PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PVP 3 Lucemburské Čechy. Král, země a panovnická doména - AHS444V177
Anglický název: Bohemia during the reign of the House of Luxembourg: King, Land and Ruler Domain
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV00948
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tomáš Velička, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout sylabus.docx Mgr. Tomáš Velička, Ph.D.
Anotace
Jak psát dějiny? Styly historiografie
ZS 2016/2017
Kamil Činátl, Ph.D.
Anotace:

Kurz se zaměřuje na roli jazyka a stylu v kontextu historického poznání. Nabídne základní přehled o možnostech historiografického psaní. Kromě ukázek z české historické vědy bude pozornost zacílena i na současné trendy ve světové historiografii (možnosti biografie, návrat vyprávění, jak psát mikrohistorii, role subjektu ve vědeckém textu aj.). Absolvent získá povědomí o konceptech, které reflektují roli jazyka v rámci historického poznání, získá též zkušenost s jejich aplikací do historiografické praxe. Součástí kurzu budou i drobná praktická cvičení, zaměřená na rozvoj stylistických dovedností. Kromě tvorby textů bude věnována pozornost i jejich vnímání (recepce). Konstrukt modelového čtenáře představuje důležitou část tvůrčí práce s jazykem a stylem.
Sylabus:
1) Proč se zabývat jazykem? Představuje stylistika pouze praktickou, řemeslnou dovednost, nebo výrazněji ovlivňuje formy historického vědění? Role jazyka v rámci epistemologie společenských věd, dopady psaní a čtení na možnosti historického poznání, seznámení s odbornou literaturou k tématu.
2) Čtení z české historiografie I.: od Františka Palackého k Zdeňkovi Nejedlému. Vybrané ukázky z kanonických textů českého dějepisectví, pluralita stylistických forem, provázanost stylu a metodologie historické vědy.
3) Čtení z české historiografie II.: od Františka Kutnara k současné produkci. Vybrané ukázky z kanonických textů českého dějepisectví, pluralita stylistických forem, provázanost stylu a metodologie historické vědy.
4) Jazyk a styl jako kritéria vědeckosti historiografie. Srovnání středoevropské, francouzské a angloamerické tradice vědeckého psaní, styl jako figura či ornament vs. styl jako nástroj poznávání, proměny modelového čtení vědeckých textů.
5) K čemu slouží učebnice dějepisu? Případová studie zaměřená na typ historiografického textu, který je spojen s typizovanou čtenářskou rolí, srovnání českých a zahraničních učebnic dějepisu, praktické cvičení ze stylistiky.
6) Návrat vyprávění? Proč se historiografie odvracela od příběhu a proč vyprávění zase znovu objevovala? Role příběhu v historiografickém psaní v teoretické i praktické perspektivě, kombinace metodologických konceptů (Hayden White) s praktickými ukázkami textů (Carlo Ginzburg).
7) Možnosti biografie. Srovnání možných přístupů ke kompozici a stylu historiografických životopisů, čtenářské zkušenosti a očekávání, praktické inspirace pro vlastní psaní.
8) Historiografie mezi trhem a slonovinovou věží. Je legitimní psát pro širší publikum? Česká tradice tzv. populárně-naučné literatura a literatury faktu, možnosti popularizace. Musí mít jazyk historiografie expertní a odbornickou podobu? Existují historiografické bestsellery? Metodologické koncepty modelového čtenáře (Umberto Eco).
9) Praktické ukázky textů z produkce účastníků kurzu, vzájemné čtení, poznávací strategie užití jazyka a stylu, diskuze autorů a jejich čtenářů.

Základní literatura:
de CERTEAU, Michel: Psaní dějin, Brno 2011.
CULLEN, Jim: Essaying the Past: How to Read, Write and Think about History, New York 2012.
ČINÁTL, Kamil: Dějiny a vyprávění, Praha 2011.
ECO, Umberto: Role čtenáře, Praha 2010.
HORSKÝ, Jan: Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009.
MANGUEL, Alberto, Dějiny čtení, Brno 2007.<br>
ŘEPA, Milan: Poetika českého dějepisectví, Brno 2006.
VAŠÍČEK, Zdeněk: Obrazy minulosti, Praha 1996.
VEYNE, Paul: Jak se píšou dějiny, Červený Kostelec 2010.
WHITE, Hayden: Metahistorie, Brno 2011.
WHITE, Hayden: Tropika diskurzu, Praha 2011.
Poslední úprava: MICHELAM (26.05.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK