Origenes o duši a světě
Lenka Karfíková
ZS 2017/18 čtvrtek 17,30-19,00
(FF, Nám. J. Palacha, 2. patro, místnost 218)
Latinská četba Origenova pojednání Peri archón v Rufinově překladu (řecký originál prvních dvou knih se nedochoval), se zaměřením na pojetí duše a světa. Origenes předpokládal rozrůznění rozumných bytostí na základě jejich svobody, svět je místem jejich výcviku k návratu do původní jednoty. Kurs předpokládá znalost latiny, studenti ÚFaR si jej mohou zapsat jako latinskou četbu nebo jako výběrový kurs; studenti ETF si jej mohou zapsat jako proseminář z filosofie nebo jako výběrový kurs.
Atest:
Zápočet z latinské četby lze získat na základě překladu a interpretace textu v semináři. Zápočet z prosemináře lze získat na základě písemné práce v rozsahu cca 7 stran. Zápočet z výběrového kursu lze získat na základě překladu a interpretace textu v semináři nebo písemné práce v rozsahu cca 7 stran.
Edice:
• Origenes, De principiis, I (libri I-II), vyd. H. Crouzel – M. Simonetti (edice řeckých zlomků a Rufinova latinského překladu s úvodem, komentářem a francouzským překladem), Traité des principes, Sources Chrétiennes (= SC) 252, Paris 1978.
• Origenes, Commentaria in Canticum, I, vyd. L. Brésard, H. Crouzel, M. Borret, SC 375, Paris 1991.
Pasáže čtené v semináři:
1. Původ individuální duše: De princ. I, Praefatio 5 (SC 252, 84); Comm. Cant. II,5,22-23 (SC 375, 366-368)
2. Stvoření a rozrůznění rozumných bytostí: De princ. II,9,1-2 (SC 252, 352-356); De princ. II,9,6-7 (SC 252, 364-366.370)
3. Pád duše ochladlice: De princ. II,8,3 (SC 252, 344-346); De princ. I,3,8 – I,4,1 (SC 252, 164-166); De princ. I,8,4 (SC 252, 232)
4. Svět zahrnuje rozrůzněné rozumné bytosti, je proniknut božskou prozřetelností: De princ. II,1,1-3 (SC 252, 234-238)
5. Hvězdy jsou také rozumné bytosti: De princ. I,7,3-4 (SC 252, 212-216)
6. Duše zvířat: De princ. II,8,1 (SC 252, 336-338)
7. Mysl neroste místně, není tělesná: De princ. I,1,6-7 (SC 252, 102-106)
8. Je stvoření věčné?: De princ. I,4,4-5 (SC 252, 170-172)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.09.2017)
Literatura:
Benjamins, H. S., Eingeordnete Freiheit. Freiheit und Vorsehung bei Origenes, Leiden 1994.
Crouzel, H. – Simonetti, M., Introduction, in: Origène, Traité des principes, I, SC 252, Paris 1978, str. 9-58.
Crouzel, H. – Simonetti, M., Commentaire et fragments(livres I et II), in: Origène, Traité des principes, II, SC 253, Paris 1978.
Crouzel, H., Origène, Paris – Namur 1985.
Crouzel, H., Origène et Plotin. Comparaisons doctrinales, Paris 1992.
Edwards, M. J., Origen Against Plato, Aldershot 2002.
Harl, M., La préexistence des âmes dans l’œuvre d’Origène, in: L. Lies (vyd.), Origeniana Quarta, Innsbruck – Wien 1987, str. 238-258 (přetisk in: M. Harl, Le déchiffrement du sens. Études sur l’herméneutique chrétienne d’Origène à Grégoire de Nysse, Paris 1993, str. 247-268).
Harl, M., Recherches sur l’origénisme d’Origène: la satiété (κόρος) de la contemplation comme motif de la chute des âmes, in: StPatr 8, 1966, str. 373-405 (přetisk in: táž, Le déchiffrement du sens. Études sur l’herméneutique chrétienne d’Origène à Grégoire de Nysse, Paris 1993, str. 191-223).
Harnack, A., Geschichte der altchristlichen Literatur, I/1, Leipzig 19582.
Heimann, P., Erwähltes Schicksal. Präexistenz der Seele und christlicher Glaube im Denkmodell des Origenes, Tübingen 1988.
Karpp, H., Probleme altchristlicher Anthropologie. Biblische Anthropologie und philosophische Psychologie bei den Kirchenvätern des dritten Jahrhunderts, Gütersloh 1950.
Kobusch, Th., Die philosophische Bedeutung des Kirchenvaters Origenes. Zur christlichen Kritik an der Einseitigkeit der griechischen Wesensphilosophie, in: Theologische Quartalschrift, 165, 1985, str. 94-105.
Koch, H., Pronoia und Paideusis. Studien über Origenes und sein Verhältnis zum Platonismus, Berlin und Leipzig 1932.
Rist, J. M., The Greek and Latin Texts of the Discussion on Free Will in De principiis, Book III, in: H. Crouzel et alii (vyd.), Origeniana. Premier colloque international des études origéniennes (Montserrat, 18-21 septembre 1973), Bari 1975, str. 97-111.
Sfameni Gasparro, G., Aspetti della controversia origeniana: Le traduzioni latine del Peri Archon, in: Augustinianum, 26, 1986, str. 191-205.
Strutwolf, W., Gnosis als System. Zur Rezeption der valentinianischen Gnosis bei Origenes, Göttingen 1993.
Theiler, W., Die Seele als Mitte bei Augustin und Origenes, in: týž, Untersuchungen zur antiken Literatur, Berlin 1970, str. 554-563.