PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kooperace a týmová spolupráce - APD510018
Anglický název: Cooperation and Team Work
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Záměnnost : APE510027, AUP510029
Je záměnnost pro: APE510027, AUP510029
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)
Cíle předmětu:
vědomosti: podstata kooperativního sociálního vztahu, jeho odlišení od jiných sociálních vztahů v úkolové situaci, podstata kooperativního učení, jeho principy, aplikační stránka kooperativního učení, vymezení kooperativních dovedností, jejich klasifikace, schéma nácviku kooperativních dovedností, zásady týmové práce a jejího řízení
dovednosti: rozpoznat situace vhodné pro kooperativní vztahy, uspořádat situaci na základě kooperativního vztahu, dovednosti pro práci v kooperativní skupině, dovednosti řízení kooperativní skupiny, dovednosti spojené s řízením kooperativních skupin ve vyučování nebo vně školní instituce

Základní témata předmětu:

1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se společnost.
2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích - kooperace, kompetice, individualistické uspořádání.
3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace.
4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání..
5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.
6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému.
7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy.
8.Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře.
9. Formování kooperativních sociálních dovedností.
10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení participativních týmů.

Literatura
Poslední úprava: KASIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2015)

Literatura povinná:

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2007.

SENGE,P.M. Pátá disciplína. Praha. Management Press, 2012.

Literatura doporučená:

BELBIN, M.R. Nové obzory týmů. Walter Kluwer, 2012.

BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections, 1991.

COHEN, E.G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York : Teacher College Press, 1994.

HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 006

JACQUES, D. Learning in Groups. London : Kogan Page, 1991.

JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina : Interaction Book Company, 1990. 

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001.

KASÍKOVÁ Hana.(2005) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s.

KASÍKOVÁ, Hana (Ed). (2007)Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty - výukové materiály. Kladno:AISIS, o.s.

POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : STROM, 1999.

POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha : PedF UK, 2000.

SITNÁ, D.Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009.

SLAVIN, R. Cooperative learning. New York : Longman,1983.

                

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK