Předmětem kurzu je problematika zvukové stránky češtiny nerodilých mluvčích, její osvojování a variabilita forem.
Budou vymezeny oblasti, jež působí cizincům potíže při produkci, a to jak na rovině segmentů, tak souvislé řeči.
Součástí bude také tematika hodnocení zvukové stránky z různých úhlů (např. srozumitelnost, plynulost, cizí akcent), metodologické otázky výzkumu a aplikace výsledků bádání v praxi.
Kurz je určen především rodilým mluvčím češtiny. Kurzu se mohou účastnit i nerodilí mluvčí na pokročilé úrovni, součástí kurzu však není nácvik výslovnosti účastníků.
V ZS 25 je náplň kurzu provázána s programem BIP (Blendid intensive programme) Komunikace v češtině se zaměřením na rozvoj fonologické kompetence nerodilých mluvčích češtiny. Tento program Erasmus + (krátkodobý) je určen pro studenty češtiny ze zahraničních univerzit a jeho fyzická část se bude konat na FF UK od 18. 11. do 22. 11. 2025.
Poznámky:
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Všechny požadavky je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student
předmět zapsal.
Opakovaný zápis je možný.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
The subject of the course is the issue of the sound of Czech non-native speakers, its acquisition and variability of forms. Sound phenomena difficult for foreigners in production are defined, both at the segmental and suprasegmental levels.
It also includes the issue of sound assessment in terms of intelligibility, fluency, foreign accent etc., methodological questions of research and the application of research results in practice.
The course is designed for native speakers of Czech. Non-native speakers at an advanced level can also participate in the course, however, the course does not include pronunciation training for participants.
In WS 25, the course content is linked to the BIP (Blendid intensive programme) Communication in Czech with a focus on the development of phonological competence of non-native speakers of Czech. This Erasmus + (short-term) programme is intended for students of Czech from foreign universities and its physical part will take place at the Faculty of Arts, Charles University from 18. 11. to 22. 11. 2025.
Notes:
In the examination period not immediately following the semester in which the course was taught, only one examination term will be
listed.
All requirements must be met by the end of the examination period of the academic year in which the student
enrolled in the course.
Repeated registration is possible.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
- docházka 75 % - aktivní účast na hodinách - percepční testy - analýza nahrávek nerodilých mluvčích češtiny dle zadaných kritérií – seminární práce
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
- min. 75% attendance - active participation - perceptual tests - analysis of non-native Czech speakers recordings - seminar paper
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Literatura -
Derwing, T. M. & Munro, M. J. (2015). Pronunciation fundamentals. Evidence-based perspectives for L2 Teaching and Research. Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Holub a kol. (2005). Čeština jako cizí jazyk - úroveň B2. UK v Praze, ÚBS. Munro, M. J. (2011). Foreign accent and speech intelligibility. In J. G. H. Edwards & Mary L. Zampini (Eds.), Phonology and second language Acquisition (s. 193-218). Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company Piske, T., MacKay, I. R. A., Flege, J. E. (2001) Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics 29, 101-215
Další odborná literatura: Duběda, T. (2005). Jazyky a jejich zvuky. Praha: Karolinum. Edwards, J. G. H. & Zampini, Mary L. (Eds.) (2008). Phonology and second language Acquisition. Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet (1999): Cambridge: Cambridge University Press. (vybrané kapitoly) Kang, O. & Ginther, A. (Eds) (2018). Assessment in second language pronunciation. Routledge Ladefoged, P. & Maddieson, I. (1996): Sounds of the World‘s Languages. Oxford:
Vybrané studie ze sborníků LŠSS (FF UK), AUČCJ a časopisů ČDS, NČDS, CASALC Review.
Praktická část semináře:
ProCzeFor(Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince). Internetová aplikace https://www.proczefor.cz/
Palková, Z. & Veroňková, J. (2022): Výslovnost spisovné češtiny. Cvičení pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Veroňková, J. (2022): Souhrnná a tematická cvičení k nácviku výslovnosti a mluvené češtiny pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Derwing, T. M. & Munro, M. J. (2015). Pronunciation fundamentals. Evidence-based perspectives for L2 Teaching and Research. Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Holub a kol. (2005). Čeština jako cizí jazyk - úroveň B2. UK v Praze, ÚBS. Munro, M. J. (2011). Foreign accent and speech intelligibility. In J. G. H. Edwards & Mary L. Zampini (Eds.), Phonology and second language Acquisition (s. 193-218). Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company Piske, T., MacKay, I. R. A., Flege, J. E. (2001) Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics 29, 101-215
More reading: Duběda, T. (2005). Jazyky a jejich zvuky. Praha: Karolinum. Edwards, J. G. H. & Zampini, Mary L. (Eds.) (2008). Phonology and second language Acquisition. Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet (1999): Cambridge: Cambridge University Press. (vybrané kapitoly) Kang, O. & Ginther, A. (Eds) (2018). Assessment in second language pronunciation. Routledge Ladefoged, P. & Maddieson, I. (1996): Sounds of the World‘s Languages. Oxford:
ProCzeFor(Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince). Internetová aplikace https://www.proczefor.cz/
Palková, Z. & Veroňková, J. (2022): Výslovnost spisovné češtiny. Cvičení pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Veroňková, J. (2022): Souhrnná a tematická cvičení k nácviku výslovnosti a mluvené češtiny pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Požadavky ke zkoušce -
- docházka 75 % - aktivní účast na hodinách - percepční testy - analýza nahrávek nerodilých mluvčích češtiny dle zadaných kritérií – seminární práce
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
- min. 75% attendance - active participation - listening tests - analysis of non-native Czech speakers recordings – seminar paper
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Sylabus -
Výuka zahrnuje následující témata:
Fonologie L2 – teoretická východiska Produkce zvukové stránky a) hlásková rovina b) souvislá řeč Percepce a hodnocení výslovnosti nerodilých mluvčích Metodologie výzkumu a aplikace výsledků výzkumu v praxi
Fakultativně: vedení lekcí korektivní výslovnosti češtiny pro cizince
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Theoretical issues and frameworks in L2 phonology Second language speech production - a) segmental level b) suprasegmental level Perception and assessment in L2 Pronunciation Methodological issues and application of research findings in practice
Optional: Czech pronunciation tutor for foreigners
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Vstupní požadavky -
Studenti oboru fonetika: min. 2. ročník bc. studia Studenti ostatní oborů: absolvování základního kurzu fonetiky češtiny nebo jiného jazyka
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Student of phonetics: at least 2. year (BA) Students of other programmes: after a basic course on the phonetics – Czech or another language
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)