PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP 3 - Musical subcultures in socialist Czechoslovakia - AHS788188
Anglický název: PVP 3 - Musical subcultures in socialist Czechoslovakia
Zajišťuje: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jiří Andrs
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Historické vědy
Exchange - 08.3 History
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (30.01.2023)
Numerous subcultural communities were formed in each decade of socialist Czechoslovakia, from the jazzmen of the late 1940s to the Depeche Mode fans of the late 1980s. At the same time, there were hundreds of bands and thousands of historical actors in each generation. In the 1980s, there was, in addition to rock subgenres (punk, new wave, metal...), also a big boom of musical genres like reggae, new romantics, industrial etc. This specialized lecture will try to provide several ways how to investigate these phenomena without oversimplification.

The course will proceed chronologically. Possible conceptual understandings will be presented for each individual topic, in addition to empirical interpretation. Each lecture will be supplemented with audio-visual and material examples (records, cassettes, printed materials). The course primarily aims on students interested in contemporary history of central-eastern Europe. The lecture is suitable for those working on a bachelor's or master's thesis specialised on this topic. But not only these - all interested students are welcome.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (30.01.2023)

Credit: essay on the topic of the course

Exam: oral exam based on a list of 5 titles including scholarly books or articles

Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (30.01.2023)

List of recommended literature in English:

- BREN, Paulina, Looking West: Popular Culture and the Generation Gap in Communist Czechoslovakia, 1969–1989, in: Across the Atlantic Cultural Exchanges between Europe and the United States, Presses Interuniversitaires Européennes: 2000, str. 295-322.

- HAVLÍK, Adam, Loopholes in the Iron Curtain: Obtaining Western Music in State Socialist Czechoslovakia in the 1970s and 1980s, In: Mazierska, E., Győri, Z. (eds), Eastern European Popular Music in a Transnational Context, Palgrave Macmillan, 2019.

- HEBDIGE, Dick, Subculture. The Meaning of Style, London: Rotlege 1979.

- MAZIERSKA, Ewa (ed.), Popular Music in Eastern Europe. Breaking the Cold War Paradigm, London: Palgrave Macmillan 2016.

- PICKHAN, Gertrud, – RITTER, Rüdiger (eds.), Jazz Behind the Iron Curtain, Frankfurt am Main: Peter Lang 2010.

- THORNTON, Sarah, The Social Logic of Subcultural Capital, in: K. Gelder, S. Thonton (ed.), The Subcultures Reader, London and New York: Routdledge Press 1997.

- VON ESCHEN, Penny, Satchmo Blows Up the World. Jazz Ambassadors Play the Cold War, Cambridge/London: Harvard University Press 2004.

- YURCHAK, Alexei, Everything Was Forever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation, Princeton University Press, 2005.

 

List of recommended literature in Czech:

 

- ANDRS, Jiří, Koncerty Louise Armstronga v Praze v roce 1965 jako odrazový můstek švýcarského producenta Wernera Schmida, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020.

- BLAŽEK, Petr, LAUBE, Roman, POSPÍŠIL, Filip, Lennonova zeď v Praze. Neformální shromáždění mládeže na Kampě 1980–89, Praha: ÚSD AV ČR 2003.

- DANIEL, Ondřej (ed.) Kultura svépomocí. Ekonomie a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu, Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2016.

- DANIEL, Ondřej, Násilím proti „novému biedermeieru“. Subkultury a většinová společnost pozdního státního socialismu a postsocialismu, Příbram: Pistorius & Olšanská 2016.

- DANIEL, Ondřej, MACHEK, Jakub, KAVKA, Tomáš, Populární kultura v českém prostoru, Praha: Karolinum 2013.

- JONSSONOVÁ, Pavla, Devět z české hudební alternativy osmdesátých let, Praha: Karolinum, 2019.

- KNAPÍK, Jiří, FRANC, Martin a kol., Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967, Svazek I., Praha: Academia 2011.

- KOURA, Petr, Swingaři a potápky v protektorátní noci. Česká swingová mládež a její hořkej svět, Praha: Academia 2016.

- LOMÍČEK, Jan, MICHELA, Miroslav, ŠIMA, Karel, Dělej něco!: České a slovenské fanziny a budování alternativních scén, Grada 2021.

- OPEKAR, Aleš, VLČEK, Josef, Excentrici v přízemí, Praha: PANTON 1989.

- POSPÍŠIL, Filip, BLAŽEK, Petr, „Vraťte nám vlasy!“ První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Studie a edice dokumentů, Praha: Academia 2010.

- RANDÁK, Jan, KRŠKO, Jan, MAREŠ, Jan, POHUNEK, Jan ŠPRINGL, Jan, Český tramping v časech formování a rozmachu, Praha: Academia 2019.

- RANDÁK, Jan, KRŠKO, Jan, MAREŠ, Jan, POHUNEK, Jan ŠPRINGL, Jan, Putování za obzor. Tramping v české společnosti 1918-1989, Praha: NLN 2020.

- SCHORMOVÁ, Františka, Stalinův černý apoštol. Afroamerický zpěvák Paul Robeson v Československu, Soudobé dějiny 21/1, 2021, str. 183-213.

- STÁREK, František, Na počátku bylo slovo... byli Hells Devils, in Paměť a dějiny. Revue pro studium totalitních režimů, 2011, č. 2, s. 17-27.

- STÁREK, František, VALENTA, Martin, Podzemní symfonie Plastic People, Praha: Argo 2018.

- ŠTĚPÁNEK, Ondřej, Transformace československého hudebního průmyslu na počátku 90. let 20. století, Acta Musei Nationalis Pragae – Historia, 3-4/2020.

- VALENTA, Martin, Konečně Rockfest! Proměny mechanismů kontroly amatérské rockové hudby v 80. letech 20. století, in Securitas imperii 30 (01/2017).

- VANĚK, Miroslav, Byl to jenom Rock’n’roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu, Praha: Academia 2010.

- VANĚK, Miroslav a kol.: Ostrůvky svobody, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR; Praha: Votobia 2002.

- ZIMMERHAKLOVÁ, Hana, Nico, legenda hudebního undergroundu, v Brně a Praze, in Soudobé dějiny XVIII/3, Praha: Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd ČR, 2011, str. 414-436.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Jiří Andrs (03.02.2023)

List of lectures:

1. Opening lecture. Introduction, conditions of attestations, etc.

   / Before socialism: “Tramping” and Jazz (a brief look into the local “prehistory”)

2. Collectivisation of music industry in the early 1950s, the rise of pop music in the late 1950s and the return of jazz in the 1960s

3. Rock’n’roll, British Invasion, Hippies (Birmingham school of cultural studies)

4. “Underground” and “Alternative“. Rock music and cultural resistance in the 1970s

5. New wave and the colourful 1980s (Neo-tribes?)

6. Inhospitality of everyday life. Punk and violence in the late state socialism

7. Perestroika and „Rockfest“. New distinction of nonconformity after 1986

8. Import of western gramophone records, DIY cassette tapes samizdat and the “Imaginary West”

9. Comparison with other socialist states (Transnational history)

10. Revolution, transformation, continuities

   / Final lecture. Conclusions. Debates.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK