|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (02.02.2023)
Seminář bude zaměřen na vývoj české populární hudby a jeho spojitost s proměnami společnosti a mediálního systému v průběhu „dlouhého“ dvacátého století. V centru pozornosti budou místní přizpůsobení západních či globálních žánrů, stejně jako mocenské pokusy ovlivnit vkus posluchačů. Důraz bude kladen na dlouhé trvání, bez ohledu na panující režimy. Představeny budou hlavní žánry oblíbené v českém prostředí i role, jaké v jejich šíření hrála dobová média. Konkrétní výběr studovaných témat bude přizpůsoben zájmu účastníků. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (02.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu: Podmínkou pro absolvování zápočtu je aktivní účast v hodinách (nebo zpracování otázky vycházející z četby) a přednesení krátké prezentace (referátu). Podmínkou pro zisk zkoušky je aktivní účast v hodinách (nebo zpracování otázky vycházející z četby), přednesení krátké prezentace (referátu) a vypracování písemné práce k jednomu z témat z vlastní četby (10-15 ns). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (02.02.2023)
Základní literatura: Bálintová, L. (2004) Bratislavská lýra v kultúrnopolitickom kontexte šesťdesiatych rokov 20. storočia. Historický časopis Historického ústavu Slovenskej akadémie vied. 52, č. 1, s. 67-86. Bek, M. (2003) Konzervatoř Evropy?: k sociologii české hudebnosti. Praha: KLP. Blüml, J. (2016): K problematice tzv. diskoték v československé populární hudbě s přihlédnutím k olomoucké scéně. Musicologica Olomucensia 24, č. 1, s. 7–17. Blüml, J. (2017): Progresivní rock: světová a Československá scéna ve vybraných reflexích. Praha: Togga. Bugge, P. (2011): Swinging Sixties Made in Czechoslovakia. The Adaptation of Western Impulses in Czechoslovak Youth Culture. In: Tůma, O. a Devátá M. (eds.): Pražské jaro 1968. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, s. 143−157. Daniel, O., Kavka, T. a Machek, J. (Ed.): Populární kultura v českém prostoru. Praha: Karolinum. Havlík, A. (2012): Západní hudba v Československu v období normalizace. Diplomová práce. FF UK, Praha. Jurková, Z. (ed.) (2013): Pražské hudební světy. Vyd. 1. Praha: Karolinum. Kepplová, Z. (2012): The Beat of ‘Cool Capitalism’: How Slovak Club Cultures Helped Make the New Middle Class. Disertační práce. CEU, Budapest. Kolářová, M. (ed.) (2011): Revolta stylem. Hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: SLON a SOÚ AV ČR. Kotek, J. (1998) Dějiny české populární hudby a zpěvu (1918-1968). Praha: Academia. Matějíček, F. (2012): Československé hudební elity na přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. Diplomová práce. FHS UK, Praha. Pavlicová, M. (2007): Dechová hudba jako lidová kultura, Muzikant, Vzpomínky jako etnologický pramen. In: Lidová kultura a její historicko-společenská reflexe (mikrosociální sondy). Brno: Ústav evropské etnologie. Pohunek, J. (2011): Kultura trampů. In: Janeček, P. (ed.): Folklor atomového věku. Praha: Národní muzeum a Fakulta humanitních studií, s. 65-88. Segi, S. (2011): Peneřina, těžká dřina. Poetika hlavního proudu českého hiphopového textu. Diplomová práce. FF UK, Praha. Tyllner, L. (1999): Dechovka, aneb mezi folklorem, tradicí a kýčem. In: Lidová kultura v kulturním vývoji české republiky (1918 - 1998). Strážnice: Ústav lidové kultury, s. 36-44. Vaněk, M. (2010): Byl to jenom rock ‘n’ roll?: Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989. Praha: Academia. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (02.02.2023)
Navržená témata: 1. Dechovka a lidovka - česká hudební tradice a současnost 2. Vznik populární hudby - městský folklór a šlágr 3. Poválečné směřování k jednotné kultuře - masové písně a estrádní hudba 4. Příklon k západním žánrům v 60. letech - bigbeat a potíž s festivaly 5. Český hudební vkus a sociologie hudby 6. Hledání normalizačního ideálu - od bubblegumu po disco 7. Od alternativy ke komerci - progrock a hudební burzy 8. Systém hudebních kmotrů v 80. letech 9. Subkultury 10. Techno a klubová hudba 11. Český hip hop 12. Pražské hudební světy |