|
|
|
||
Kurz tvoří součást závazného curricula pro studující pedagogicko-didaktického zaměření; ostatním studujícím z historických oborů je nabízen jako volitelný. <br>
Cílem kurzu je především seznámit studenty s různými podobami tvorby odborného/akademického stylu a univerzitního textu se zaměřením na historické obory. Během kurzu by si měli studenti vyzkoušet a osvojit základní postupy tvůrčího psaní, a to jak na základě četby a analýzy textů a studií jiných autorů, tak i formou tvorby vlastní. <br> Měli by se naučit lépe formulovat a prezentovat expozici zvoleného tématu, různé formy argumentace a formulace hypotéz, vytvořit logickou strukturu kratšího textu i rozsáhlejší práce a vyzkoušet různé rétorické a stylistické postupy vhodné pro zvolený žánr a cíl. <br> OSNOVA KURZU: 3. 10. Uvedení do problematiky, rozdělení práce na semestr. Drobnější analytické útvary: 2—3 ) 10. a 17. 10. Recenze a kritika cizího díla. Rozdíl mezi recenzí a anotací. Vlastní práce: jak (ne)recenzovat práci, která se mi (ne)líbí 4—5) 24. 10. a 31. 10. Prezentace, referát Různé formy prezentace referátu: 1) čtený z papíru; 2) přednesený za pomoci powerpointu ; 3) přednesený bez pomoci powepointu, jen s poznámkami na papíře B. Rozsáhlejší historiografické práce 6) 7. 11. Monografie a / versus syntéza Obecně: příklady a funkce syntézy / monografie + Biografie: možnosti uchopení biografické tematiky, druhy biografií Srovnání možných přístupů ke kompozici a stylu historiografických životopisů, čtenářské zkušenosti a očekávání; Vlastní práce: charakteristika vybraného biografického díla nebo vlastní návrh na biografii individuálně zvolené osobnosti 7) 14. 11. monografie - – příklad: diplomová práce Volba tématu, výstavba práce, úvod, závěr; Vlastní práce: prezentace vlastní (diplomové) práce podle formálního členění, vytyčení hlavních cílů (úvod) a (předpokládaných) závěrů 21. 11. – výuka se nekoná – týden humanitních věd 8) 28. 11. Práce s poznámkovým aparátem: o čem vypovídají citace? Otázka „inspirace“ a „plagiátu“: Jak pracovat s díly svých předchůdců aneb jak (ne)napsat a (ne)rozpoznat plagiát? Kauza „Kovář“ – žalobci a obránci 5. 12. absence vyučující (konference) 9-11) vlastní práce: vypracované recenze – četba studentských textů Poslední úprava: Tinková Daniela, doc. Mgr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Podmínky atestace: Zápočet: aktivní účast na výuce, referování během výuky Zkouška: vypracování rozsáhlejší recenze na nedávno publikovanou odbornou knihu, příp. alternativa (odborná studie, úvod do DP - dle domluvy) Poslední úprava: Tinková Daniela, doc. Mgr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Základní literatura: 1) Tvůrčí psaní; psaní odborného textu ČECHOVÁ, M.: Vyučování slohu. Úvod do teorie. Praha 1985 ECO, Umberto, Role čtenáře, Praha 2010 ECO, Umberto, Jak napsat diplomovou práci, Olomouc 1997 FIŠER, Z.: Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno 2001, Paido Brno 2001 HAJN, P.: Jak se píší knihy. Praha 1988 HAMAN, A., Úvod do studia literatury a interpretace textu, Praha 1999. HOFFMANNOVÁ, J.: Stylistika. Současná situace stylistiky, Praha 1997 HRDLIČKA, Fr.: Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní. Praha 2004, Votobia Praha KRAUS, J., Rétorika a řečová kultura. Praha 2004, Karolinum QUENEAU, R.: Stylistická cvičení. Praha 1994, Volvox Globator 2) Psaní dějin BERGER Stefan, FELDNER Heiko, PASSMORE Kevin (ed.), Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno 2016. CERTEAU de, Michel, Psaní dějin, Brno 2011; ČINÁTL, Kamil, Dějiny a vyprávění, Praha 2011. HORSKÝ, Jan, Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009 KALISTA, Zdeněk. Cesty historikovy. 1. vyd. V Praze: Václav Petr, 1947. 1. kapitola: Kterak se historik setkává s básníkem NODL, Martin, Tragický konec české poznámky. Dějiny – teorie – kritika 2019/1 – online: https://www.dejinyteoriekritika.cz/Modules/ViewDocument.aspx?Did=4685 ŘEPA, Milan, Poetika českého dějepisectví, Brno 2006. ŘEZNÍKOVÁ, Lenka, Moderna a historismus / historické reprezentace v proměnách literatury na přelomu devatenáctého a dvacátého století. 1. vyd. Praha: Libri, 2004 VAŠÍČEK, Zdeněk, Obrazy minulosti, Praha 1996. VEYNE, Paul, Jak se píšou dějiny, Červený Kostelec 2010. WHITE, Hayden, Metahistorie, Brno 2011. WHITE, Hayden, Tropika diskurzu, Praha 2011 Další doporučená literatura: Barthes R., Nový stupeň rukopisu. Základy sémiologie, Praha 1967 Brukner, Jos., Filip J.: Větší poetický slovník. Praha 1968, Československý spisovatel Creme, Phillys – Lea, Mary L.: Writing at University. A Guide for Students. Buckingham – Bristol 1997 Čmejrková-Hoffmannová, J.: Jazyk, média, politika. 2003 Evans, D.: How to Write a Better Thesis or Report, Melbourne 1995, 1996 Gibson, Joanna Barnett – Killingsworth, M. Jimmie: Academic Writing. An Introductory Guide. Univ. Iowa, 1996 – 3. vyd. MANGUEL, Alberto, Dějiny čtení, Brno 2007. Richard, M.: A Short Guide To Writing About History, New York 1999 Rut, P.: Menší poetický slovník v příkladech (1974 - 1981). Praha 1985, Mladá fronta Svozilová, N.: Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině, Praha 1999 Turner, M.: Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno 2005, Host kolektiv: Academic Writing Course. European University Institute, Florence 2000 Seminar Participation Course. European University Institute, Florence 2000 Poslední úprava: Tinková Daniela, doc. Mgr., Ph.D. (17.09.2022)
|