PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
VS Didaktika dějepisu - AHS111038
Anglický název: Didactics of History
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHS333057
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
Garant: prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MICHELAM (23.09.2013)
Výběrový seminář Didaktika dějepisu

Vyučující: Prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc.

Délka kursu: 2 semestry, 4X Z, 1XPP

Cíl předmětu:
Seminář je určen studentům, majícím hlubší zájem o problematiku výuky školního dějepisu a její teorii. Jeho předmětem jsou všechny tři základní oblasti didaktického výzkumu, tj.vlastní teorie školního dějepisu, empirické zjišťování stavu a charakteru výuky i zkoumání dějin výuky dějepisu na základních a středních školách. Jeho úkolem je seznámit studenty s metodologií a metodikami didaktického výzkumu, a to s důrazem na odborně historickou komponentu didaktiky dějepisu; samozřejmostí je však také zřetel k pedagogickým a psychologickým determinantám školního dějepisu a jeho teorie. Předmětem seminárních či diplomových prací jsou analýzy učebnic, učebních osnov či kurikul (obojí především v mezinárodním srovnání) či vyučovacích metod. Volba témat je podmiňována aktuálními potřebami dnešního českého školního dějepisu.
Seznam odborné literatury:

Prameny (zejména):
Učebnice dějepisu
Učební osnovy dějepisu a další administrativní materiály týkající se výuky dějepisu
Učební pomůcky a další materiály
a) základní
Z. BENEŠ: Historický text a historická kultura, Praha 1995
V. ČAPEK a kol.: Didaktika dějepisu I - II (zvl. díl II), Praha 1985, 1988.
B. GRACOVÁ: Obraz Čechů, Poláků a jejich minulosti u studující mládeže, Ostrava 1998.
B. GRACOVÁ (ed.): Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů -II, Ostrava 1999.
I. J. LERNER: Didaktické základy metod výuky, Praha 1986
J. RUŽIČKOVÁ: Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí. Praha 1997.
b) doporučená
K. BERGMAN a kol: Handbuch der Geschichtsdidaktik, Seelze-Velber 19924
časopis Geschichte in Wissenschaft und Geschichtsunterricht (knih. Hist. semináře)
R. MAYER (Hrsg.): Tschechen, Deutsche und der Zweite Wetkrieg. Studien zur inernationalen Schulbuchforschnung Bd. 94, Hannover 1997.
Metodické inspirace: Dějepis ve škole, ASUD Praha 1998.
M. PASCH a d.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha 1998.
G. PETTY: Moderní vyučování, Praha 1996.
J. PRŮCHA: Moderní pedagogika, Praha 1997
J. PRŮCHA: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998.
J. RŮŽIČKOVÁ: Didaktické inspirace. ASUD Praha 1997.
J. SLATER: Teaching History in the New Europe, Council of Europe 1995
V. ŠVEC: Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace, Brno 1999.

Požadavky k atestacím:
Průběžná heuristická a interpretační aktivita
Vypracování seminární práce, která svou charakteristikou splňuje nároky kladené na přípravné vědecké texty
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK