|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (03.10.2014)
ke své minulosti. Po úvodní diskusi o termínu evropské identity, stručném nástinu vývoje ideje a pojmu Evropy a procesů europeizace především v kulturně-symbolické rovině, se kurz soustředí na několik typických okruhů, v nichž minulost vystupuje jako společensky relevantní látka: problém evropské paměti, otázka psaní a konstrukce specificky evropských dějin, myšlenka tzv. evropských míst paměti a koncepce i praxe evropského kulturního dědictví. Studenti a studentky se tedy budou zabývat především meta-reflexí evropských dějin, přičemž se jednak seznámí s některými novějšími přístupy a koncepty soudobé historiografie a společenských věd, a jednak se připraví na účast v intelektuálních debatách i praktických projektech, které považují minulost za důležitý zdroj kolektivních identit či nástroj jejich utváření a proměny. Rámcové tématické okruhy - Pojem evropské identity - Idea a koncept Evropy - Procesy Evropeizace - Konstrukce evropských dějin - Evropské kulturní dědictví - Problémy evropské paměti - Evropská "místa paměti" - Evropské hodnoty a pilíře |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (27.09.2012)
Účel předmětu spočívá v hlubším a kritickém porozumění evropským dějinám a dějinám Evropy v globálním pohledu, a to v perspektivě identit, které poslouží jako ústřední analytické a interpretační schéma. Výuka se proto nezaměří na faktografický přehled (základní orientace v evropských dějinách se u studentů HES již předpokládá), nýbrž na kreativní práci s historickou látkou s využitím přístupů a konceptů společenských věd. Předmět by měl mj. rozšířit perspektivy studentů a studentek ve vztahu k jejich bakalářským tématům. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (05.10.2012)
V zimním semestru skládají studenti zkoušku. Letní semestr je zakončen zkouškou a klauzurní prací. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (03.10.2015)
BOER, Pim den et al. (eds): Europäische Erinnerungsorte. München: Oldenbourg, 2012. 3 sv. CARDINI, Franco: Evropa a islám. Praha: NLN 2004. FLIGSTEIN, Neil. Euro clash: the EU, European identity, and the future of Europe. Oxford: Oxford University Press, 2008.. FONTANA, Josep: Evropa před zrcadlem. Praha: NLN 2001. FORNÄS, Johan. Signifying Europe. Bristol: Intellect, 2012. HORYNA, Břetislav: Idea Evropy. Pohledy do filosofie dějin. Praha: Argo 2001. IM HOF, Ulrich: Evropa a osvícenství. Praha: NLN:2001. MALMBORG, Mikael af; STRATH Bo (eds.), The Meaning of Europe: Variety and Contention within and among Nations, Berg: Oxford-New York 2002. PAKIER, Małgorzata, STRATH, Bo (eds.): A European memory? contested histories and politics of remembrance. New York: Berghahn Books, 2010. PEDERSEN, Thomas. When culture becomes politics: European identity in perspective. Aarhus: Aarhus University Press, 2008. POMIAN, Krzysztof: Evropa a její národy. Ve znamení jednoty i různosti. Praha: Mladá fronta 2001. RIFKIN, Jeremy: Evropský sen, Praha: ELK 2005. STRATH Bo (ed.), Europe and the Other and Europe as the Other. Bruxelles: Peter Lang, 2000. TILMANS, Karin; VREE Frank vav; WINTER Jay (eds.), Performing the Past: Memory, History, and Identity in Modern Europe, Amsterdam University Press 2010. TODOROV, Tzvetan. Strach z barbarů: kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací. Praha: Paseka, 2011. WINTLE, Michael J. The image of Europe: visualizing Europe in cartography and iconography throughout the ages. New York: Cambridge University Press, 2009.
Kolektivní monografie CLIOHRES.net (www.cliohres.net) Vybraná hesla z portálu EGO (www.ieg-ego.eu)
+ celá řada dalších českých a cizojazyčných textů, které se vztahují k jednotlivých tématům nebo k teoretickému rámci předmětu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (26.09.2012)
Výuka bude kombinovat přednášky a případové studie ze strany vyučujícího se seminární formou práce (diskuse, rozbor literatury, drobné referáty) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (05.10.2012)
Zkouška v zimním semestru proběhne formou ústního pohovoru vycházejícího z předloženého seznamu přečtené literatury (povinné literatury a literatury čtené v hodinách + zvolené doporučené literatury). Student/ka na základě četby a poznatků z přednášek dokáže samostatně a s přiměřenou mírou porozumění pojednat o základních tématech probíraných v podzimní části kurzu. Součástí hodnocení je také docházka (max. tři absence) a aktivní přístup v hodinách (četba, diskuze, dílčí úkoly). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jaroslav Ira, Ph.D. (27.09.2012)
Schopnost četby v cizím jazyce. Základní orientace v dějinách Evropy. |