|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (23.09.2014)
příkladu Rakovníka, města, které se konstituovalo v přirozené centrum regionu a za První republiky zažívalo postupnou transformaci ze zemědělského města v město průmyslové. Přednáška bude koncipována jako příběh, který se zaměřuje na určité etapy a události: např. vliv Velké hospodářské krize na lokální podnikání, charakteristika regionálních elit, charakteristika významné firmy František Otta, která svojí produkcí přesáhla regionální úroveň. Přednáška má také ukázat, do jaké míry byly v regionu uplatňovány nové marketingové prostředky, proto je zaměřena mimo jiné na komparaci lokální reklamy a reklamní kampaně firmy Baťa a na analýzu reklamních inzerátů se zřetelem na jejich formu a obsah. V interakci se studenty bude tato problematika promítána do dalších regionů a komparována. V přednáškách bude dokumentován vývoj podnikatelských aktivit a jejich vliv na proměnu společnosti v regionu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (23.09.2014)
1) J. Jakubec, Z. Jindra, Dějiny hospodářství českých zemí od počátku industrializace do konce habsburské monarchie, Praha 2006 2) Z. Kárník, České země v éře První republiky 1918 - 1938, I., II.,III. díl, Praha 2000, 2002, 2003 3) V. Krajča, Živnostenská společenstva a Jednoty společenstevní v republice Československé, Praha 1931 4) V. Lacina, Zlatá léta československého hospodářství 1918 - 1929, Praha 2000 5) J. Steiner, J. Geršlová , Kapitoly z dějin podnikání v Československu, I. období do roku 1938, Karviná 1992 6) J. Štaif, Moderní podnikatelské elity, Praha 2007 7) P. Vošahlíková, Zlaté časy české reklamy, Praha 1999 8) J. Renner, Průvodce Křivoklátskem a Rakovnickem, Rakovník 1908 9) B. Herold starší, Drobty vzpomínek na rakovnické domy a jejich obyvatele v 19. a 20.st., Rakovník 1930 10) E. Mrázek, A. Sainer, Adresář města Rakovníka, Křivoklátu a politického okresu rakovnického, Rakovník 1907 11) Sborník okresu Rakovník, Rakovník 1947- 1948 12) Rakovnické noviny 1930 - 1941, SOkA Rakovník
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (23.09.2014)
1) Region v období První republiky - obecná charakteristika. 2) Proměna venkovského města - včetně demografického a politického vývoje. 3) Formování regionálních elit jak ve sféře politické tak i podnikatelské na příkladech Čeňka Vaněčka a Františka Otty. 4) Proces industrializace na úrovni regionu. 5) Regionální podnikání se zaměřením na živnostenskou sféru. 6) Firmy přesahující regionální úroveň - značky Rako a Otta. 7) Vliv velké hospodářské krize na společnost v regionu a opatření, která měla zmírnit její negativní dopad. 8) Význam a cíle živnostenského výstavnictví v regionech. 9) Reklama a využívání nových marketingových prostředků v regionální obchodní síti. 10) Druhy a formy reklamy: regionální reklamy a celostátní reklamní kampaně na příkladu firmy Baťa. 11) Význam a vliv regionálního odborného živnostenského školství na proces modernizace živnostenského podnikání v první polovině 20. století. 12) Poválečné změny a postupná transformace vícesektorové ekonomiky v ekonomiku jednosektorovou - zánik živnostenského podnikání v regionu.
|