Smyslové vnímání je prvním, a podle některých myslitelů nakonec i jediným způsobem, jímž se vztahujeme k věcem kolem nás a zároveň k sobě samým. Cílem semináře je proto představit základní přístupy k otázkám, jak skutečně vnímáme a co je vlastním předmětem této současně tělesné i duševní činnosti.
Seminář je určen studentům magisterského programu; studenti bakalářského programu si ho mohou zapsat jako volitelný předmět.
Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (23.02.2017)
Podmínky zakončení předmětu
Pravidelná účast na semináři a prezentace během semestru. Pro případné získání atestu formou písemné práce je nutné domluva s vyučující/vyučujícím.
Poslední úprava: UFRTHEI (23.02.2017)
Literatura
Příslušné texty ze starší tradice (Aristotelés, Descartes, Locke) stejně jako novější interpretace vybraných otázek spjatých se smyslovým vnímáním (P. F. Strawson, A. S. Smith, M. G. F. Martin. M. Tye, M. Merleau-Ponty atd.) jsou i přeběžně zapsaným studentům dostupné přímo zde v SISu jako vložená PDF. V první části kurzu se budeme zabývat zejména Aristotelem, Descartem a Lockem, v části druhé současnými teoriemi z nabídnuté literatury.
Poslední úprava: UFRTHEI (23.02.2017)
Sylabus
Smyslové vnímání je prvním, a podle některých myslitelů nakonec i jediným způsobem, jímž se vztahujeme k věcem kolem nás a zároveň k sobě samým. Epistemologické otázky po míře spolehlivosti vjemů tuto prvotnost nijak zásadně neohrožují a mohou být zodpovězeny teprve tehdy, když porozumíme tomu, jak skutečně vnímáme a co je vlastním předmětem této současně tělesné i duševní činnosti. Cílem semináře je proto představit základní přístupy k těmto dvěma otázkám, a to ze současně systematického a historického hlediska. Zajímat nás budou jak některé z antických teorií vnímání včetně způsobu, jímž předjímají moderní rozlišení primárních a sekundárních kvalit, tak ryze současné přístupy, které rozvíjejí široké spektrum témat od kauzálního rozměru vnímání až po otázku, co je vlastně obsahem vjemů. Z různých modalit smyslového vnímání se přitom zaměříme na zrak; metodologický význam této volby vysvětlíme v úvodním semináři.
Seminář je určen studentům magisterského programu; studenti bakalářského programu si ho mohou zapsat jako volitelný předmět.