Základy sociologie - APD519024
|
|
|
||
Cíl výuky:<br>
Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student<br> bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v<br> sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy<br> sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, umět popsat hlavní metody<br> výzkumu a techniky sběru sociologických dat The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology related to upbringing and education lead them to the ability to apply sociological knowledge to the educational reality and the issue of socialization <br> children and youth in the conditions of contemporary society, family and school. • Pozice, prestiž, role, symboly statusu.<br> • Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.<br> • Protosociologie a sociologie jako věda, směry a velké postavy dějin sociologie,<br> • Pozitivismus a interpretativní sociologie,<br> • Makrosociologie, sociologie středního dosahu a mikrosociologie, empirická<br> sociologie a sociologický výzkum,<br> • Sociologie jako multiparadigmatická věda – teoretický pluralismus<br> • sociologická tradice v českých zemích<br> • Sociologie výchovy, školy a vzdělávání v systému sociologických věd.<br> • Demografické faktory, kultura, masová kultura,<br> • Charakteristiky jednotlivých etap se zvýrazněním formujících činitelů: dětství ,<br> rodina, škola; mládí – vztah generací, sexuální vztahy, hledání profesní dráhy; dospělost<br> – profesní dráha, rodinná dráha; stáří – sociální kontexty, vztah k rodině.<br> Studijní literatura<br> Základní literatura:<br> Berger, P. L. (2003) Pozvání do sociologie. Praha: Naše vojsko.<br> Giddens, A. (1999) Sociologie. Praha: Argo,<br> Jandourek, J. (2003) Úvod do sociologie. Praha: Portál.<br> Keller, J. (2004) Úvod do sociologie. Praha: SLON.<br> Petrusek, M. (2009) Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy.<br> Rozšiřující literatura:<br> Alan, J. (1989) Etapy života očima sociologa. Praha: Panorama,<br> Bauman, Z. (1995) Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON,<br> Bauman, Z. (2004) Myslet sociologicky. Netradiční uvedení do sociologie. Praha: SLON,<br> Berger, P.L; Luckmann, T. (1999) Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii<br> vědění. CDK. Brno:<br> 55<br> Diesman, M. (1998) Jak vyrábět sociologickou znalost. Praha: Karolinum.<br> Goffman, E. (1999) Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon.<br> Herzmann, J. (1995) Výzkumy veřejného mínění. Praha: VŠE.<br> Illich, I. (2001) Odškolnění společnosti (polemický spis). Praha: SLON.<br> Jandourek, J. (2001) Sociologický slovník. Praha: Portál.<br> Jedlička, R.., Koťa, J. a kol. (2015) Poruchy socializace u dětí a dospívající. Prevence<br> životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada.<br> Matějů, P., Straková, J. et al. (2006) Nerovné šance na vzdělání. Praha: Academia.<br> Možný, L. (2002) Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha:<br> Portál.<br> Možný, I. (1990) Moderní rodina (mýty a skutečnosti). Brno: Blok.<br> Možný, I. (2002) Sociologie rodiny. Praha: Slon.<br> Petrusek, M. (2006) Společnost pozdní doby. Praha: SLON.<br> Petrusek, M (2012) Společnost a kultura. Sociologické úvahy a eseje. Praha: Vize 97.<br> Petrusek, M. a kol. (2011) Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing,<br> Sociologické směry, školy, paradigmata. (1994) Praha: SLON.<br> Strauss, A.; Corbinová, J. (1999) Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky<br> zakotvené teorie. Brno a Albert Boskovice: Sdružení Podané ruce.<br> Šubrt, J. (2001) Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie. Praha: Nakladatelství<br> ISV.<br> Thompson, K. (2001) Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno:<br> Barrister a Principal.<br> Tuček, M. a kol. (2003) Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí.<br> Praha: Slon.<br> Velký sociologický slovník. (1997) Praha: Karolinum.<br> Poslední úprava: Koťa Jaroslav, doc. PhDr. (29.10.2019)
|