PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofická chapadla opery - AFSV00158
Anglický název: Philosophical tentacles of the opera
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. Petr Rezek
prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: LOGKOLMA (19.09.2013)
Filosofická chapadla opery. Přednáška se zpěvy

Kurz chce přispět k odkrývání konvencí, jež ustavují přesvědčivost (chapadlovitost) opery jako díla umění. Postupujeme přitom podle Wittgensteinovy myšlenky "když mluvíte o podstatě, všímáte si jenom konvence" - a sice analogicky, jak ji aplikoval Michael Fried v diskusi o výtvarném umění.

V případě opery se bude třeba zaměřit na ty z konvencí či schémat, jimiž se odlišuje od činohry, tj. představují přidanou hodnotu vůči libretu a katarzi, jíž je skrze umělecké dílo možné dosáhnout. K těmto konvencím patří prominentně ty týkající se emocionálního života a jeho manifestace lidským hlasem a gesty, tak konvence sociální, manifestované vztahy hlasů, jejich typů a skupin. Podstatná se ukáže souvislost obou, tj. vazba emocí na jejich sociální artikulaci a jejich role rámcových předpokladů či horizontů významu našeho jazyka.

Diskutovaná díla zahrnou typově Wagnerovy Mistry pěvce jako téma úlohy umění v životě obce, Verdiho Dona Carlose jako problém reálné politiky (v osobním životě, obci i umění), Offenbachovy Hoffmannovy povídky jako studii k tématu Hegelova "magického" vztahu mysli a světa, Rossiniho Lazebníka sevillského jako reflexe na gramatičnost jazyka, apod.

Některé závažné otázky se budou týkat i tvorby filmové, předně Urbanova němého zpracování Prodané nevěsty (1913), jež povede přímo k problému, proč se v opeře zpívá, či Herzogova Fitzcarralda (1982), jenž volá po rekonstrukci Wittgensteinova pobytu v pralese a pokládá otázku, zda zkušenost pralesa nesmete zkušenost opery.

Je vidno, že filosof v opeře má dnes hodně práce.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: LOGKOLMA (09.01.2014)

atest sestává z eseje a pohovoru nad ním podle následujích propozic

1) esej má mít mezi 7 až 11 tis. znaky s mezerami (ne méně, ale ani více!), měl by se věnovat některému z následujících témat vztažených k doporučené literatuře (příslušné texty jsou v moodelu); na závěr formulujte vždy vlastní otázku k textu; zasílejte ho na obě adresy vojtech.kolman@ff.cuni.cz a petr.rezek@email.cz nejméně 4 dny před termínem

a)      Kitcher, P., Schlacht, R., Finding an Ending: Reflections on Wagner’s Ring (kap.2) vysvětlete v čem spočívá rozdíl direktivní a kognitivní autority a jak to souvisí se zmiňovanými operními díly, případně jak je možné takový rozdíl v umění zachytit

b)      Kitcher, P., Schlacht, R., Finding an Ending: Reflections on Wagner’s Ring (kap.10, resp. libovolný souvislý fragment knihy, z něhož to jde vyčíst)

vysvětlete rozdíl mezi dvěma Wotanovými projekty (Siegmund vs. Siegfried) a jejich vztah k názvu knihy (Finding an Ending)

c)       Berlin, I., "The Naiveté of Verdi"

vysvětlete Berlinovo použití rozdílu sentimentálního a naivného umění a aplikujte na uvedená díla, případně na díla diskutovaná na přednášce

d)      Žižek, S., Opera’s Second Death (úvod plus kap. 1)

pokuste se vysvětlit význam názvu Žižkovy knihy na bázi materiálu první kapitoly Žižkova textu (v anglické verzi mu přechází ještě text jiného autora)

2) pohovor se týká eseje, jako přidanou hodnotu si je možné rozmyslet odpověď na následující otázku

jakou funkci má ve filmu Match Point Woodyho Allena opera, konkrétně v centrální scéně dvojí vraždy (mnohaminutová pasáž z Verdiho Otella); proč ve scénách z operního domu nezní orchestr, ale klavír? srovnejte Vaše odpovědi s těmi, které dává C. Goyios v odkazovaném komentáři (http://sensesofcinema.com/2006/feature-articles/match-point/)

Literatura
Poslední úprava: LOGKOLMA (09.09.2013)

Literatura

Barthes, Roland, Le Grain de la Voix : Entretiens, 1962-1980, Éditions du Seuil, Paris, 1981

Berssem, Hanjo, "Was ist Philosophie? Was ist Kino?", in: F. Balke, M. Röll (eds.), Philosophie und Nicht-Philosophie. Gilles Deleuze - Aktuelle Diskussionen, Bielefeld 2011, s. 131-155

Berlin, Isaiah, "Naïveté of Verdi", in: Against the Current: Essays in the History of Ideas, The Viking Press, New York 1980

Fried, Michalel,  Art and Objecthood. Essays and Reviews, The University of Chicago Press, Chicago and London 1998

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Philosophie der Kunst. Vorlesung von 1826, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2004

Kitcher, Philip & Schacht, Richard, Finding an Ending. Reflections on Wagner’s Ring, OUP, Oxford 2004

Rezek, Petr, Carusova operní hlídka, P. Rezek, Praha 2005

Robinson, Paul, Opera and Ideas. From Mozart to Strauss, Cornell University Press, New York 1986

Scruton, Roger, Death Devoted Heart. Sex and the Sacred in Wagner’s Tristan and Isolde, OUP, Oxford 2004

Williams, Bernard, On Opera, New Haven, Yale University Press 2006

Žižek, Slavoj, Opera’s Second Death, Routledge, London 2001

 

Filmografie

Prodaná nevěsta, Max Urban 1913: www.imdb.com/title/tt1075017/

Don Giovanni, Joseph Losey 1979: http://www.imdb.com/title/tt0079063/

Fitzcarraldo, Werner Herzog, 1982: http://www.imdb.com/title/tt0083946/

Otello, Franco Zeffirelli 1986: http://www.imdb.com/title/tt0091699/

Match Point, Woody Allen, 2005: http://www.imdb.com/title/tt0416320/

To Rome with Love, Woody Allen, 2012: http://www.imdb.com/title/tt1859650/

 

Diskografie

Mozart, W. A., Le nozze di Figaro : DVD (d’Arcangelo, Netrebko, Skovhus, Röschmann, Schäfer), cond. N. Harnoncourt, Salzburger Festspiele 2007, Deutsche Grammophon 2008

Mozart, W. A., Die Zauberflöte : DVD (Araiza, Battle, Serra, Hemm, Moll), cond. J. Levine, Metropolitan Opera 1991, Deutsche Grammophon 2000

Offenbach, J., Les Contes d’Hoffman : DVD (Domingo, Serra, Cotrubas, Baltsa, Lloyd, Nimsgern, Ghiuselev, Evans), cond. G. Pretre, Covent Garden 1981, Kultur 1997

Puccini, G., Tosca : DVD (Kabaivanska, Domingo, Milnes), cond. B. Bartoletti, 1976, DECCA; CD (Price, di Stefano, Taddei), cond. H. von Karajan, Wiener Philharmoniker, DECCA 1962

Rossini, G., Il barbiere di Siviglia : CD (Milnes, Sills, Gedda, Raimondi, Capecchi), cond. J. Levine, London Symphony Orchestra, EMI 1975

Verdi, G., Rigoletto : DVD (McNail, Domingo, Cotrubas, Diaz), cond. J. Levine, Metropolitan Opera 1977, Deutsche Grammophon 2004; CD (Milnes, Kraus, Sills, Ramey), cond. J. Rudel, Philharmonia Orchestra, EMI 1979

Verdi, G. Don Carlos DVD (Pavarotti, Dessi, Ramey, d’Intino, Coni, Anisimov), cond. R. Muti, La Scala 1992, EMI 2004; CD původní francouzská verze (Domingo, Ricciarelli, Raimondi, Valentini-Terrani, Nucci, Ghiaurov), cond. C. Abbado, La Scala, Deutsche Grammophon 1985; CD modenská verze (Domingo, Caballé, Raimondi, Verrett, Milnes, Foiani), cond. C. M. Giuluni, Covent Garden 1971, EMI 1986

Wagner, R., Die Meistersinger von Nürnberg : DVD (Morris, Heppner, Mattila, Allen, Pape), cond. J. Levine, Metropolitan Opera 2001, Deutsche Grammophon 2005; CD (Bailey, Kollo, Bode, Weikl, Moll), cond. G. Solti, Wiener Philharmoniker, DECCA 1975

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK