|
|
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (03.10.2016)
(Blaženost a moudrost) Přednášky budou věnovány výkladu vybraných hlavních motivů Platónovy a Aristotelovy filosofie. Hlavní pozornost bude zaměřena na vztah etických a ontologických zkoumání těchto dvou myslitelů a na vzájemné srovnání jejich přístupů. Vodítkem nám přitom bude jejich pojetí blaženosti a moudrosti a to, jak rozumí jejich vzájemnému sepětí. V zimním semestru se výklad bude opírat hlavně o Platónova díla Euthydémos, Obrana, Faidón, Ústava, Parmenidés, Sofistés, Faidros, Timaios, v letním pak zejména o vybrané části Aristotelovy Etiky Nikomachovy, Fyziky a Metafyziky. |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (22.09.2016)
Primární texty: Platón, Euthydémos, Obrana, Faidón, Symposion, Ústava, Parmenidés, Sofistés, Faidros, Timaios (překlad F. Novotný), různá vydání. Aristotelés, Kategorie, Etika Nikomachova, Fyzika, Metafyzika (překlad A. Kříž), různá vydání.
Literatura k dalšímu studiu:
Platón: Kahn, Ch. H. Plato and the Socratic dialogue. Cambridge 1998 Kahn, Ch. H. Plato and the Post-socratic dialogue. Cambridge 2013 Benson, H. Blackwell Companion to Plato. Oxford 2006 Fine, G. The Oxford Handbook of Plato. Oxford 2008 Erler, M. Platon. München 2006 Horn, Ch., Müller, J., Söder, J. Platon – Handbuch, Stuttgart 2009
Aristotelés: Höffe, O. Aristotle. Albany 2003. Ross, D. Aristotle. Hoboken: Taylor & Francis Ltd., 2005. Shields, Ch. J. Aristotle. London; New York 2007. Lear, J. Aristotle: The Desire to Understand. Cambridge; New York 1988. Flashar, H. Aristoteles: Lehrer des Abendlandes. München2013. Rapp, Ch. Aristoteles zur Einführung. Hamburg 2012. Rapp, Ch., Corcilius, K. Aristoteles – Handbuch. Stuttgart 2011. Höffe, O. Aristoteles – Lexikon. Stuttgart 2011. Schields, Ch. The Oxford Handbook of Aristotle. Oxford 2012. |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (22.09.2016)
Přednášky jsou součástí předmětu "Antická filosofie I" a pokrývají část látky, která je předmětem zkoušky "Antická filosofie II". |