost : APS100022
Je prerekvizitou pro: APS300034
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární
formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe.

Poslední úprava: KPSBIDLO (05.10.2007)
Cíl předmětu

Seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie

Poslední úprava: KPSBIDLO (05.10.2007)
Literatura
Povinná:
Literatura je průběžně doplňována o aktuální prameny doporučované v rámci přednášek!!!

Erikson, E. H. Osm věků člověka. Praha: KÚP, 1968.

Kuric, J. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986 /vybrané kap./.

Langmeier, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1983.

Příhoda, V. Ontogenese lidské psychiky. Praha: SPN, 1977.

Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990.

Schmidt, H. D. Obecná vývojová psychologie. Praha: Academia, 1978.

ŠULOVÁ,L. Raný psychický vývoj dítěte, Praha, Karolinum, 2004

Švancara, J. Kompendium vývojové psychologie. Praha: UK, 1967.

Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum, 1996.

Doporučená:
Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach, 1991, str. 185 - 210.

Baštecký, J.; Kumpel, Q.; Vojtěchovský, M. Gerontopsychiatrie. Praha: Grada, 1994.

Bronfenbrenner, J. Influence on human development - separát.

David, H.; Dytrych, Z.; Schuller, V. Born unwanted. Praha: Avicenum, 1988.

Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS, 1977.

Erikson, E. H. Childhood and Society. New York: W. W. Norton, 1963. (2nd ed.)

Freud, S. Vybrané spisy. Sv. 1, 2-3. Praha: Avicenum, 1991, 1993.

Freudová, A. Psychoanalysa pro pedagogy. Praha: Nakl. volné myšlenky, 1937.

Grof, S. Dobrodružství sebeobjevování. Praha: Gemma, 1988.

Haškovcová, M. Fenomén stáří. Praha: Pyramida, 1990.

Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN, 1973.

Hoskovec, J.; Nakonečny, M.; Sedláková, M. Psychologie XX. stol., Praha: Karolinum, 2002.

Hyhlík, F.; Nakonečný, M. Malá encyklopedie současné psychologie. Praha: SPN, 1974.

Kolektiv autorů. Drogy, Mládež, Společnost. Praha: Pedagogica, 1997.

Kolektiv autorů. Problémy psychického vývoje a osobnosti. Praha: Academia, 1978.

Kotásková, J. Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Československá psychologie, 1969, 5, s. 460-73.

Kotásková, J. Socializace a morální rozvoj osobnosti. Praha: Academia, 1987.

Langmeier, J.; Balcar, K.; Špitz, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989.

Langmeier, J.; Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974.

Leont'jev, A. N. Problémy psychického vývoje. Praha: SPN, 1966.

Lurija, A.R. Ludský mózog a psychické procesy. Bratislava: SPN, 1975.

Manželství. Praha: Zprávy VÚPs, 1985.

Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996.

Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986.

Matějček, Z.; Langmeier, J. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986.

Matoušek, O. Kontexty neuróz. Praha: Avicenum, 1986.

Mečíř, J. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. Praha: Avicenum, 1990.

Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988.

Mussen, P. H. Carmichael's Manual of Child Psychology, 3rd ed. New York: J. Wiley, 1970.

Odehnal, J. In; Janoušek a kol. Úvod do sociální psychologie. Praha: SPN, 1981, str. 49-119.

Odehnal, J.; Severová, M. Obsah, struktura a psychické řízení lidské činnosti. Praha: UK, 1986.

Oerter, R.; Montada, L. Entwicklungspsychologie, 2neu bearbeitete, Weinheim, Psychologie Verlags union, 1998.

Pacovský, V. a kol. Gerontologické minimum, Praha: ILF, 1988.

Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1966.

Piaget, J. ; Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970.

Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1966.

Ryšánek, V. Extrémně mladá manželství. Praha: PGS UK, 1987.

Říčan, P.; Krejčířová, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1995.

Severová, M. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982.

Šípová, I.; Mellan, J. Mladé manželství. Praha: Avicenum, 1970.

Švancara, J. Diagnostika psychického vývoje. 3. vyd. Praha: Avicenum, 1980.

Uždil, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 1984.

Uždil, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.

Vojta, V. Mozkové a hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada, 1993.

Vygotskij, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976.

Wright, L.; Schaefer, A. B.; Solomens, G. Encyklopedia of Pediatric Psychology. Baltimore: Univ. Park Press, 1979.

Videoprogramy na téma:
Prenatální vývoj

Lokomotorický a neuropsychický vývoj kojence

Dyslexie

Vyšetření neuropsychického vývoje

Specifika dětské psychoterapie

Mládež a drogy

Řečový vývoj v batolecím období

Raná interakce matka dítě a další

Poslední úprava: Šulová Lenka, prof. PhDr., CSc. (05.10.2009)
Metody výuky

přednáška/seminář

Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
Požadavky ke zkoušce

Splnění jedné z následujících možností:

a) referát na semináři bez odevzdání písemné formy + úspěšné složení ústní zkoušky

b) seminární práce v rozsahu 8-10 stran na dohodnuté téma + úspěšné složení ústní zkoušky

c) ve výjimečných případech překlad materiálů z ontog. psych. v rozhsau 10 str. + úspěšné složení ústní zkoušky

d) aktivní účast na konferencích či odborných seminářích v ČR či zahraniční v oblasti ontog. psych. + úspěšné složení ústní zkoušky

Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
Sylabus

Vymezení pojmu ontogenetická psychologie. Vztah ontogenetické psychologie k ostatním psychologickým disciplinám, její aplikace v jiných vědách, v praxi. Filosofické základy, směry vývojových idejí 19. stol. /zoopsychologie, psychologie národů a psychologie dítěte/.

Psychologie dítěte. Hlavní směry psychologie na začátku století. Reflexologie, reaktologie, behaviorismus, psychoanalýza, gestaltismus /důraz na vývojově psychologická hlediska/.

J. Piaget - základní myšlenky a přístupy, kognitivní vývojová teorie, jednotlivé etapy vývoje jedince.

Přehled teorií duševního vývoje, snaha zhodnotit je a systemizovat. Determinanty psychického vývoje. Zrání x učení, kontinuita x diskontinuita, reversibilita x irreversibilita, genotyp x fenotyp.

Periodizace vývoje - srovnání Freuda, Piageta, Eriksona a dalších jako ukázka diskontinuitního pojetí vývoje.

Zákonitosti a principy vývoje /obecné - rozpor jako zdroj vývoje, kvantitativní a kvalitativní vztahy. i specifické - zpomalování tempa vývoje, kefalokaudální směr vývoje, diferenciace integrace./. Výzkumné, diagnostické i psychoterapeutické metody vývojové psychologie, druhy výzkumných projektů /longitudinální a transverzální /dg. metody a jejich využití, specifika dětské psychoterapie/.

Přehled ontogenetického vývoje. Prenatální období, postup zrání plodu, nedonošenost - důsledky. Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů.

Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky.

Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě.

Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/.

Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti.

Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost.

Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny.

Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost.

Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální.

Semináře
Nechtěné děti

Psychická deprivace v dětství

Problémy socializace osobnosti

Morální vývoj v procesu socializace

Problematika určování školní zralosti

Klady a zápory long. a trans. výzkumného přístupu

Některé osobnosti vývojové psychologie

Dyslexie - vyšetřování a způsoby doučování

Ukázky některých užívaných dg. metod

Druhy dětské hry

Problematika školní úspěšnosti

Období dospívání a drogy

Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče

Rané sexuální zkušenosti

Mezigenerační konflikty v dospívání

Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera

Dnešní životní styl a mentální hygiena

Specifika stáří

S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik.

Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
Vstupní požadavky

první ročník studia

Poslední úprava: KPSBIDLO (13.09.2007)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK