|
|
||
V průběhu semestru se studenti seznámí s aktuálními trendy v psychologické metodologii a osvojí si nejlepší v současnosti doporučované postupy pro zvýšení kvality a spolehlivosti výsledků, jako i další aspekty návrhu, přípravy, realizace a vyhodnocení experimentálních studií.
Předmět je zaměřen na praktickou výuku experimentální metodologie – studenti ale nebudou vymýšlet a navrhovat vlastní studii tzv. od píky. Studenti budou ve skupinách zpracovávat dílčí části společně realizované metastudie. V dané výzkumné oblasti studenti zvolí vlastní set hypotéz a adaptují specifický experimentální úkol na řešení zvolené podmnožiny otázek. Uvedeným způsobem si tak studenti zopakují (a prohloubí) znalosti o všech fázích designu, realizace a vyhodnocení experimentální studie. Poslední úprava: Kaplan Cyril, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Cíl předmětu: Studenti se seznámí s řadou aktuálních praktických poznatků a doporučení ohledné designu a realizace experimentálních studií v psychologii. Studenti si taktéž v praxi osvojí nezbytné náležitosti realizace psychologického experimentu. Získané znalosti: Student umí popsat základní charakteristiky experimentálního přístupu, jeho odlišnost od korelační nebo observační metodologie, jeho výhody a limitace, umí vysvětlit rozdíly mezi between- a within subject designem a uvést příklady jejich aplikace, u obou typů zná příslušné metody randomizace, , zná statistické metody vhodné v daných výzkumných situacích, je seznámen s etickými požadavky pro výzkum a rozumí problematice interní, externí a ekologické validity experimentálních studií jak v laboratoři, tak v terénu, rozumí výhodám i limitům metastudií i principu replikace. Získané dovednosti: Student umí zanalyzovat a navrhnout vlastní studii dle metodiky QALMRI, umí navrhnout vhodný experimentální design pro zadanou otázku či problém, studii naplánovat, před-registrovat, zrealizovat a její výsledky vyhodnotit a prezentovat s ohledem na jejich spolehlivost a zobecnitelnost, umí připravit vhodně formulován informovaný souhlas a další náležitosti designu nezbytné pro jeho soulad s etickými normami, umí vypracovat výstupy studie v písemné podobě. Poslední úprava: Kaplan Cyril, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Studijní literatura a studijní pomůcky: a) povinné: Učebnice Kantowitz, B., Roediger III, H., & Elmes, D. (2014). Experimental psychology. Cengage Learning. Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S., & Shaughnessy, J. J. (2006). Research methods in psychology. McGraw-Hill Higher Education. Články Boot, W. R., Simons, D. J., Stothart, C. & Stutts, C. (2013). The pervasive problem with placebos in psychology why active control groups are not sufficient to rule out placebo effects. Perspectives on Psychological Science, 8(4), 445–454. Brandt, M. J., IJzerman, H., Dijksterhuis, A., Farach, F. J., Geller, J., Giner-Sorolla, R., … Van’t Veer, A. (2014). The Replication Recipe: What makes for a convincing replication? Journal of Experimental Social Psychology, 50, 217–224. Mook, D. G. (1983). In defense of external invalidity. American psychologist, 38(4), 379. Prentice, D. A. & Miller, D. T. (1992). When small effects are impressive. Psychological Bulletin, 112(1), 160–168. Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11), 1359–1366. b) doporučené Učebnice Cumming, G. (2013). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 0956797613504966. Box, G. E., Hunter, J. S., & Hunter, W. G. (2005). Statistics for experimenters: design, innovation, and discovery (Vol. 2). New York: Wiley-Interscience. Články Gelman, A. & Loken, E. (2014). The statistical crisis in science. American Scientist, 102(6), 460. Henrich, J., Heine, S. J., Norenzayan, A. & others. (2010). The weirdest people in the world. Behavioral and Brain Sciences, 33(2-3), 61–83.
Poslední úprava: Kaplan Cyril, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
přednáška/seminář, domací studium literatury, příprava a realizace výzkumu Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (23.09.2016)
|
|
||
Realizace experimentální studie v týmu cca 6 spoluautorů (rešerže, adaptování výzkumného úkolu, vyhodnocení výsledků, sepsání výzkumného reportu). Průběžné plnění úkolů (individuálně i skupinově). Seznam úkolů a dílčích deadline viz moodle předmětu. Poslední úprava: Kaplan Cyril, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
1. Úvod, popis struktury kurzu a požadavků k atestaci; overview výzkumné oblasti time perception. 2. Jak vypadá experiment? Proměnné závisle a nezávisle, design vnitro a mezisubjektový, randomizace. 3. Design experimentu v psychopy; specifika time generalization task design. 4. Google collaboratory a statistická analýza v pythonu; jak konstruovat a vyhodnotit pilotní studii. 5. Velikost vzorku, chyba I. a II. druhu, počet participantů vs počet měření; prezentace skupinových projektů I. 6. Metanalýza; prezentace skupinových projektů II. 7. Jak interpretovat výsledky experimentu? Validita, replikace a kontext. Poslední úprava: Kaplan Cyril, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|