PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 3 - České školství jako nástroj socializace mládeže v dlouhém 19. století - AHSV20212
Anglický název: PVP 3 - Czech education system as an instrument of social development of youth during the long 19th century
Zajišťuje: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Pavla Vošahlíková, DrSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (25.08.2014)
Chronologické i tematické vymezení přednášky souvisí se zásadními změnami v systému vzdělávání a s
významnými mocensko – politickými převraty, které zasáhly české země v uvedeném období. Východiskem bylo
vyhlášení všeobecné školní povinnosti Marií Terezií v roce 1774. Význam i důsledky zmíněného opatření se
projevovaly postupně, v souvislosti s tím, jak se zákon dařilo prosazovat v praxi. Personální, organizační i finanční
zabezpečení školství nebylo snadné a procházelo v 19. století několika více či méně příznivými etapami vývoje,
které souvisely s mocenskými zájmy i hospodářskou situací státu, kulturní úrovní obyvatelstva, národnostními
konflikty apod. Zákony, které upravovaly školní povinnost, počítaly už od časů Marie Terezie a Josefa II. až po
sklonek vlády Františka Josefa I. s tím, že se školní výuka nebude omezovat jen na znalosti a vědomosti, ale
ovlivní i chování dětí a mládeže, dodá jim informace o společenských vztazích, žádoucím vystupování, naučí je
dodržovat zásady zdravého životního stylu především v oblasti hygieny – to všechno na úrovni dobových představ
a poznatků. Významným předpokladem úspěšné životní kariéry, zejména ve druhé polovině 19. století, se stala
kvalifikace. Respekt k vysvědčení, které s kvalifikací úzce souviselo, změnil přístup širší veřejnosti ke škole. Ta se z
obtížné a nechtěné povinnosti stávala v jejích očích prostředkem sociálního vzestupu. První světová válka
znamenala pro školství v českých zemích také významný zlom, který se projevil v jeho rozsahu, obsahu i
zabezpečení. Ze strany státní moci vystoupila do popředí snaha pozměnit vzdělávací priority a spolu s nimi i
hodnoty vštěpované dětem a mládeži. Úspěch či neúspěch podobných snah však zůstal ve stínu velké války.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK