PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pojem „čísla“ mezi dialektikou, metafyzikou a matematikou (Platón, Aristotelés a raná Akademie) - AFS500094
Anglický název: The concept of number between dialectic, metaphysics and mathematics. (Plato, Aristotle and the early Academy)
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D.
Mgr. Antonín Šíma, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Základem kursu bude komentovaná četba vybraných pasáží Aristotelovy Metafyziky (knihy I; XIII; XIV - viz sylabus), které jsou věnovány kritice platónského pojetí idejí a čísel. Aristotelův výklad Platónovy nauky o idejích a číslech (a tzv. nauce o principech - jednu a neurčité dvojici) se s obsahem Platónových dialogů (Faidón, Ústava, Symposion, Timaios, Filébos) shoduje pouze částečně. V některých ohledech dokonce Platónovi přičítá myšlenky, které v Platónových dialozích nejsou přítomny vůbec, nebo se dokonce s nimi zdají být ve sporu.
Cílem kursu je porovnat aristotelskou kritiku nauky o principech u platoniků s Platónovými dialogy a pokusit se o výklad jejích hlavních bodů. Zároveň by se mělo podařit rozlišit Aristotelovy interpretace Platóna od názorů, jež bývají připisovány Platónovým pokračovatelům v Akademii, především Speusippovi a Xenokratovi. Součástí kursu je proto také četba a výklad části dochovaných zlomků, které obsahují Speusippovu nauku o "matematických číslech" a "geometrických obrazcích", a výklad Xenokratových úvah o principech a o pojetí duše a čísla jako samopohybu, jímž tento myslitel reaguje na popis duše z Platónova dialogu Tímaios.
Poslední úprava: Špinka Štěpán, doc. MUDr., Ph.D. (30.01.2013)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro získání atestace:

A. Patronát nad jednou pasáží.

Součástí patronátu je:

1) vlastní překlad (alespoň důležitých částí dané pasáže) a výklad vybrané pasáže za pomoci překladů (angličtina, němčina, francouzština) a komentářů

2) komentář k hlavním bodům textu během četby

3) referování relevantních pasáží z Platónových dialogů nebo dalších pramenných textů

V případě účasti většího počtu studentů než je počet rozdělených pasáží se patronátu ujmou dva studenti na každou hodinu.

B. V krajním případě je možné kurs splnit formou seminární práce, která bude obsahovat vlastní překlad a výklad vybrané pasáže. Případně se seminární práce může zaměřit na další dílčí aspekty problematiky.

Poslední úprava: Špinka Štěpán, doc. MUDr., Ph.D. (30.01.2013)
Literatura

Základní literatura:

 

Aristotle, Metaphysics, Vol. I, II, Ross, W. D. (ed., comm.), Oxford, 1924.

Aristoteles, Metaphysik, Bd. I, II, Bonitz, H. (Übers.), Hamburg, Meiner, 1989.

Aristote, La Métaphysique, 1, 2, Tricot, J, (ed., comm.), Paris, Vrin, 1953.

Aristotle’s Metaphysics Books M and N, Annas, J. (transl.), Oxford, 1976.

Dillon, J., The Heirs of Plato, Oxford, Clarendon, 2003.

Gaiser, K., Platons Ungeschriebene Lehre, Stuttgart, 1968.

Cherniss, H., Aristotle’s criticism of Plato and the Academy, New York, 1972.

Cherniss, H., The Riddle of the early Academy, Berkeley, University of California Press, 1945.

Krämer, H. J., Plato and the Foundations of Metaphysics, New York, 1990.

Sayre, K. M., Plato’s late ontology, a riddle resolved, Las Vegas, Parmenides Publ. 2005.

Speusippo, Frammenti, Parente, Isnardi, M. (ed.), Napoli, 1980.

Senocrate, Ermodoro, Frammenti, Parente, Isnardi, M. (ed.), Napoli, 1982.

Speusippus of Athens, Tarán, L. (ed., comm.), Leiden, Brill, 1981.

Thiel, D., Die Philosophie des Xenkrates im Kontext der Alten Akademie, München, Saur, 2006.

Poslední úprava: Špinka Štěpán, doc. MUDr., Ph.D. (30.01.2013)
Sylabus

Sylabus:

1) Úvod do problematiky a začátek četby: Met. I,6,987a29-988a17

2) Pokračování: Met. I,6 + Met. I,9,990b1-991a8

3) Dokončení Met. I.

4) Met. XIV,1,1087b4-1088b13 (vynechat a referovat kroky argumentace: 1087b12-33)

5) Met. XIV,2,1088b28-2,1090a 15 (pouze referovat 1088b14-28 a 1089a15-31)

6) Met. XIV,3,1090a16-1091a5

7) Met. XIII,6, 6,1080a15-a35; 1080b11-33 (pouze referovat závěr kap. XII,10 a úvod XIII,1; vynechat 1080a36-b11)

8) Met. XIII,7,1080b37-1081a29; 1081b35-1082a26 (pouze referovat kroky argumentace: 1081a29-b35)

9) Met. XIII,8,1083a20-1083b8 (nejsou ideje, ale jsou matematické předměty); 1083b36-1084b2 (číslo neomezené a omezené)

10) Met. XIII,9,1085b5-1086a14 (Speusippos, Xenokratés jednota a mnohost)

11) Speusippos:

Ps-Iamblichos, Theologumena arithmeticae, 61,82-85 (Parente 122, O pythagorejských číslech);

Theofrastos, Met. 11,4a23 (Parente 87)

12) Xenokratés:

Sextos Empeirikos, Adv. log. I,147-149 (nauka o principech - Parente 83)

Theofrastos, Met. VI a 23 (nauka o principech - Parente 100)

Alexandr, Afr. In Arist. Top, 429 (duše a číslo - Parente 174) + Arist. Top. IV,6,127b13 (P 175)

Plútarchos, De procr. an. Tim. 1,1012d (duše a číslo - Parente 188)

Poslední úprava: Špinka Štěpán, doc. MUDr., Ph.D. (30.01.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK