|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)
Literatura:
BARICELLI, Michele, HORNIG Julia: Aufklärung, Bildung," Histotainment"?: Zeitgeschichte in Unterricht und Gesellschaft heute. Peter Lang, Frankfurt am Main 2008. ČINÁTL, Kamil, PINKAS, Jaroslav: Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu, ÚSTR, Praha 2014. Dostupné online: http://www.dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu FURRER, Markus (ed.): Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Wochenschau Verlag 2013. HAVLŮJOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav: Paměť a projektové vyučování v dějepise, ÚSTR, Praha 2014. Dostupné online: http://www.dejepis21.cz/metodika-projektove-vyuky KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, FFUK, Bratislava 2004. LABISCHOVÁ, Denisa, GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2008. LEVSTIK, Linda S., BARTON, Keith C.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, London 2011. SEIXAS, Peter, et al.: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013. STRADLING, Robert: Jak učit evropské dějiny 20. století, MŠMT, Praha 2003. STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2004. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)
Sylabus LS 2017
1) Český školní dějepis: současná situace, perspektivy a problémy. 2) Co, jak a proč učit o soudobých dějinách? Jaké jsou vzdělávací cíle dějepisné výuky? Srovnání českých a zahraničních přístupů na základě kurikulárních dokumentů. 3) K čemu jsou učebnice dějepisu? Srovnání českých a zahraničních přístupů k tvorbě učebnic: role výkladového textu, využití pramenů, vymezení modelového čtenáře ad. 4) Jak učit o stalinismu? Prezentace a kritické reflexe konkrétních vzdělávacích materiálů a metodik. 5) Fotografie jako školní pramen: možnosti využití fotografie ve výuce, sonda do konkrétních metodik, prostor pro vytváření vlastních námětů. 6) Počítačová hra jako nástroj historického vzdělávání: prezentace a kritická reflexe konkrétní metodiky – Československo 38-89. 7) Výzvy školního dějepisu: Wikipedie, gender, postkoloniální studia, islamismus. Jak by mělo historické vzdělávání reagovat na proměny současného světa? 8) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi. 9) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi. 10) Praktická výuka na gymnáziu, její kritická reflexe a závěrečné zhodnocení kurzu. |