|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na současnou populární historickou kulturu. S důrazem na co nejširší škálu médií sleduje, jak a k čemu česká společnost využívá historii. Seminář má interdisciplinární charakter a propojuje perspektivy různých oborů, které se mohou zabývat přítomností historie ve veřejném prostoru (didaktika, historiografie, filmová a literární teorie, paměťová studia, sociální psychologie, teorie médií aj.). V návaznosti na tyto perspektivy seminář programově překračuje hranice akademické vědy směrem k popularizaci a vzdělávání ve veřejném prostoru, promýšlí možnosti aplikace vědeckých poznatků i metod a jejich zapojení do sociální praxe. Studenti dostanou příležitost si prakticky vyzkoušet, jak by se historie mohla prezentovat ve veřejném prostoru. Součástí semináře jsou návrhy popularizačních a vzdělávacích projektů.
Seminář se snaží rozvíjet dovednosti, jež jsou použitelné v praxi. Snaží se historika vybavit tak, aby mohl vést poučný dialog s dalšími profesemi, které se podílejí na formování historické kultury (aktivisté, filmaři, muzejníci, učitelé dějepisu ad.). Seminář je otevřen též pro studenty, kteří zvažují obdobně zaměřené bakalářské a diplomní projekty. Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (23.09.2019)
|
|
||
ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme. Lidové noviny, 2014. DE GROOT Jerome, Consuming History, Historians and heritage in contemporary popular culture. New York 2009. EVANS, Jessica; BOSWELL, David. Representing the nation: a reader: histories, heritage and museums. Psychology Press, 1999. HASKELL, Francis. History and its Images: Art and the Interpretation of the Past. Yale University Press, 1993. HAYDEN, Dolores. The power of place: Urban landscapes as public history. MIT press, 1997. HOJDA, Zdeněk; POKORNÝ, Jiří. Pomníky a zapomníky. Paseka, 1996. JORDANOVA, Ludmilla J. History in practice. London: Arnold, 2000. KRATOCHVIL Alexander, Paměť a trauma pohledem humanitních věd: komentovaná antologie teoretických textů. Praha 2016. LOWENTHAL David, The Past is a foreign Country. Cambridge 2015. KEAN, Hilda; MARTIN, Paul (ed.). The public history reader. 2013. MACDONALD Sharon, Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today. London and New York 2013. ROSENZWEIG, Roy; THELEN, David Paul. The presence of the past: Popular uses of history in American life. Columbia University Press, 1998. SAMUEL, Raphael. Theatres of memory: Past and present in contemporary culture. Verso Books, 2012. SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Argo, 2007. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. VERGO, Peter (ed.). New Museology. Reaktion Books, 1997. Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (23.09.2019)
|
|
||
Zimní semestr 2020/2021
1) Jak se zachází s minulostí ve veřejném prostoru? 2) Návštěva výstavy ReporTvář o Juliu Fučíkovi a jeho díle (Vítkov, Národní muzeum), diskuze s kurátorem expozice. 3) Jak se zachází s minulostí ve školním a občanském vzdělávání? 4) Studium konkrétních kauz (např. reflexe vzpomínání na havárii v jaderné elektrárně Černobyl v popkultuře, literatuře a historiografii) dle výběru studentů. 5) Diskuze nad tématy bakalářských a diplomových prací. 6) Studium konkrétních kauz (např. debat o relativizaci komunistické minulosti) dle výběru studentů. 7) Návrhy vzdělávacích projektů s tématem minulosti. 8) Četba teoretických textů I. – dle výběru studentů. 9) Četba teoretických textů II. – dle výběru studentů. 10) Prezentace vzdělávacích projektů. Poslední úprava: Činátl Kamil, doc. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)
|