Etika pro pedagogy II - APD190033
|
|
|
||
Kurz je zaměřen na problematiku praxe morálně výchovného působení. Důraz je kladen na<br>
společenský kontext, a tudíž i otázky, které vyplývají z aktuálního výzkumného šetření<br> zacíleného na otázky morálního myšlení a jednání. Morální výchovu a vzdělávání lze<br> chápat nejen z hlediska etických teorií, výchovných strategií či vývojové psychologie, ale<br> též s ohledem na podmínky a specifika konkrétního prostředí, v jehož rámci se výchova a<br> vzdělávání odehrává. Tyto podmínky jsou určovány rodinnou výchovou, hodnotovým<br> systémem společnosti, způsoby komunikace, mediální distribucí vybraných názorů a vzorů,<br> technologickým pokrokem, citovými předpoklady jedince a v neposlední řadě také<br> způsobem, jímž se učitel staví k morálním obsahům učiva v procesu vzdělávání. Na tyto<br> podmínky bude v kurzu brán zřetel.<br> Zvláštní pozornost je věnována otázce, jakými metodami lze rozvíjet morální vědomí<br> dítěte. Předmět se dotýká i analýzy pokusů o etickou výchovu v Čechách a na Slovensku<br> po r. 1989. Za základ seminární práce a diskusí poslouží příklady etických dilemat v<br> učitelské profesi a v provozu školy, jakož i etických dilemat mezi rodinou a školou.<br> <br> Studijní literatura:<br> <br> Heidbrink, H. (1997) Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.<br> Kohlberg, L. & Hersh, R. (1997) Moral development: A Review of the Theory. Theory into practice. 16(2). 53-59.<br> Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006) Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada.<br> Piaget, J. & Inhelder, B. (1997) Psychologie dítěte. Praha: Portál.<br> Vacek, P. (2012) Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus.<br> Vacek, P. (2010) Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus.<br> Poslední úprava: STROM3BF (19.02.2022)
|