PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Vestigia Dei čili viditelné stopy neviditelného ve středověké filosofii - AFS100782
Anglický název: Vestigia Dei or visible traces of the invisible in medieval philosophy
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ing. Martin Žemla, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
V popředí zájmu semináře stojí filosofické uchopení vztahu mezi neviditelným a viditelným jako projevem neviditelného, tak jak se toto uchopení manifestovalo v konkrétních podobách v západním myšlení. Konkrétně nám půjde o dvojí vztah: jednak mezi viditelnou přírodou a jejím neviditelným, božským základem, a jednak mezi viditelnými věcmi a jejich neviditelnými vnitřními silami, přičemž obojí perspektiva se v různé míře prolíná. Ve středověké filosofii byl tento problém uchopen jako vztah mezi Bohem a stvořeným světem, v němž jeho božský Tvůrce zanechal své "stopy", jejichž poznáváním je možno se dozvídat něco o Stvořiteli samotném; specifickou a mimořádnou "stopou", ba "obrazem" Boha je pak sám člověk, resp. jeho duše či mysl. Taková koncepce má své biblické odůvodnění i svou filosofickou prehistorii. Zároveň jde o představu, která vyvrcholí v renesanční nauce o signaturách, podle níž vnější formy zjevují vnitřní síly a účinky. Tato nauka se přirozeně také s představou stvořeného světa jako "Boží knihy", kterou je možno se naučit "číst" nejen v zájmu poznání o světě samém, ale opět i o jeho Tvůrci. Na semináři se budeme snažit sledovat mj. nejprve východiska této perspektivy u Platóna a v novoplatonismu, v tzv. fysiognómonice v medicíně i ve starozákonních i novozákonních textech přes její projevy u Augustina a Dionysia Areopagity až po její rozvinutí u Hugona od Sv. Viktora a Bonaventury, v jiném smyslu pak v německé mystice a později u Mikuláše Kusánského, v renesančním novoplatonismu a konečně v přírodní filosofii a medicíně (v paracelsiánství) 16. století. Pozornost bychom v závěru případně věnovali také dalšímu vyznění této nauky v pozdějších staletích.
Poslední úprava: Žemla Martin, Mgr. Ing., Ph.D. (18.09.2022)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámení s některými z významných konceptů v období mezi raným středověkem a renesancí, jimiž se autoři snažili uchopit vztah mezi neviditelným a viditelným jako projevem neviditelného. Jádrem výkladů budou filosofické přístupy, zahrnuty však budou nezbytně i jiné oblasti (teologie, lékařství...).      

Poslední úprava: Žemla Martin, Mgr. Ing., Ph.D. (18.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz by měl být interaktivním seminářem, počítá tedy s větší účasti studentů. Ze strany studentů se očekává zpracování vybraného tématu a jeho prezentace ústně na semináři, či písemně. Konkrétní rozsah prací a prezentací bude domluven na semináři, mj. podle počtu účastníků, stejně jako možná témata (autoři, texty). Součástí podmínek k udělení zápočtu je kromě přípravy prezentace také účast na semináři (alespoň dvoutřetinový počet hodin).         

Poslední úprava: Žemla Martin, Mgr. Ing., Ph.D. (18.09.2022)
Literatura

Platón, Timaios, překl. F. Novotný.

Platón, Symposion, překl. F. Novotný.

Bible (Genesis, Kniha Moudrosti, Přísloví, Jób, List Římanům)

T. Vítek, „Pseudo-Aristotelův Physiognomicus a okolnosti jeho vzniku“, in: Aithér, 4, 7, 2012, str. 13–47.

The Physiognomy attributed to Aristotle, in: S. Swain (ed.), Seeing the Face, Seeing the Soul, Oxford 2007.

Proklos, O hieratickém umění, překl. R. Chlup, http://www.grimoar.cz/forum.php?f=4&Ppg=10&S=237.

Corpus Hermeticum, V a XI, překl. R. Chlup, Praha 2007.

Asklépios, překl. J. Hlaváček, Praha 2018.

A. Augustinus, Vyznání, překl. M. Levý, Praha 1990.

Dionysios Areopagita, Listy. O mystické teologii, překl. M. Koudelka a V. Hladký, Praha 2005.

Dionysios Areopagita, O nebeské hiearchii, překl.M. Koudelka, Praha 2010.

Hugo od Sv. Viktora, De tribus diebus / O třech dnech, překl. a úvod L. Karfíková, Praha 1997.

Bonaventura, Putování mysli do Boha, přel. C. V. Pospíšil, Praha 1997.

Bonaventura, Breviloquium, přel. C. V. Pospíšil, Praha 2004.

M. Ficino, Tři knihy o životě / De vita libri tres, lat.-české vyd., ed. J. Slezáková, přel. J. Hlaváček a Z. Žalud,

Praha 2019.

M. Kusánský, O učené nevědomosti, in: P. Floss, J. Patočka, Mikuláš Kusánský. Život a dílo renesančního filosofamatematika a politika, Praha 2001.

M. Kusánský, Soukromník o mysli, in: tamtéž.

Paracelsus, O signaturách přírodních věcí, in: J. Hlaváček, M. Žemla, Znamení věcí. Renesanční nauka o signaturách, Praha 2020.

O. Croll, O vnitřních signaturách, in: J. Hlaváček, M. Žemla, Znamení věcí. Renesanční nauka o signaturách, Praha 2020.

 

C. J. Glacken, Traces on the Rhodian Shore, Berkeley 1967.

J. Hlaváček, M. Žemla, Znamení věcí. Renesanční nauka o signaturách, Praha 2020.

L. Karfíková, „Hugo ze Sv. Viktora a jeho spis O třech dnech“, in: Hugo ze Sv. Viktora, De tribus diebus / O třech dnech, Praha 1997, překl. L. Karfíková.

T. Nejeschleba, „,Redukujícíʻ povaha filosofie Bonaventury z Bagnioregia“, in: Bonaventura, Jak přivést umění zpět k theologii, Praha 2003, překl. T. Nejeschleba. 

 

Poslední úprava: Žemla Martin, Mgr. Ing., Ph.D. (12.10.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK