|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (03.10.2023)
<br> - YouTube vs. Netflix: definice, genealogie a typologie online platforem, jejich odlišnosti a příbuznosti s jinými typy audiovizuálních služeb a infrastruktur.<br> - Základní terminologie a výzkumné nástroje: platformní ekosystémy a instance, vnitřní vícestranné trhy a infrastruktury, platformní závislost a nezávislost, přímé a nepřímé síťové efekty<br> - Platformy na audiovizuálních trzích: obchodní modely a evoluční trajektorie platforem, dynamika „vítěz bere všechno“ a monopolistické tendence<br> - Reklamní versus předplatitelské obchodní modely<br> - Platformy jako infrastruktury: datafikace a programovatelnost, infrastrukturalizace, infrastrukturní integrace, brány a nástroje pro přístup do platformních infrastruktur<br> - Platformní systémy řízení, vnitřní a vnější regulace, kurace a moderování, algoritmické třídění a doporučování obsahu; platformy v právu EU<br> - Tvůrci a producenti: platformní přizpůsobení a (ne)závislost, „creator culture“, estetika a etika autenticity a individualizace; komercializace a prekarizace; nichifikace a metrifikace; „algoritmická (ne)viditelnost“, nerovnost a diskriminace <br> - Platformní prostředníci: proměnlivá pozice a moc aktérů, kteří stojí mezi tvůrci či producenty na jedné straně a platformami na straně druhé<br> - Datafikace, algoritmizace a komodifikace kulturní spotřeby: koncoví uživatelé jako emancipovaní tvůrci, nebo neplacená pracovní síla a zboží?<br> - Dopady platformizace na demokracii, zpravodajská média, fragmentarizaci společnosti, dezinformační scénu; státní kontrola a propaganda v neliberálních politických systémech<br> - „Digitální periferie“ a „platformní regiony“: ekonomická a kulturní geografie platforem, platformní konstrukce trhů a regionů, příklad středovýchodní Evropy<br> - Platformizace médií veřejné služby, platformy jako příležitost a hrozba pro naplňování veřejných hodnot univerzálnosti a rozmanitosti<br> - Kritika platformní moci, „platformního kapitalismu“ či „imperialismu“<br> - Imaginace a alegorizace platformního kapitalismu: platformy v audiovizuálních textech <br> - Alternativy ke komerčním platformám, vize veřejnoprávního internetu<br> |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (03.10.2023)
Cunningham, S., and Craig, D. (2019) Social Media Entertainment: The New Industry at the Intersection of Hollywood and Silicon Valley, New York: New York University Press. Cunningham, S., and Craig, D. (eds.) (2021) Creator Culture: An Introduction to Global Social Media Entertainment, New York: New York University Press. Davis, S. (2021) ‘What is Netflix Imperialism? Interrogating the Monopoly Aspirations of the ‘World’s Largest Television Network’’, Information, Communication & Society advance online publication October 28, 2021. doi: 10.1080/1369118X.2021.1993955. Hesmondhalgh, D. et al. (2023) ‘Digital Platforms and Infrastructure in the Realm of Culture’, Media and Communication 11(2): X–X. Jin, D. Y. (2019) Globalization and Media in the Digital Platform Age, New York: Routledge. Johnson, C. (2019) Online TV, New York: Routledge. Lobato, R. (2019) Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution, New York: New York University Press. Poell, T. (2020). ‘Three Challenges for Media Studies in the Age of Platforms’, Television & New Media 21(6): 650-657. Poell, T., Nieborg, D., & Duffy, B. E. (2022) Platforms and Cultural Production. Cambridge, UK: Polity. Srnicek, N. (2017) Platform Capitalism, Cambridge: Polity. Szczepanik, P., Zahrádka, P. and Macek, J. (2020) ‘Introduction: Theorizing Digital Peripheries’, in P. Szczepanik, P. Zahrádka, J. Macek and P. Stepan (eds). Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective, Cham, Switzerland: Springer, pp. 1–31. van Es, K., and Poell, T. (2020) ‘Platform Imaginaries and Dutch Public Service Media’, Social Media + Society 6 (2): 1–10. |