|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Sylva Fischerová, Ph.D. (06.02.2016)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy literární teorie a estetiky, jež jsou nezbytné pro porozumění literárnímu textu. |
|
||
Poslední úprava: RLSFISCH (05.09.2012)
Podmínkou k udělení zápočtu je vypracování seminární práce k některému z témat semináře a následná rozprava na základě pramenných i sekundárních děl doporučených ke studiu. |
|
||
Poslední úprava: RLSFISCH (05.09.2012)
Základní studijní literatura: Aristotelés, Poetika; Rétorika I. Platón, Ión; Hippiás Větší; Symposion; Faidros; Ústava II-III. Gorgiás, Chvála Heleny. Lúkiános, Jak psát dějiny. Wellek, R. - Warren, A., Teorie literatury, Olomouc 1998. Culler, J., Krátký úvod do literární teorie, Brno 2002. Staiger, E., Základní pojmy poetiky, Praha 1969. Gadamer, H.-G., Člověk a řeč, Praha 1999. France, A., Ariste a Polyphile aneb o řeči metafysické, in: týž: Epikurova zahrada, Praha 1919, s. 95-107. Nietzsche, F., O užitku a škodlivosti historie pro život, in: týž, Nečasové úvahy, Praha 1992. Nietzsche, F., My filologové, Praha 2005. Další odborná literatura: Úvod do literární vědy, ed. M. Pechlivanos a další, Praha 1999. Fuhrmann, M., Dichtungstheorie der Antike, Darmstadt 1992. Stehlíková, E., Řecké divadlo klasické doby, Praha 1991. Dobiáš, J., Dějepisectví starověké, Praha 1948. Kraus, J., Rétorika v evropské kultuře, Praha 1998. Oeming, M., Úvod do biblické hermeneutiky, Praha 2001. Grondin, J., Úvod do hermeneutiky, Praha 1997. Veyne, P., Jak se píšou dějiny, Praha 2010. Horský, J., Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009. White, H., Tropika diskurzu, Praha 2010. Iggers, G. G., Dějepisectví ve 20. století, Praha 2002. Biti, V., Dějiny jako literatura - literatura jako dějiny, in: Reflexe 16 (1996). Derrida, J., Bílá mytologie, in: Texty k dekonstrukci, Bratislava 1993. Lakoff, G., Metafory, kterými žijeme, Brno 2002. |
|
||
Poslední úprava: RLSFISCH (05.09.2012)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy literární teorie a estetiky, jež jsou nezbytné pro porozumění literárnímu textu.
Hlavní tématické okruhy:
|