PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 3 - "Dělal jsem jen to, co mělo význam“. Performativní utváření historické sociální reality - AHSV20208
Anglický název: PVP 3 -
Zajišťuje: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Karel Šima, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (25.08.2014)
V sociálních vědách zaujímá studium performancí a performativity v posledních letech stále větší pozornost a
rozšiřuje se oblast problémů, které jsou pomocí těchto konceptů interpretovány. Zatímco původní debata o
performativních výrocích, započatá seminální knihou J. L. Austina How to things with words, se pohybovala na poli
analytické filozofie jazyka, od 90. let se koncept preformativity dostává z divadelní vědy a antropologie do studií
genderu, sociologie, literární vědy, politologie a i historické vědy. Kurz bude věnován vysvětlení základních
konceptů spojených s performativitou, a diskusi nad texty autorů, kteří bádání o performativitě spoluurčovali. V
druhé polovině bude věnována pozornost vybraným historickým tématům, které mohou být interpretovány
prostřednictvím performativního přístupu (karneval, politické rituály, sport, národní slavnosti, stalinismus ad.)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (25.08.2014)

Základní literatura k seminářům:

J. L. AUSTIN, How to Do Things with Words: Second Edition, Harvard University Press 1975.

Jacques DERRIDA, „Signature Event Kontext“ in: Limited inc (1988), 1-23.

Victor TURNER, Anthropology of Perfomance. in: Turner V.(Ed.): The Anthropology of Performance. New York 1988, s. 72-99.

Richard BAUMAN; Charles BRIGGS, Poetics and Performance as Critical Perspectives on Language and Social Life. Annual Review of Anthropology 19 (1990).

Ervin GOFFMAN, The presentation of self in everyday life, New York 1959.

Judith BUTLER, Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory, Theatre Journal, Vol. 40, No. 4. (Dec., 1988), pp. 519-531.

Richard SCHECHNER, Performance Theory. Routledge 2004.

Erika FISCHER-LICHTE, The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics, Routledge 2008.

E. Le ROY LADURIE, Carnival in Romans, Chicago 1979.

Dwight CONQUERGOOD, Of Caravans and Carnivals: Performance Studies in Motion, TDR (1988-), Vol. 39, No. 4. (Autumn, 1995), pp. 137-141.

Johannes PAULMANN. Pomp und Politik: Monarchenbegegnungen in Europa zwischen Ancien Régime und Erstem Weltkrieg. München, Wien, Zürich 2000.

Lynn HUNT, Politics, Culture, and Class in the French Revolution, University of California Press 1984.

Nadine ROSSOL, Performing the Nation in Interwar Germany. Sport, Spectacle and Political Symbolism 1926-1936, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2010.

Juliane MULLER, „Local relations and transnational imaginaries: Football practices of migrant men and women from Andean countries in Spain”, Soccer and Society 16(1), pp. 596-617.

Boris GROYS, The Total Art of Stalinism: Avant-Garde, Aesthetic Dictatorship, and Betone, Verso Books, London 2011.

Malte ROLF, Soviet Mass Festivals, 1917-1991, University of Pittsburgh Press 2013.

Jeffrey C. ALEXANDER Cultural Pragmatics: Social Performance between Ritual and Strategy. Sociological Theory 22: 527-573. 2004.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (25.08.2014)

V sociálních vědách zaujímá studium performancí a performativity v posledních letech stále větší pozornost a rozšiřuje se oblast problémů, které jsou pomocí těchto konceptů interpretovány. Zatímco původní debata o performativních výrocích, započatá seminální knihou J. L. Austina How to things with words, se pohybovala na poli analytické filozofie jazyka, od 90. let se koncept preformativity dostává z divadelní vědy a antropologie do studií genderu, sociologie, literární vědy, politologie a i historické vědy. Někdy je dokonce označován samostatný transdisciplinární pole bádání jako performativní studia (performance studie). Předmětem těchto bádání mohou být tak odlišné problémy jako rituály, vyprávění příběhů, folklór, sport, drama, film, každodenní život, politické projevy, peníze etc. Společnými dvěma principy zde jsou pouze zaměření na akty, které jsou opakovatelné, a analýza významu, které tyto aktu mohou nést.

Kurz zahájíme základní otázkou: co je performance a co performativ či performativita? Na pracích několika autorů (Austin, Derrida, Butler) bude představeny základní problémy definice tohoto určujícího konceptu. Po té budou diskutovány texty z kulturní antropologie, které se těmto problémům věnují (Turner, R. Bauman). Performance v každodenním životě budou tématem semináře věnovaném J. Butler a E. Goffmanovi. Na závěr první poloviny semestru budeme probereme dva autory, kteří se o popularitu konceptu performativity zasloužili z pozice divadelní vědy (E. Schechner, E. Fischer-Lichte). V polovině semestru pak společně prodiskutujeme otázku, zda a do jaké míry je koncept performativity využitelný na jakékoli fenomény či nikoliv?

Druhá polovina semestru bude věnována přístupům ke studiu (sociálních) dějin, které využívají pojem performativity. V jednotlivých seminářích se budeme zabývat historickými studiemi karnevalu, politických rituálů, sportu, performativní rovině stalinismu, moderních národních slavností a nakonec si představíme v poslední době diskutovanou teorii kulturního sociologa Jeffreyho Alexandera, který se mimo jiné zabýval intepretacemi holokaustu a revolucemi tzv. arabského jara. Semestr zakončíme obecnou debatou o otázce, zda ve 21. století vymírá festivitní kultura?

Kurz bude veden částečně přednáškovou formou, ve vybraných hodinách budou diskutovány předem nastudované texty. V polovině a na konci semestru bude jedna hodina věnována obecné debatě o určité otázce, kde se účastníci rozdělí do dvou protichůdných názorových skupin a budou navzájem diskutovat na základě předem připravených argumentů.

Podmínky pro získání atestace: aktivní účast na min. 3/4 hodin, příprava na obecné debaty
Rozvrh seminářů:

1. Úvodní představení tématu a kurzu

2. Co je performance, performativita, a performativ? (Austin, Derrida, Butler)

3. Antropologie performance (V. Turner, R. Bauman)

4. Každodenní život a performování identit (E. Goffman, J. Butler)

5. Dramatické performance v divadle a na ulici (R. Schechner, E. Fischer-Lichte)

6. Obecná debata 1: Je koncept performativity využitelný na jakékoli fenomény či nikoliv?

7. (Ne)dějiny karnevalu (E. LeRoy Ladurie, D. Conquergood)

8. Performování monarchie a republiky (J. Paulmann, L. Hunt)

9. Sport a tělovýchova (N. Rossol, Juliane Müller)

10. Performování stalinismu (B. Groys, Malte Rolf)

11. Teorie performativního úspěchu J. Alexandera, příklad národních slavností

12. Obecná debata 2: Vymírá ve 21. století festivitní kultura?

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK