|
|
|
||
Kurz seznamuje účastníky s konkrétními aplikacemi problémově orientované výuky filosofie v různých filosofických disciplínách. Letošní ročník bude výrazně prakticky zaměřen: cílem je tvorba výukových materiálů pro internetový portál věnovaný inovativní výuce filosofie.
Na začátku semestru si účastníci zvolí až pět oblastí z následující nabídky: 1. filosofické teorie skutečnosti, 2. teorie poznání, filosofie jazyka a vědy, 3. filosofie člověka, 4. morální teorie, 5. morální problémy současnosti, 6. filosofie a společnost, 7. filosofie náboženství a vztah k přesahu. Každé zvolená oblast bude v kurzu probírána během dvou setkání. První setkání se zaměří na osvědčené pedagogické zpracování jednoho podtématu spadajícího do dané oblasti. Druhé setkání bude věnováno návrhu nových výukových materiálů. Kurz je určen především studujícím programu učitelství filosofie pro střední školy, ale vítáni jsou i ostatní studující, kteří mají zájem podílet se na tvorbě výukových materiálů pro středoškolskou výuku filosofie. Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
|
|
||
Podmínky pro udělení zápočtu: 1. Aktivní účast na jednotlivých setkáních Účastníci by se měli aktivně zapojovat do diskusí a práce během jednotlivých setkání. 2. Příprava konkrétního výukového materiálu Každý účastník připraví alespoň jeden výukový materiál, například: • plán hodiny, • pracovní list, • ukázku z literatury s úkoly, • prezentaci. Výstupy by měly být navrženy tak, aby mohly být využity na připravovaném portálu pro inovativní výuku filosofie. Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
|
|
||
Doporučená literatura: Král, Matěj. Šebešová, Petra. Vejvodová, Daniela. „Filosofie“. In Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021. Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017. Další texty budou doporučované v závislosti na zvolených tématech. Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
|
|
||
Předběžný plán výuky: - ÚVOD: Organizace kurzu a problémově orientovaná výuka filosofie 5 z následujících tematických okruhů, podle preferencí účastníků kurzu: 1. filosofické teorie skutečnosti 2. teorie poznání, filosofie jazyka a vědy 3. filosofie člověka 4. morální teorie 5. morální problémy současnosti 6. filosofie a společnost 7. filosofie náboženství a vztah k přesahu - ZÁVĚR: Prezentace pracovních verzí výukových materiálů a vzájemná zpětná vazba Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (17.01.2025)
|