PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy psychometrie a psychodiagnostiky - APS100057
Anglický název: Introduction to Psychometrics and Psychological Assessment
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, --- [HT]
letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neurčen (neurčen)
letní:neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Vyučující: prof. Mgr. Ondřej Bezdíček, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Mgr. Jana Dlouhá
Prerekvizity : APS100020
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. (14.02.2022)
Předmět učí studenty kriticky hodnotit psychologické testy a patřičně zacházet s jejich manuály. Klíčovými tématy jsou v této souvislosti položková analýza, reliabilita, validita a standardizace testu včetně vytvoření vhodných norem. V rámci rozvoje této schopnosti je třeba, aby dokázal každý student sestavit vlastní psychologický test či diagnostický postup a ověřit jeho psychometrické vlastnosti. Vedle rozšíření znalosti z oblasti psychometrie a psychologického testování budou studenti seznámeni s tím, jakým způsobem lze diagnosticky využít rozhovor, pozorování, modelové situace či analýzu stop a výsledků činnosti. Studenti se budou učit průběhu diagnostického procesu, tedy jak na konkrétní zadání reagovat vhodnou volbou diagnostických nástrojů a volbou strategie diagnostického vyšetření. Pozornost bude věnována rovněž tomu, jak prověřovat a integrovat zjištěné informace do výsledné psychologické zprávy.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ROZEE3AF (18.09.2018)

Cíl předmětu: Osvojit si znalosti, dovednosti a další kompetence důležité pro praktické provádění jakéhokoli diagnostického postupu a vyšetření. Zejména:

1) Poskytnout přehled o základních kritériích, zdrojích, možnostech a postupech důležitých při hodnocení kvality psychodiagnostických metod, zejména těch testových (reliabilita, validita, normy, standardizace atd.).

2) Osvojit si dovednosti potřebné pro ověření základních psychometrických charakteristik u vlastního testu a také pro převod již zavedené diagnostické metody ze zahraničí do českého prostředí.

3) Získat základní dovednosti v oblasti praktického využití diagnostických metod k samotnému vyšetření (vedení rozhovoru, znalost konkrétních pozorovacích systémů v oblasti diagnostiky, schopnost sestavit modelovou situaci, vyhodnotit shodu posuzovatelů a pozorovatelů, vypočítat specifitu a senzitivitu pro různé cut off skóry ve zvolené klinické situaci, atd.)

4) Zorientovat se v jednotlivých fázích diagnostického procesu, naučit se na základě cíle a zadání zvolit co nejefektivnější diagnostickou strategii, po správně provedeném diagnostickém vyšetření umět zjištěné poznatky integrovat, ať už kvantitativně či kvalitativně do diagnostického závěru, dokázat rozpoznat kvalitní diagnostickou zprávu.  

5) Osvojit si etické standardy psychodiagnostického vyšetření, nikoli jen co do kvality používaných metod, ale zejména samotného kontaktu a kontraktu s klientem, zacházením s citlivými informacemi, se zpětnou vazbou, atd.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. (17.09.2021)

* Povinná:

Furr, R. M. (2021). Psychometrics: an introduction. SAGE publications.

Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. Psychometrika: Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011.

Standardy psychologického a pedagogického testování Americké psychologické asociace. Praha: Testcentrum, 2001

 

* Doporučená:

Anastasi, A. Psychological testing (6th ed.). New York: Macmillan, 1988.

Cronbach, J.L. Essentials of psychological testing (5th ed.). New York: Harper and Row Co., 1990.

Groth-Marnat, G. Handbook of psychological assessment. New Jersey: John Wiley and Sons, 2003.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. (20.09.2022)

Vytvoření vlastní diagnostické metody, či překlad a doplnění existující diagnostické metody. Ověření jejich základních psychometrických kvalit a zpracování stručného manuálu k této metodě (odevzdává se přes platformu Moodle). Prokázání znalostí a dovedností z probraných témat psychometrie a psychodiagnostiky při písemné zkoušce. Písemná zkouška bude rozdělena do dvou částí, jedna bude na konci zimního semestru, druhá na konci letního semestru. Forma zkoušky (fyzicky nebo online) bude závislá dle aktuální epidemiologické situace. 

 

Sylabus -
Poslední úprava: ROZEE3AF (18.09.2018)

Obsah předmětu:

1) Cíle psychodiagnostiky, její výhody a rizika: klinické a psychometrické přístupy, evaluace testů a psychodiagnostických metod, požadavky na kvalitní manuál, autority v oblasti recenze testů

2) Fáze psychodiagnostického procesu: cíl, strategie, vyšetření, rozvaha, závěr se zprávou případně zpětnou vazbou a evaluace procesu.

3) Položky, jejich druhy, základní principy vytváření testů: práce s distraktory, využití různých typů škál, jednodimezionální vs. vícedimenzionální testy

4) Základní přehled nejpoužívanějších psychologických testů: hlavní členění, výhody a nevýhody jednotlivých druhů testů

6) Položková analýza: obtížnost položky, diskriminace položky, korelace položky s HS, vnějším kritériem, mezipoložková korelace, základy IRT

7) Faktorová analýza v psychodiagnostice: faktorová rovnice, loading, komunalita, vlastní číslo faktoru, rotace faktorů, principy volby počtu faktorů,

5) Norma a normalita: norma populační, norma kriteriální a další typy norem, vytváření norem, Q třídění

8) Výpočty reliability: teorie měření, obecná definice reliability, odhady reliability a způsoby jejich výpočtu, Spearman Brownův vzorec, chyba měření

9) Shoda posuzovatelů: jako odhad reliability při pozorování a posuzování, koeficient shody, koeficient kappa

10) Senzitivita a specifita testů: cut off skór, ROC křivky, AUC (area under curve)

11) Výpočty různých typů validit, příklady konkrétních validizačních studií u různých diagnostických metod

12) Testové baterie a integrace dat: kvantitativní i kvalitativní integrace dat a informací z diagnostického vyšetření, model disjunktivní, konjunktivní, kompenzační a kombinovaný.  

13) Pozorování v psychodiagnostice: nejznámější pozorovací systémy, nácvik diagnostiky týmové interakce pomocí systému IPA, Gottmanův SPAFF, Ekmanův FACS, atd.

14) Psychodiagnostický rozhovor: základní pravidla pro vedení rozhovoru, typy otázek, nácvik konkrétních rozhovorů

15) Analýza stop a výsledků činnosti v psychodiagnostice: současné trendy v psychometrii – analýza digitálních stop na různých online platformách.

16) Modelové situace, assessment centra a development centra: nácvik vyhodnocení skupinové modelové situace, pozorování plus posuzování, ověření shody posuzovatelů

17) Druhy psychologických zpráv: klíčové náležitosti, principy posouzení kvality: informační hodnota neboli podrobnost/konkrétnost, adekvátnost/přesnost, evidence based přístup – podloženost fakty.

18) Zpětná vazba k výsledkům diagnostického vyšetření: pravidla poskytování zpětné vazby k diagnostickým výsledkům, nácvik konkrétní zpětné vazby ve dvojicích.

19) Etické standardy testování a psychodiagnostického procesu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK