PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Problémově orientovaná výuka filosofie - AFS500290
Anglický název: Problem-oriented teaching of philosophy
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17365
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Filosofie, náboženství
A – Mezioborová nabídka VP: Ostatní
Anotace -
Kurz seznamuje účastníky s konkrétními aplikacemi problémově orientované výuky filosofie v různých filosofických disciplínách. Letošní ročník bude výrazně prakticky zaměřen: cílem je tvorba výukových materiálů pro internetový portál věnovaný inovativní výuce filosofie.

Na začátku semestru si účastníci zvolí až pět oblastí z následující nabídky: 1. filosofické teorie skutečnosti, 2. teorie poznání, filosofie jazyka a vědy, 3. filosofie člověka, 4. morální teorie, 5. morální problémy současnosti, 6. filosofie a společnost, 7. filosofie náboženství a vztah k přesahu.

Každé zvolená oblast bude v kurzu probírána během dvou setkání. První setkání se zaměří na osvědčené pedagogické zpracování jednoho podtématu spadajícího do dané oblasti. Druhé setkání bude věnováno návrhu nových výukových materiálů.

Kurz je určen především studujícím programu učitelství filosofie pro střední školy, ale vítáni jsou i ostatní studující, kteří mají zájem podílet se na tvorbě výukových materiálů pro středoškolskou výuku filosofie.
Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro udělení zápočtu:

1. Aktivní účast na jednotlivých setkáních

Účastníci by se měli aktivně zapojovat do diskusí a práce během jednotlivých setkání. 

2. Příprava konkrétního výukového materiálu

Každý účastník připraví alespoň jeden výukový materiál, například:

plán hodiny,

pracovní list,

ukázku z literatury s úkoly,

prezentaci.

Výstupy by měly být navrženy tak, aby mohly být využity na připravovaném portálu pro inovativní výuku filosofie.

Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Literatura

Doporučená literatura:

Král, Matěj. Šebešová, Petra. Vejvodová, Daniela. „Filosofie“. In Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.

Další texty budou doporučované v závislosti na zvolených tématech.

Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
Sylabus

Předběžný plán výuky:

- ÚVOD: Organizace kurzu a problémově orientovaná výuka filosofie

5 z následujících tematických okruhů, podle preferencí účastníků kurzu:

1. filosofické teorie skutečnosti

2. teorie poznání, filosofie jazyka a vědy

3. filosofie člověka

4. morální teorie

5. morální problémy současnosti

6. filosofie a společnost

7. filosofie náboženství a vztah k přesahu

- ZÁVĚR: Prezentace pracovních verzí výukových materiálů a vzájemná zpětná vazba

Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK