PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Bakalářský seminář I - APD190038
Anglický název: Bachelor seminar I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je úvodem do studia pedagogiky. Zahrnuje seznámení s různými pojetími
pedagogické vědy i s podobami diskursů, v jejichž rámci se tato pojetí ustavila. Uvádí
studenty do základního pedagogického pojmosloví a struktury této disciplíny, seznamuje
je s aktuálními podobami pedagogického výzkumu a osobnostmi pedagogiky.
1. Prehistorie pedagogiky a její milníky jako vědy od poloviny 19. století do
současnosti. Osobnosti zakládající pedagogiku u nás a ve světě (Herbart, Lindner,
Durkheim).
2. Pedagogika a vědy o výchově. Pedagogika jako věda, jako umění a jako praktická
filosofie. Pedagogika jako transdisciplinární obor.
3. Struktura pedagogiky. Pedagogické disciplíny. Vztah pedagogiky k filosofii a vědám
o člověku.
4. Typologie pedagogických diskursů
5. Pedagogické teorie. Osobnosti české a světové pedagogiky.
6. Základní pedagogické pojmy a kategorie.
7. Pedagogický výzkum a metody ped. výzkumu.

Studijní literatura:

Základní literatura:
Mialaret, G. (2011). Les sciences de l’éducation. Paris: PUF.
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Doporučená literatura:
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Durkheim, É. (1996). Éducation et sociologie. Paris: PUF.
Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie.
Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky I-III. Praha: Česká grafická unie. (III. díl: 1926)
Lindner, G. A. (1888). Paedagogika. Roudnice.
Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF.
Průcha, J. (ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál.
Pupala, B., Kaščák, O. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus.
Skalková, (2004). J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido.
Štverák, V. (1997). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
Vergnioux, A. (2009). Théories pédagogiques – Recherches épistémologiques. Paris:Vrin.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK