PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předstíraná (n)ostalgie: Normalizace jako vzpomínka, fikce a performance - AKM500229
Anglický název: (N)ostalgia as Make-Believe - Memory and Performativity in The Concept of Normalization
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Jan Kolář
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (28.01.2016)
Charakteristika kurzu:



V normalizační tvorbě (oficiální i neoficiální, literární i audiovizuální) se znovu a znovu vracejí dva motivy: reflexe času a dějin (jejich plynutí, ztvárňování i přepisování) a performativní předvádění identity, jež se v žánrové podobě projevuje mimo jiné v neobvyklém množství biografií, (fiktivních) autobiografií, i televizních "bildungsrománů". Reflexe temporality a performativita se však projevují i ve způsobu, jakým jsou dnes normalizační literární, filmové a televizní "texty" recipovány: v ostalgickém vzpomínání, campové ironické komzumaci i fanouškovském přivlastňování, jež vykazuje znaky queer čtení. Smyslem semináře bude číst výrazné příklady literární a audiovizuální produkce 70. a 80. let prizmatem teoriích zdůrazňujících roli čtenářských a diváckých interpretativních strategií na budování významu (recepční estetika, kulturální studia, teorie participativní kultury apod.), a analyzovat tak svérázný charakter těchto děl i jejich překvapivě silný vliv na současnost.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (28.01.2016)

Požadavky pro získání atestace:

 

Pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování referátu, průběžná četba (resp. sledování) zadaných textů a audiovizuálních materiálů; pro zkoušku esej v rozsahu 2000 - 2500 slov

Literatura
Poslední úprava: Ing. Jana Řehořová (28.01.2016)

Odborná literatura:

MACURA, Vladimír - Šťastný věk, Znamení zrodu

BOLTON, Jonathan - Světy disentu

BREN, Pauline - Zelinář a jeho televize

ADORNO, Theodor - Žargon autenticity

WHITE, Hayden- Tropika diskursu

FISCHER-LUST, Erika- Estetika performativity

TURNER, Victor - The Antropology of Performance

GOFFMAN, Erving - Všichni hrajeme divadlo

RADWAY, Janice - Reading the Romance

BUTLER, Judith- Gender Trouble

AUSTIN, John L. - Jak udělat něco slovy

DERRIDA, Jacques - Texty k dekonstrukci

ISER, Wolfgang - Apelová struktura textů

SEDMIDUBSKÝ, Miloš (ed.) - Čtenář jako výzva

WALTON, Kendall - Mimesis

SINFIELD, Alan - Queer reading

SONTAG, Susan- Poznámky k fenoménu camp

FISH, Stanley- S úctou věnuje autor

BOYM, Svetlana - Future of Nostalgia

PUSNIK, Marusa (ed.) - Remembering Utopia

YURCHAK, Alexei - Everything was Forever, Until It Was No More

RICHTEROVÁ, Silvie - Slova a ticho

ASSMANN, Jan - Kultura a paměť

NORA, Pierre - Místa paměti

VANĚK, Miroslav - Byl to jen Rock‘n‘ roll?; Obyčejní lidé...?!

FIALOVÁ, Alena - Poučeni z krizového vývoje

HOUDA,  Přemysl - Intelektuální protest, nebo masová zábava?

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kolář (15.04.2016)

1) [16/2] Úvod (ilustrace hlavních témat, program semináře) 

 

2) [23/2] Sdělení vs. performativní akty 

  • Odborný text: Stanley Fish – S úctou věnuje autor

  • Interpretovaný text: Vladimír Páral – Mladý muž a bílá velryba

Rozšiřující literatura a prameny: Václav Havel – Moc bezmocných; Poučení z krizového vývoje; Kdo hledá zlaté dno (r. Jiří Menzel, 1974); Postav dom, zasaď strom (r. Juraj Jakubisko, 1979)

 

3) [1/3] Inscenovaná historie

  • Odborný text: Hayden White – Tropika diskursu (kap.2 a 5)

  • Interpretovaný text: Jiří Gruša – Dotazník aneb modlitba za jedno město a přítele

Rozšiřující literatura a prameny: Poučení z krizového vývoje; O moravské zemi (r. Antonín Kachlík, 1977); Jan 69 (r.Stanislav Milota, 1969)

 

4) [15/3] Inscenovaná historie 2

  • Odborný text: Jan Assmann - Kulturní paměť (kap. 1) 
  • Interpretovaný text: Jiří Gruša - Dotazník

 

5) [22/3] Fikce a autenticita 

  • Odborný text: Wolfgang Iser – Apelová struktura textů

  • Interpretovaný text: Ludvík Vaculík – Český snář

Rozšiřující literatura a prameny: Theodor Adorno – Žargon autenticity; Jonathan Bolton – Světy disentu (kap.7)

 

6) [29/3] Queer čtení a kontexty recepce 

  • Odborný text: Alan Sinfield – Cultural Politics/Queer Reading (úvod a kap. 1)

  • Interpretovaný text: Hamlet (r. Miroslav Macháček, ND 1982)

Rozšiřující literatura a prameny: Miroslav Macháček – Zápisky z blázince; Victor Turner - Průběh rituálu, 

 

7) [5/4] Identita jako performance 

  • Odborný text: Judith Butler – Subjekty pohlaví/genderu/touhy

  • Interpretovaný text: Ladislav Fuks – Vévodkyně a kuchařka

Rozšiřující literatura a prameny: Erika Fischer-Lichte - Estetika performance, Claudio Magris – Habsburský mýtus

 

8) [12/4] Paměť, minulost, fikce 

  • Odborný text: Pierre Nora – Mezi pamětí a historií, problematika míst

  • Interpretovaný text: Bohumil Hrabal – Svatby v domě/Vita nuova/Proluky

Rozšiřující literatura a prameny: Michael Fried – Representing representation, Daniel Dennett – Já jako narativní těžiště, Bohumil Hrabal – Obsluhoval jsem anglického krále

 

 9) [19/4] Paměť, minulost, fikce (2)

  • interpretovaný text: Bohumil Hrabal - PostřižinyPostřižiny (r. Jiří Menzel, ČSSR, 1980)

 

10) [26/4] Ideologie vs. divácké rozkoše 

  • Odborný text: Janice A. Radway – Jak ženy čtou milostné romány – interakce textu a kontextu

  • Interpretovaný text: Nemocnice na kraji města (ČST, 1977), Sanitka (ČST, 1984)

Rozšiřující literatura a prameny: Michel de Certeau – Čtení jako pytláctví

 

11) [3/5] Normalizační tvorba jako camp 

  • Odborný text: Susan Sontag – Poznámky k fenoménu camp

  • Interpretovaný text: J. A. Pitínský – Matka; Pražská pětka (r. Tomáš Vorel, 1988) & Kouř (r. Tomáš Vorel, 1990)

Rozšiřující literatura a prameny: Alexej Jurčak – Everything Was Forever Until It was No More; 30 případů majora Zemana (ČST, 1974), Jiří Procházka – Zločin na zámku, Neue Slowenische Kunst

 

12) [10/5] Role nostalgie 

  • Odborný text: Svetlana Boym – The Future of Nostalghia

  • Interpretovaný text: fotografické reprezentace normalizace (Jindřich Štreit, Dana Kyndrová, Viktor Kolář, Miloň Novotný…)

Rozšiřující literatura a prameny: Roland Barthes – Světlá komora, Maria Todorova (ed.) Post-Communist Nostalghia; Nostalghia (r. Andrej Tarkovskij, 1983); Miloslav Petrusek – 60. léta jako nostalgie, realita a mystifikace 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

13*) [??/??] Rituály normalizace 

 Odborný text: Victor Turner – Rámec, plynutí a reflexe: rituál a drama jakožto veřejná liminalita

 Interpretovaný text: Dana Kyndrová – Rituály normalizace, Josef Škvorecký – Mirákl

 Rozšiřující literatura a prameny: Vladimír Macura – Šťastný věk; Erika Fischer-Lichte – Estetika performativityRozpaky kuchaře Svatopluka (r. František Filip, 1984)

 

14*) [??/??] Retro a jeho varianty 

 Odborný text: Maria Muhle – History Will Repeat Itself: Für eine (Medien-)Philosophie des Reenacments

 Interpretovaný text: Vyprávěj (ČT, 2009-2014), Michal Viewegh – Báječná léta pod psa

  Rozšiřující literatura a prameny: Aleida Assmann – Errinungsraume; Jan Assmann – Kultura a paměť, Georges Didi-Huberman – Před časemVideogramy jedné revoluce (r. Harun Farocki, Andrej Ujica, 1992)

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK