VS Didaktika dějepisu - AHS100376
|
|
Rozvrh Nástěnka
|
||
Poslední úprava: MICHELAM (23.09.2013)
Vyučující: Prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc. Délka kursu: 2 semestry, 4X Z, 1XPP Cíl předmětu: Seminář je určen studentům, majícím hlubší zájem o problematiku výuky školního dějepisu a její teorii. Jeho předmětem jsou všechny tři základní oblasti didaktického výzkumu, tj.vlastní teorie školního dějepisu, empirické zjišťování stavu a charakteru výuky i zkoumání dějin výuky dějepisu na základních a středních školách. Jeho úkolem je seznámit studenty s metodologií a metodikami didaktického výzkumu, a to s důrazem na odborně historickou komponentu didaktiky dějepisu; samozřejmostí je však také zřetel k pedagogickým a psychologickým determinantám školního dějepisu a jeho teorie. Předmětem seminárních či diplomových prací jsou analýzy učebnic, učebních osnov či kurikul (obojí především v mezinárodním srovnání) či vyučovacích metod. Volba témat je podmiňována aktuálními potřebami dnešního českého školního dějepisu. Seznam odborné literatury: Prameny (zejména): Učebnice dějepisu Učební osnovy dějepisu a další administrativní materiály týkající se výuky dějepisu Učební pomůcky a další materiály a) základní Z. BENEŠ: Historický text a historická kultura, Praha 1995 V. ČAPEK a kol.: Didaktika dějepisu I - II (zvl. díl II), Praha 1985, 1988. B. GRACOVÁ: Obraz Čechů, Poláků a jejich minulosti u studující mládeže, Ostrava 1998. B. GRACOVÁ (ed.): Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů -II, Ostrava 1999. I. J. LERNER: Didaktické základy metod výuky, Praha 1986 J. RUŽIČKOVÁ: Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí. Praha 1997. b) doporučená K. BERGMAN a kol: Handbuch der Geschichtsdidaktik, Seelze-Velber 19924 časopis Geschichte in Wissenschaft und Geschichtsunterricht (knih. Hist. semináře) R. MAYER (Hrsg.): Tschechen, Deutsche und der Zweite Wetkrieg. Studien zur inernationalen Schulbuchforschnung Bd. 94, Hannover 1997. Metodické inspirace: Dějepis ve škole, ASUD Praha 1998. M. PASCH a d.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Praha 1998. G. PETTY: Moderní vyučování, Praha 1996. J. PRŮCHA: Moderní pedagogika, Praha 1997 J. PRŮCHA: Učebnice: teorie a analýzy edukačního média, Brno 1998. J. RŮŽIČKOVÁ: Didaktické inspirace. ASUD Praha 1997. J. SLATER: Teaching History in the New Europe, Council of Europe 1995 V. ŠVEC: Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace, Brno 1999. Požadavky k atestacím: Průběžná heuristická a interpretační aktivita Vypracování seminární práce, která svou charakteristikou splňuje nároky kladené na přípravné vědecké texty |