|
|
|
||
Poslední úprava: VANKB4AF (08.02.2013)
VĚCI (A) TĚLA Vyučuje: Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D. Požadavky pro získání atestace: pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování referátu, průběžná četba zadaných textů; pro zkoušku esej v rozsahu 10 stran Charakteristika kurzu: Kurz navazuje částečně na seminář Jazyk, tělo, věc. Absolvování tohoto kurzu však není podmínkou. Cílem kurzu je hledání různých literárních aspektů těla a tělesnosti; pokus vidět tělo a tělesnost nejen v mimetické, ale i symbolické rovině. Fenomenologický pohled upozorňuje na tělo a tělesnost jako na základní aspekt lidské zkušenosti - na základě zkušenosti "žitého" těla dochází k situovanosti a zabydlenosti ve světě; tělo umožňuje základní časoprostorovou orientaci, vztahuje člověka k předmětnosti světa. Kulturně antropologické analýzy inspirují k hledání kulturních kánonů těla a tělesnosti, nabízejí určité kulturní vzory a typy (např. apollinská a dionýská tělesnost, karnevalové a groteskní tělo). Zatímco v zimním semestru jsme sledovali tělesnost věcí, tentokrát to bude spíše "věcovost" těla. Co se stane, pokud se tělo promění ve "věc"? Podstatou ztráty je, že já a předmět se nedají odlišit, píše Lászlo Földenyi ve studii o melancholickém charakteru. Podle Waltera Benjamina je melancholik proradný vůči lidem a věrný věcem - věrnost může být jen vztahem člověka ke světu věci. Dílčím tématem tedy bude i analýza těchto melancholických ztrát. Materiálově tentokrát nebude těkat, ale soustředíme se na středoevropskou prózu. Tematické okruhy: 1) kulturní kánony tělesnosti (apollinská a dionýská estetika) 2) modernismus - tělo fragment, forma a uniforma 3) tělo-věc- šaty; slast a svádění věcí; látky a "soukenná kosmogonie" 4) "rétorická" erotika, erotická rétorika: kánon pornografické tělesnosti, tělo věc - věc tělo, svádění a šmírování jako narativní modus 5) "karnevalová" a barokní tělesnost v moderní středoevropské literatuře
Základní literatura: Kafka: Povídky Musil: Muž bez vlastností Schulz: Skořicové krámy Roth: Pochod Radeckého Bachmannová: Malina Sebald: Saturnovy prstence Pavić: Chazarský slovník Jančar: Chtíč chtíc nechtíc Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále Hrabal: Vita nuova, Proluky, Kouzelná flétna Odborná literatura:
ANDERSON, Mark M. Kafka´s Clothes. Ornament and Aestheticism in the Habsburg Fin de Siecle. Oxford University Press: Oxford, 1992. BACHTIN, MICHAIL MICHAJLOVIČ: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance.Praha, Odeon 1975. BENJAMIN, Walter.Dílo a jeho zdroj. Odeon: Praha, 1979. BENJAMIN, Walter. Agesilaus Santander. Praha : Herrmann & synové, 1998. BENJAMIN, Walter. Iluminácie. Bratislava : Kalligram, 1999. BLANCHOT, MAURICE: Literární prostor. Herrmann a synové. Praha 1999. COBLENCEOVÁ, FRANCOISE.: Dandysmus. Povinnost pochybnosti. Praha, Prostor 2003. DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix: Kafka. Za menšinovou literaturu. Praha: Herrmann &synové, 2001. FÖLDÉNYI, Lászlo F.. Goyov pes. Bratislava: Kalligram 2007. FÖLDÉNYI,Lászlo F.. Melanchólia. Kalligram, Bratislava 2001. FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Brno: Computer Press, a.s., 2007. GAGNEBINOVÁ, MURIELLE: Dějiny ošklivého. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s. 321-341 GELLNER, Ernest. Jazyk a samota. Brno: CDK 2005. GREBENÍČKOVÁ, R.: Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha, Prostor 1997. KRISTEVA, JULIA: Jazyk lásky. Eseje o sémiotice, psychoanalýze a mateřství. Praha, One Woman Press 2004. MERLAU-PONTY, MAURICE: Viditelné a neviditelné. Praha, OIKOYMENH 1998, NAHOUM-GRAPPEOVÁ, VÉRONIQUE: Kánony ošklivosti. In: Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha, Karolinum 2003, ed. Vlastimil Zuska, s.263-283 VOJVODÍK, Josef. Povrch, skrytost, ambivalence: manýrismus, baroko a česká avantgarda. Praha: Argo, 2008.
|