|
|
|
||
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)
vědomosti: podstata kooperativního sociálního vztahu, jeho odlišení od jiných sociálních vztahů v úkolové situaci, podstata kooperativního učení, jeho principy, aplikační stránka kooperativního učení, vymezení kooperativních dovedností, jejich klasifikace, schéma nácviku kooperativních dovedností, zásady týmové práce a jejího řízení dovednosti: rozpoznat situace vhodné pro kooperativní vztahy, uspořádat situaci na základě kooperativního vztahu, dovednosti pro práci v kooperativní skupině, dovednosti řízení kooperativní skupiny, dovednosti spojené s řízením kooperativních skupin ve vyučování nebo vně školní instituce Základní témata předmětu: 1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se společnost. 2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích - kooperace, kompetice, individualistické uspořádání. 3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace. 4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.. 5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích. 6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému. 7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy. 8.Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře. 9. Formování kooperativních sociálních dovedností. 10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení participativních týmů. |
|
||
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)
Literatura povinná: KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2007. SENGE,P.M. Pátá disciplína. Praha. Management Press, 2012. Literatura doporučená: BELBIN, M.R. Nové obzory týmů. Walter Kluwer, 2012. BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections, 1991. COHEN, E.G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York : Teacher College Press, 1994. HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 006 JACQUES, D. Learning in Groups. London : Kogan Page, 1991. JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina : Interaction Book Company, 1990. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. KASÍKOVÁ Hana.(2005) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s. KASÍKOVÁ, Hana (Ed). (2007)Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty - výukové materiály. Kladno:AISIS, o.s. POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : STROM, 1999. POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha : PedF UK, 2000. SITNÁ, D.Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. SLAVIN, R. Cooperative learning. New York : Longman,1983.
|