|
|
|
||
Bylo-li v minulosti opakovaně poukazováno na to, že sociologie věnovala jen málo své pozornosti studiu vědy, platí dnes naopak sociologie vědy za jeden z nejvýznamnějších sociologických podoborů. Důvodem k tomu je i skutečnost, že tato disciplína nezůstala uzavřena v úzkém prostoru vymezeném jejím primárním výzkumným zájmem, nýbrž dokázala vstoupit do kritického dialogu s etablovanými východisky obecné sociologie, jejíž samotné základy se tak staly předmětem nových diskusí. Za období největšího rozkvětu sociologie vědy a vědeckého poznání bývají považována 70. a 80. léta 20. století – i my se na ně ostatně budeme v našem semináři soustředit nejvíce. „Věda“ však byla sociologií reflektována i dříve, a to nejednou i jejími „klasiky“. Během svého postupného sociologického opracovávání přitom prošel výzkumný předmět „věda“ významnými proměnami, které do značné míry určovaly vztah sociologie vědy k filosofii, jež si na řešení otázky lidského vědění tradičně činila nárok. Při našem studiu několika reprezentativních epizod sociologické reflexe fyziky budeme proměnlivému vztahu mezi sociologií a filosofií věnovat zvláštní pozornost, přičemž propůjčíme hlas oběma těmto oborům, abychom tak mohli lépe rozpoznat jak jejich partikulární východiska a závazky, tak také možnosti jejich spolupráce.
Poslední úprava: Švec Ondřej, Mgr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Doporučená obecná literatura bude doplněna. Texty k nastudování budou průběžně uváděny v oddílu "Sylabus" níže.
Vědecká objektivita
Studii Ondřeje Švece "Proměny objektivity v dějinách vědy" najdete v Tomáš Dvořák a kol., Současné přístupy v historické epistemologii. Filosofia, Praha 2013, s. 73-99.
Testování teorií
Klasická Hempelova Filosofie přírodních věd vyšla česky: Carl Gustav Hempel, Filosofie přírodních věd. Pavel Mervart/Ostravská univerzita, Ostrava-Červený Kostelec 2016.
Vytváření konsensu
Diskusi Shapinovy a Schafferovy teze o absenci "literární technologie" u T. Hobbese najdete v Jan Maršálek, "Hobbesova literární technologie závaznosti rozumu", Teorie vědy/Theory of Science, vol. 34, č. 1 (2017), s. 7-29.
Poslední úprava: Maršálek Jan, Mgr., Ph.D. (16.04.2022)
|
|
||
Vedení kurzu: Seminář bude probíhat pod vedením interdisciplinárního týmu složeného ze Zdeňka Konopáska (Science and Technology Studies; CTS UK/AV ČR), Jana Maršálka (filosofie a sociologie vědy; FLÚ AV ČR), Ondřeje Švece (historická epistemologie; FF UK) a Lukáše Zámečníka (filosofie vědy; UPOL) Místo konání semináře: Zasedací místnost Filosofického ústavu AV ČR, Jilská 1, Praha 1, 1. patro Čas konání semináře: Seminář má čtrnáctidenní periodicitu s počátkem 23. 2. 2022, 14:30 – 17:00 hod. Poslední úprava: Maršálek Jan, Mgr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
Podmínkou pro udělení zápočtu ze semináře je: (1) aktivní účast na seminářích (tj. zapojení se do diskusí nad zadanými texty a účast alespoň 80%) (2) krátké a zcela stručné shrnutí jednoho z textů, který je podkladem pro debatu na semináři. (3) zápis z proběhlého semináře, v němž budou formulována hlavní stanoviska, jež byla předmětem debaty, argumenty na jejich podporu a námitky, které proti nim byly vzneseny (max 1NS) Poslední úprava: Švec Ondřej, Mgr., Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
23. 2. Zahájení semináře + testování teorií I (1) Harry M. Collins – Trevor J. Pinch, “Two Experiments that Proved the Theory of Relativity” in The Golem: What Everyone Should Know about Science. Cambridge: Cambridge University Press, 1993, s. 27-55. Prosíme o nastudování zejm. 2. části této kapitoly, jež je věnována Eddingtonovu experimentu (v našem elektronickém vydání knihy na s. 55-67). (2) Carl Gustav Hempel (1966), "Crucial Tests" in The Philosophy of Natural Science. Prentice-Hall, 1966, s. 25-28.
9. 3. Testování teorií II (1) Trevor Pinch, “Theory Testing in Science. The Case of Solar Neutrinos: Do Crucial Experiments Test Theories or Theorists?“, Philosophy of the Social Sciences, Vol. 15, 1985, s. 167-187. (2) Imre Lakatos, “Introduction: Science and Pseudoscience” in Philosophical Papers, Vol. I: The Methodology of Scientific Research Programmes. (J. Worrall – G. Currie, eds.), Cambridge: Cambridge University Press, 1978, s. 1-7.
23. 3. Replikace experimentů I (1) Collins, H. M., "Son of Seven Sexes: The Social Destruction of a Physical Phenomenon." Social Studies of Science 11, no. 1, 1981: 33-62. (2) Radder, Hans, “Experimental Reproductibility and the Experimenters’ Regress.” PSA: Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association, 1992: 63-73.
6. 4. Replikace experimentů II (1) Mulkay, Michael. “The Scientist Talks Back: A One-Act Play, with a Moral, about Replication in Science and Reflexivity in Sociology.” Social Studies of Science 14, no. 2, 1984: 265–83. (2) Hacking, Ian, "Experimentation and scientific realism", in Representing and Intervening, 1983: 252-267. (3) Franklin, A. and Howson, C. “Why Do Scientists Prefer to Vary Their Experiments,” Studies in History and Philosophy of Science, 15 (1984), 51-62.
20. 4. Vědecké kontroverze/vytváření konsensu I (1) Steven Shapin and Simon Schaffer, Leviathan and the Air-Pump. Hobbes, Boyle, and the Experimental Life, chapter II: "Seeing and Believing: The Experimental Production of Pneumatic Facts", Princeton University Press, Princeton 1985, pp. 22-79. (2) Hacking, Ian, "Experimentation and scientific realism", in Representing and Intervening, 1983: 252-267.
4. 5. Vědecké kontroverze/vytváření konsensu II (1) M. Heidelberger, „Theory-Ladenness and Scientific Instruments in Experimentation.“ In H. Radder (Ed.), The Philosophy of Scientific Experimentation Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press, 2003, str. 138-151. (2) Knorr-Cetina, Karin. „How Superorganisms Change: Consensus Formation and the Social Ontology of High-Energy Physics Experiments“ Social Studies of Science 25, no. 1 (1995), str. 119-47.
18. 5. Konstrukce a dekonstrukce kvarků I (1. 6. Pro ty, kdo nebudou mít dost I: Konstrukce a dekonstrukce kvarků II) (15. 6. Pro ty, kdo nebudou mít dost II: Fyzici čtou STS)
5. - 7. 7. Setkání s prof. Harry Collins Poslední úprava: Švec Ondřej, Mgr., Ph.D. (23.04.2022)
|
|
||
Účast na semináři sice nevyžaduje jako rekvizitu pokročilé znalosti ve fyzice, intelektuálně přínosný však bude jen pro ty jeho frekventanty, kteří budou ochotni před každým setkáním důkladně prostudovat zadanou literaturu a zapojit se v průběhu semináře do společných debat o podmínkách, postupech a procesech fyzikálního bádání 20. století. Poslední úprava: Švec Ondřej, Mgr., Ph.D. (31.01.2022)
|