PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Ocenění, prestiž a politika filmových festivalů - AFV0000522
Anglický název: Awards, Prestige, and the Politics of Film Festivals
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Hanzlík, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Hanzlík, Ph.D.
Anotace
Kurz se zaměřuje na význam festivalových ocenění při utváření filmového kánonu, globální reputace a národních kinematografií. Zaměřuje se především na hlavní ceny festivalů v Cannes (Zlatá palma), Benátkách (Zlatý lev) a Berlíně (Zlatý medvěd) a analyzuje, jak tato ocenění ovlivňují recepci filmů, jejich distribuci a kritický diskurz. Studentstvo se podrobně seznámí s vítěznými filmy z nejprestižnějších festivalů z posledních let a v rámci diskuzí bude zkoumat jak jejich estetické kvality, tak socio-politické kontexty. Kurz klade důraz na vztah mezi festivalovým uznáním a kulturními, ekonomickými a ideologickými silami, které utvářejí globální filmový průmysl.

Výběr diskutovaných témat:

1. Úvod do problematiky: význam filmových festivalů pro různé cílové skupiny
2. Výběr filmů do soutěží významných festivalů: estetické a politické atributy
3. Kurátoři a poroty na různých festivalech
4. Vítězné filmy významných festivalů: estetické a politické atributy
5. Rozdíly mezi soutěžemi velkých festivalů: konkurence a vzájemné vymezování
6. Mediální reflexe festivalů a vítězných filmů (novináři, influenceři aj.)
7. Vliv festivalů na distribuci filmů
8. Vliv festivalových ocenění na propagaci filmů
9. Ocenění a jejich dopad na brand a image národních kinematografií
10. Gender, diverzita a festivalová politika
11. Festivalové skandály a kontroverze
12. Digitalizace a budoucnost festivalů
Poslední úprava: Hanzlík Jan, Mgr., Ph.D. (24.08.2025)
Podmínky zakončení předmětu

krátká prezentace na vybrané téma

esej v rozsahu 4 NMS

Poslední úprava: Hanzlík Jan, Mgr., Ph.D. (24.08.2025)
Literatura

Výběr z literatury:

de Valck, Marijke. 2016. “Fostering Art, Adding Value, Cultivating Taste: Film Festivals as Sites of Cultural Legitimization.” In Film Festivals: History, Theory, Method, Practice, edited by Marijke de Valck, Brendan Kredell and Skadi Loist, 100–116. London: Routledge.

de Valck, Marijke, and Mimi Soeteman. 2010. “And the Winner is…’ What Happens behind the Scenes of Film Festival Competitions.” International Journal of Cultural Studies 13 (3): 290–307. https://doi.org/10.1177/1367877909359735.

English, James F. 2005. The Economy of Prestige: Prizes, Awards, and the Circulation of Cultural Value. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Elsaesser, Tomas. 2005. European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Mazierska, Ewa Hanna. 2021. “The Added Value of Oscars And Festival Awards.” Załącznik Kulturoznawczy(8): 587–602. https://doi.org/10.21697/zk.2021.8.30.

Stringer, Julian. 2001. ” “Global Cities and International Film Festival Economy.” In Cinema and the City: Film and Urban Societies in a Global Context, edited by Mark Shiel and Tony Fitzmaurice, 134–144. Oxford: Blackwell.

Vallejo, Aida. 2020. “Rethinking the Canon: The Role of Film Festivals in Shaping Film History.” Studies in European Cinema 17 (2): 155–169. https://doi.org/10.1080/17411548.2020.1765631.

Poslední úprava: Hanzlík Jan, Mgr., Ph.D. (24.08.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK