PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Pragmatismus v kontextu - AFS100685
Anglický název: Pragmatism in Context
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5249
Garant: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D.
Mgr. Ondřej Švec, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz navazuje na kurz Klasický pragmatismus, lze si ho však zapsat i samostatně. Je věnován pragmatismu v širším, systematickém smyslu filosofie hájící primát praktického před teoretickým a vymezující zkušenost i pravdu nikoli jako stavy mysli, nýbrž jako sociálně moderovaný proces historicky situovaného a zainteresovaného porozumění. V kurzu samotném půjde o to sledovat pragmatická témata jak u těch, kteří na americký pragmatismus explicitně navazují, jako W. Sellars, R. Rorty a R. Brandom, tak u těch, u nichž se objevují "pragmatické" motivy ve výše uvedeném širším smyslu, nezávisle na tom, zda v analytické či kontinentální tradici, jmenovitě např. u L. Wittgensteina, M. Heideggera a M. Merleau-Pontyho.
Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (27.02.2017)
Literatura

Bernstein, R., The Pragmatic Turn. Cambridge: Polity Press 2010.
Brandom, R., Articulating Reasons: An Introduction to Inferentialism. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2000.
Dreyfus, H., Being-in-the-World: A Commentary on Heidegger´s Being and Time, Division I, Cambridge, MA: The MIT Press, 2001.
Heidegger, M., Bytí a čas, Praha: Oikoymenh, 2008
James, W., Essays in Radical Empirism, London, Longmans, Green, and Co. 1912
Merleau-Ponty, M., Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard, 1945.
Noë, A., Action in Perception, Cambridge, MA: MIT Press 2004.
Rorty, R., Consequences of Pragmatism, University of Minnesota Press: Minneapolis 1982.
Wittgenstein, L., Philosophical Investigations. Oxford: Blackwell, 1954.
Varela, F. J., Thompson, E., and Rosch, E, The Embodied Mind: Cognitive Science and
Human Experience, Cambridge, MA: The MIT Press, 1991.

Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (27.02.2017)
Požadavky ke zkoušce

Atest skeletového kurzu probíhá na základě bodového hodnocení, každý semestr je třeba získat 100 bodů podle následujícícho schématu

1) každý semestr budou zadány 2 písemné práce k probírané látce v rozsahu 7-9 tis znaků, za každou lze získat až 30 bodů

2) za referát v rámci cvičení lze získat až 30 bodů

3) za pohovor nad odevzdanými pracemi a tématy z probrané látky lze získat až 40 bodů

4) za všechny průběžně zadané úkoly k textům na cvičení lze získat 20 bodů

Atest z analytické filosofie II je udělen na základě seminární práce v rozsahu 20-25 tis znaků na předem domluvené téma, práce musí vyžívat nejméně 3 tituly primární a 2 sekundární literatury.

Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (27.02.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK