|
|
|
||
Přednáška se zaměřuje na stěžejní pojmy, oblasti a problémy oboru "srovnávací literatura / komparatistika, obecná / generální literatura". Sleduje formování počátečního srovnávacího studia prostřednictvím žánru tzv. paralel a podmínky zrodu novodobé komparatistiky (kosmopolitismus, liberalismus, univerzalismus a evolucionismus) jako intelektuálního hlediska i univerzitní disciplíny, a to v jejích dvou metodologicky odlišných větvích (německá explikativní a francouzská deskriptivní tradice). Vývoj starší komparatistiky završují ve 20. století koncepčně a metodologicky práce P. Van Tieghema (stratifikace oboru na binární komparace, generální literaturu a světovou literaturu), které také definují tradiční předměty srovnávacího studia (komparatistický fakt, styly, směry, ideje; mezologie, genologie, tematologie). Od tohoto deterministicko-univerzalistického zaměření, opírajícího se o předpoklad obecně platných zákonitostí kulturního faktu, a od geneticko-kontaktových zkoumání přechází novější komparatistika k průzkumu kulturněhistorických nebo poetologických "zón" a interferencí, k zjišťování typologických podobností, ale také singularit. Využívá přitom poznatků a metod strukturalismu, sémiotiky, intertextuality, hermeneutiky, recepční estetiky i postmoderní filosofie.<br>
<br> <br> <br> Literatura: <br> - Corbineau-Hoffmannová, Angelika: Úvod do komparatistiky. Praha, Akropolis 2007.<br> - Guillén, Claudio: Mezi jednotou a růzností. Praha, Triáda 2007.<br> - Národní literatura a komparatistika (ed. D. Tureček). Brno, Host 2008.<br> - Sborníky Centra komparatistiky FF UK: Studie z komparatistiky I-V (1996, 1999, 2001, 2004, 2006)<br> - Svatoň, Vladimír: Román v souvislostech času. Úvahy o srovnávací literární vědě. Praha, Malvern 2008.<br> - Wellek, René: Koncepty literární vědy. Jinočany, H + H 2005. <br> <br> <br> Poslední úprava: Hrbata Zdeněk, prof. PhDr., CSc. (30.08.2020)
|
|
||
Atestace: 1) důkladná znalost minimálně tří titulů z uvedeného seznamu. - Z nich a přednášek bude zkoušejícím položena první otázka. 2) Druhou otázku, resp. vybrané téma, problematiku atp. si na základě vlastní četby teoretické literatury (viz zvolené 3 tituly + např. další četba z oboru komparatistiky) zvolí sám student / studentka. 3) Poslední část zkoušky se zaměří na komparativní problém, otázku, téma apod., které si kandidát / kandidátka sám předem vybere, zformuluje a strukturuje (v hlavních rysech) podle svého odborného zaměření, oborové preference, četby apod.
Pokud během výuky v ZS 2020 / 2021 nastane nepředvídatelná situace, jako tomu bylo v LS roku 2020, lze po odohodě s vedením i posluchači přistoupit např. na určité formy distančního studia nebo přípravy na zkoušku (pravidelně zadávané úseky četby k samostatnému studiu, eseje, videokonference aj.). Poslední úprava: Hrbata Zdeněk, prof. PhDr., CSc. (30.08.2020)
|