PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 2 Didaktika soudobých dějin - AHSN00051
Anglický název: Didactics of Contemporary History
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV00370
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)
Kurz se zaměřuje na metodické a didaktické problémy, spojené s výukou soudobých dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Pozornost bude věnována jak konkrétním historickým tématům a možnostem jejich didaktického zpracování, tak reflexi vztahu mezi historiografií, školním dějepisem a širší historickou kulturou. Kurz seznámí studenty se zahraničními přístupy k historickému vzdělávání, zaměří se též na inovativní metody výuky (využití komiksu, počítačových her, tvořivá práce s prameny ad.). Paralelně se pokusí též o metodologickou reflexi prostoru mezi školním dějepisem, historiografií a historickou popkulturou (jak transformovat výstupy historiografie, aby byly použitelné ve školní praxi? lze ve výuce využít popkulturu?). V závěru semestru si účastníci kurzu ověří teoretické poznatky v praxi v rámci modelové výuky na gymnáziu. Kurz je určen nejen budoucím učitelům dějepisu, ale též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využití historiografie. Zápočet bude udělen na základě docházky, četby krátkých textů a aktivního přístupu k tématům. Zkouška předpokládá vytvoření modelové hodiny.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)

Literatura:

 

BARICELLI, Michele, HORNIG Julia: Aufklärung, Bildung," Histotainment"?: Zeitgeschichte in Unterricht und Gesellschaft heute. Peter Lang, Frankfurt am Main 2008.

ČINÁTL, Kamil, PINKAS, Jaroslav: Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu, ÚSTR, Praha 2014. Dostupné online: http://www.dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu

FURRER, Markus (ed.): Handbuch Zeitgeschichte im Geschichtsunterricht, Wochenschau Verlag 2013.

HAVLŮJOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav: Paměť a projektové vyučování v dějepise, ÚSTR, Praha 2014. Dostupné online: http://www.dejepis21.cz/metodika-projektove-vyuky

KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu, FFUK, Bratislava 2004.

LABISCHOVÁ, Denisa, GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Ostrava 2008.

LEVSTIK, Linda S., BARTON, Keith C.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, London 2011.

SEIXAS, Peter, et al.: The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, Toronto 2013.

STRADLING, Robert: Jak učit evropské dějiny 20. století, MŠMT, Praha 2003.

STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2004.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. (15.02.2017)

Sylabus LS 2017

 

1) Český školní dějepis: současná situace, perspektivy a problémy.

2) Co, jak a proč učit o soudobých dějinách? Jaké jsou vzdělávací cíle dějepisné výuky? Srovnání českých a zahraničních přístupů na základě kurikulárních dokumentů.

3) K čemu jsou učebnice dějepisu? Srovnání českých a zahraničních přístupů k tvorbě učebnic: role výkladového textu, využití pramenů, vymezení modelového čtenáře ad.

4) Jak učit o stalinismu? Prezentace a kritické reflexe konkrétních vzdělávacích materiálů a metodik.

5) Fotografie jako školní pramen: možnosti využití fotografie ve výuce, sonda do konkrétních metodik, prostor pro vytváření vlastních námětů.

6) Počítačová hra jako nástroj historického vzdělávání: prezentace a kritická reflexe konkrétní metodiky – Československo 38-89.

7) Výzvy školního dějepisu: Wikipedie, gender, postkoloniální studia, islamismus. Jak by mělo historické vzdělávání reagovat na proměny současného světa?

8) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi.

9) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi.

10) Praktická výuka na gymnáziu, její kritická reflexe a závěrečné zhodnocení kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK