|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (01.10.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (01.10.2020)
Zápočet či kolokvium budou uděleny za aktivní účast během čtecích seminářů. Zkouška proběhne ústní formou na základě prostudované literatury z doporučeného seznamu nebo na základě předběžné konzultace dalších titulů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (01.10.2020)
Raymond ARON, Dimensions de la conscience historique, Paris 1961 Jan ASSMANN, Kultura a paměť. Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku, Praha 2001 Aleida ASSMANOVÁ, Prostory vzpomínání. Podoby a proměny kulturní paměti, Praha 2018 Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995 Bodo von BORRIES, Jugend und Geschichte. Ein europäischer Kulturvergleich aus deutscher Sicht, Opladen 1999 Wilhelm DILTHEY, Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften, Frankfurt am Main 1981 Wilhelm DILTHEY, Uvedení ve vědy duchové. Pokus položiti základ ke studiu společnosti a dějin, Praha 1901 Johann Gustav DROYSEN, Historik, Stuttgart 1977 Norman FINKELSTEIN, Průmysl holocaustu. Úvahy o zneužívání židovského utrpení, Praha 2006 Hans-Georg GADAMER, Pravda a metoda I-II, Praha 2010-2011 Hans-Georg GADAMER, Problém dějinného vědomí, Praha 1994 Peter GAUTSCHI, Geschichte lehren. Lernwege und Lernsituationen für Jugendliche, Bern 1999 František GRAUS, Živá minulost. Středověké tradice a představy o středověku, Praha 2017 Maurice HALBWACHS, Das Gedächtnis und seine sozialen Bedingungen, Frankufrt am Main 1985 Maurice HALBWACHS, Kolektivní paměť, Praha 2009 Martin HEIDEGGER, Bytí a čas, Praha 2008 Miroslav HROCH, Národy nejsou dílem náhody. Příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů, Praha 2009 Deborah LIPSTADT, Popírání holocaustu. Sílící útok na pravdu a paměť, Praha 2006 Nicolas MASLOWSKI – Jiří ŠUBRT (edd.), Kolektivní paměť. K teoretickým otázkám, Praha 2014 Karel MARX, Německá ideologie, in: Spisy 3, Praha 1958, s. 23-551 Karel MARX, Osmnáctý brumaire Ludvíka Bonaparta, in: Spisy 8, Praha 1960, s. 137-238 Friedrich NIETZSCHE, Nečasové úvahy, Praha 2005 Jaroslav PEŠKOVÁ, Role vědomí v dějinách, Praha 1998 Karl Raimund POPPER, Bída historicismu, Praha 2000 Paul RICOEUR, Memory, History, Forgetting, Chicago - London 2006 Jörn RÜSEN, Historische Orientierung. Über die Arbeit des Geschichtsbewußtseins, sich in der Zeit zurechtzufinden, Köln 1994 Jörn RÜSEN, Historisches Lernen. Grundlagen und Paradigmen, Köln 1994 Peter SEIXAS – Tom MORTON, The Big Six. Historical Thinking Concepts, Nelson Education 2013 Jiří ŠUBRT - Jiří VINOPAL (edd.), Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu, Praha 2013 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (01.10.2020)
1) Vymezení problému 2) Kořeny konceptu v 19. století (Droysen, Marx, Nietzsche, Dilthey) 3) Německá klasika (Heidegger, Gadamer) 4) Další pojetí (Koselleck, Ricoeur) 5) Čtecí seminář I (Popper – Mají dějiny smysl?) 6) Historické vědomí v minulosti (Graus, Hroch) 7) Současné historické vědomí jako předmět výzkumu (Šubrt, Vinopal) 8) Kolektivní paměť (Halbwachs, Assmannovi) 9) Čtecí seminář II (Nora – Mezi pamětí a historií) 10) Historické vědomí a školní dějepis (Gautschi, Borries, Rüsen) 11) Historické myšlení jako alternativa k historickému vědomí (Seixas) 12) Politika paměti (Finkelstein, Lipstadt) 13) Čtecí seminář III (Kratochvíl - Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu) 14) Závěrečné setkání |