Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)
Seminář Nová média v muzejní praxi usiluje o interdisciplinární přístup a je proto otevřen studentům a studentkám různých oborů na FF. Pro aktuální semestr se nám podařilo navázat spolupráci s rodným domkem Vítězslava Hálka nedaleko Prahy v Odolene vodě, který usiluje o modernizaci a inovativní přístup. Koncepce předmětu stojí na myšlence, že novomediální muzeum není definováno jen tím, že by používalo digitální exponáty a další výstavní prvky. Součástí nových médií je i celková změna přístupu v tom, kdo konstruuje v muzeu fakta a infromace, na jaké potřeby návštěvníků muzeum odpovídá a jak, jaké možnosti zapojení má návštěvník a jakou roli v muzeu hraje. Novomediální muzeum tam může být i z velké části analogové.
V semináři se budeme věnovat teoretickým konceptům, které mají souvislost s aktuálními trendy v muzeích (visitor-centered design, participace, dialog, komunitní role muzeí, multimediální a interaktivní obsah). Vyjdeme také z vlastní návštěvnické zkušenosti, kterou prohloubíme ve společné exkurzi. Zaměříme se na prezentační přístup v příbuzných muzeích typu memorial house (USA) nebo literárních muzeích.
Díky interdisciplinární povaze projektu je předmět vhodný pro studenty různých oborů, např.:
- Pedagogika
- Historie
- Kulturologie
- Bohemistika
- Literatura
- Divadelní věda
- A další
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)
Museums play an important role in society - they connect the past, the present and the future. They maintain cultural continuity, strengthen the relationship of people and society to their own history and cultural heritage. They can function as safe places to answer the burning questions that society solves, as well as places full of experiences and rest.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)
Cílem kurzu je poskytnout studentům a studentkám možnost rozvíjet myšlenky moderních muzeí a najít konkrétní přístupy uplatnitelné v rodném domku Vítězslava Hálka s ohledem na potřeby cílových skupin a místní komunity. Proč se do kurzu zapsat a co získáte?
Okamžitě propojíte teoretické koncepty s praxí
Budete spolupracovat na skutečném muzejním projektu
Můžete něco ovlivnit
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)
Zápočet se skládá z:
přípravy na hodinu (četba odborných textů v českém a anglickém jazyce)
aktivní účasti v hodině (diskuse, individuální i týmové aktivity)
zpracování cca 4-6 dílčích kratších úkolů (zejména shrnutí četby a diskuse)
zpracování týmového projektu (realizaci jsou vyhrazeny 4 vyučovací hodiny, nicméně se počítá i s prací mimo přímou výuku)
účast na výletu do Odolené Vody (nejspíše v neděli, o termínu budeme hlasovat)
Týmový projekt
Týmy budou ustanveny na základě preferencí jednotlivých témat přibližně v polovině semestru. Obsahem bude rozpracování klíčových výstavních aspektů pro rodný domek Vítězslava Hálka. Přesná podoba projektů vyplyne na základě dialogu v hodinách a závěrů, ke kterým dojdeme a po dohodě mezi vyučujícími a studenty a studentkami. Projekty se budou týkat těchto témat:
1. Jak vystavovat literaturu Vítězslava Hálka? 2. Práce s prostorem v rodném domku 3. Participace s děstkým a dospívajícím 4. Digitální a multimediální obsah 5. Průsečíky 19. století a dnešní doby 6. Strategie podpory místní komunity a spolupráce s místními institucemi
Termín odevzdání práce ke kontrol neděle 11. 6. 2023 ve 20.00, finální odevzdání projektu po zapracování zpětné vazby v neděli 18. 6. 2023 ve 20.00.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)
DERNIE, David. Exhibition Design. London: Laurence King Publishing, 2006. ISBN 978-1-85669-430-8.
KARASOVÁ Daniela a kol., Důmuzeum: Historic House Museum v České republice, Praha 2010.
MACDONALD, Sharon, Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today, London 2013
SIMON, Nina. The participatory museum. California: Museum 2.0, 2010. ISBN 978-0-615-34650-2.
POLLY, McKenna-Cress a Kamien JANET A. Creating Exhibitions: Collaboration in the Planning, Development, and Design of Innovative Experiences. USA: Wiley, 2013. ISBN 978-1-118-30634-5.
VAYNE, Julian, 2012. Wonderful Things: Learning with Museum Objects. 2. UK: MuseumsEtc. ISBN 978-1-907697-44-9.
MCSWEENEY, Kayte a Jen KAVANAGH, ed., 2016. Museum Participation: New Directions for Audience Collaboration. Edinburgh & Boston: MuseumEtc. ISBN 978-1-910144-78-7.
YOUNG Linda, Historic House Museums in the United States and the United Kingdom: A History. Lanham, Maryland 2017
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (30.01.2023)
Sylabus
(Součástí semináře je i výlet do Odolene vody, o termínu budeme hlasovat)
1. Úvodní hodina - 14. 2. Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce. Představení rodného Domku Vítězslava Hálka.
2. Muzeum Fráni Šrámka - 21. 2. Představení projektu Revitalizace Muzea Fráni Šrámka v Sobotce (2012) v rámci diplomové práce Niny Wančové aneb lessons learned.
3. Memorial houses - 28. 2. Hodině bude předcházet četba textů. Diskuse nad specifiky žánru rodných domů, které jsou nejčastějším typem muzeí v USA. Práce s autenticitou, odkaz slavných historických postav apod.
4. České památníky - hostka Anna Fulíková - 7. 3. Jak je na tom v kontextu memorial houses česká scéna a výstavnická praxe?
5. Exkurze: Muzeum literatury - 14. 3.
6. Práce na projektu - 21. 3.
7. Práce na projektu - 28. 3.
8. Muzea a digitální prostředí - 4. 4. Změna paradigmatu? Proměna očekávání návštěvníků, konkurece v kulturním prostředí, analýza Tripadvisor
9. Participace a cílové skupiny - 11. 4. Co znamená skutečná participace a zapojení návštěvníků, a jak jí docílit? Jak funguje kvalita zážitku v kontextu tlaku na vysokou návštěvnost?
10. Performativní aspekt a imerze v muzeu - 18. 4. Výstava jako komplexní médium se specfickým fyzickým prožíváním, metody a možnosti využití prostoru.
11. Práce na projektu - 25. 4.
12. Práce na projektu - 2. 5.
13. Závěrečná hodina - 9. 5. Reflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi v jiných muzeích. Zhodnocení stavu projektů