Vietnamská válka patří bezesporu ke konfliktům, které zásadně ovlivnily filmovou tvorbu minimálně ve Spojených státech amerických. Od konce 60. let až po současnost prošla tato tvorba zásadními proměnami, kdy se od vysvětlování důležitosti americké intervence dostala až do stavu, který lze označit jako projev protiválečných nálad ve společnosti. O to podstatnější je, že se po roce 2000 filmové pojímání konfliktu dostalo opět na svůj počátek. I Vietnamské filmy prošly proměnou od propagandistických a čistě ideologických snímku k příběhům jednotlivcům s důrazem na trauma a utrpení. Přednášky jsou koncipovány dle jednotlivých problémů týkajících se těchto proměn a pokusí se je komplexně uchopit.
Předmět vznikl na základě mezioborové spolupráce, která byla rozvinuta v rámci Skupiny pro výzkum studené války ISSR UK.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Crhák (06.02.2019)
Podrobnější seznam naleznete v přiloženém pdf.
Přehledová literatura:
BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění a Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
HLAVATÁ, Lucie, Ján IČO, Petra KARLOVÁ, Karel KUČERA, Mária STRAŠÁKOVÁ a Šárka ŠIMEČKOVÁ. Dějiny Vietnamu. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2018.
KARNOW, Stanley. Vietnam: a history. Second revised and updated edition. New York: Penguin Books.
KIRSHNER, Jonathan. Hollywood's last golden age: politics, society, and the seventies film in America. Ithaca: Cornell University Press, 2012.
TÖTEBERG, Michael. Lexikon světového filmu: (upravené české vydání s dodatkem 59 hesel a 40 ilustrativních fotografií). Praha: Orpheus, 2005.
Monografie:
BISHOP, Chris. Vietnamský válečný deník: zkušenosti, zážitky a pocity vojáků v jihovýchodní Asii měsíc po měsíci 1964-1975. Praha: Naše vojsko, 2005.
BOUVET-BRUGAL, Alexandra. Les femmes américaines et la guerre du Vietnam : mise en place et utilisation d’un processus de mimétisme American Women, the Vietnam War and Mimetism: Constructing and Developing an Unconscious Imitation of the Soldier. In: Revue LISA , Iss Vol. IV - n°3, Pp 280-298 (2009).
BUZZANCO, Robert. Vietnam and the transformation of American life. Reprinted 1999. Malden, Mass. [u.a.]: Blackwell, 1999.
DEAN, Eric T. Shook over hell: post traumatic stress, Vietnam and the civil war. 2nd printing. Cambridge: Harvard University Press, 1999.
DEBENEDETTI, Charles. An American ordeal: the antiwar movement of the Vietnam era. Syracuse: Syracuse University, 1990. S
DIXON, James M. Things I'll Never forget: Memories of a Marine in Viet Nam. Do Right Press, 2017.
FRANKLIN, H. Bruce. The Vietnam war in American stories, songs, and poems. New York: St. Martin's Press, 1996.
GOOD, Jennifer ; LOWE Paul, LARDINOIS Brigitte a Val WILLIAMS. Mythologizing the Vietnam War: Visual Culture and Mediated Memory. Newcastle upon Tyne, U : Cambridge Scholars Publishing. 2014
HEBERLE, Mark A. Thirty years after: new essays on Vietnam war, literature and film, and art. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Pub, 2009.
HALLIN, Daniel C. The uncensored war: the media and Vietnam. Berkeley: University of California Press, 1989.
HERRING, George C. America's longest war: the United States and Vietnam, 1950-1975. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, c1986.
CHALSMA, H. W. The chambers of memory: PTSD in the life stories of U.S. Vietnam veterans. Northvale: J. Aronson, c1998.
LANNING, Michael Lee. Vietnam at the movies. New York: Fawcett Columbine, 1994.
LAWRENCE, Mark Atwood. The Vietnam War: A Concise International History (Very Short Introductions). Oxford: Oxford University Press, 2010.
MALO, Jean-Jacques a Tony WILLIAMS. Vietnam war films: more than 600 feature, made-for-TV, pilot and short movies, 1939-1992, from the United States, Vietnam, France, Belgium, Australia, Hong Kong, South Africa, Great Britain and other countries. Jefferson, N.C.: McFarland, 1994.
RUSSEL, Jamie. Vietnam War Movies. Harpenden: Oldcastle Books, 2002.
SHORT, Kenneth R. M. Feature Films as History. Knoxville: University of Tennessee Press, 1981.
SMITH, Ralp Bernard. An international history of the Vietnam war. Vol. 2., The making of limited war, 1965-66. Basingstoke: Collier Macmillan, 1991.
STUR, Heather Marie. Beyond combat: women and gender in the Vietnam War era. New York: Cambridge University Press, 2011.
TRẦN, Văn Thủy, Wayne KARLIN, Thanh Dũng LÊ, Eric HENRY a Nguyen Dy QUANG. In whose eyes: the memoir of a Vietnamese filmmaker in war and peace. Amherst: University of Massachusetts Press, 2016.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Crhák (06.02.2019)
Základem pro udělení atestace je esejistický text tj. esej bez klasického poznámkového aparátu. Esej musí na konci obsahovat seznam zdrojů (minimálně 3 zdroje). Esej se může zabývat tématy přednášek.
Studenti bakalářského cyklu oboru Historie, Historie – Evropská studia a Etnologie se specializací vietnamistika: Esej o rozsahu 3 normostran (5 400 znaků včetně symbolů a mezer) a následná rozprava nad ní.
Studenti navazujícího magisterského cyklu oboru Historie – Obecné dějiny: Esej o rozsahu 4 normostran (7 200 znaků včetně symbolů a mezer) a následná rozprava nad ní.