|
|
|
||
Kurz vychází z předpokladu, že důležitým cílem středoškolské výuky filosofie je rozvoj filosofického myšlení studentů. Cílem kurzu je seznámit se s koncepcí filosofických kompetencí (interpretace textu, práce s pojmy, argumentace, reflexe filosofických problémů a sebereflexe, komunikace), podrobit ji případně kritické analýze a na základě toho navrhnout výukové hodiny, které by vybrané kompetence rozvíjely. Z hlediska obsahu budou navrhované hodiny vycházet z problémových otázek a pracovních listů, vytvořených pro exponát Automat na filosofické divadlo ve vzdělávacím centru Didaktikon (https://ufar.ff.cuni.cz/cs/zakladni-informace-o-studiu/spoluprace-ss/didaktikon/). Navržené výukové hodiny budou vyzkoušeny a reflektovány v praxi vybraných středoškolských učitelů, případně i ve vlastní praxi zapojených studentek/studentů a posléze publikovány společně coby metodická příručka pro učitele.<br>
Kurz je určen primárně pro studenty/ky programu Učitelství filosofie, je ale otevřen i dalším zájemcům o didaktiku filosofie.<br> Poslední úprava: Šebešová Petra, Mgr., Ph.D. (15.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, zpracování návrhu výukové hodiny a jeho úprava na základě zpětné vazby od kolegů na semináři i učitelů z praxe. Poslední úprava: Šebešová Petra, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003. Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003. Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. Pfister, Jonas. Zimmermann, Peter (eds.). Neues Handbuch des Philosophie-Unterrichts. Stuttgart: UTB 2016. Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010. Rösch, Anita. Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. München: LIT Verlag, 2009. Rudisill, John. The transition from studying philosophy to doing philosophy [online]. Teaching Philosophy, 2011, 34(3), s. 241-271. Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017. Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012. Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010. Články z časopisu Teaching Philosophy Poslední úprava: Šebešová Petra, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
1. seminář – představení koncepce kurzu, filosofických kompetencí, pracovních listů pro Didaktikon; rozdělení do pracovních skupin 2. seminář – ukázka metodického zpracování pracovního listu do výuky + reflexe 3.-7. seminář – ukázky možných způsobů rozvíjení kompetencí na základě odborné literatury i praxe vyučujících 8.-12. seminář – prezentace návrhů výukových hodin + vzájemná zpětná vazba Poslední úprava: Šebešová Petra, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|