PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Filosofický proseminář - AFS100598
Anglický název: Philosophical Propedeutics
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16622
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
doc. Daniele De Santis, Dott. Ric.
Vyučující: doc. Daniele De Santis, Dott. Ric.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Anotace -
Hlavními cíli kurzu je a. postupné budování filosofických schopností účastníků a b. představení filosofie v její vnitřní rozmanitosti, jako disciplíny historické, současné i stále se rozvíjející. V průběhu kurzu účastníci projdou sérií na sebe navazujících interaktivních přednášek a workshopů, v nichž budou rozvíjet své schopnosti analýzy a interpretace textu, práce s pojmy, argumentace, ústní i písemné komunikace, sebereflexe a filosofické reflexe problému. Tyto schopnosti budou rozvíjet při práci s obsahově i formálně pestrým vzorkem filosofických textů, pocházející z různých období a tematizujících různé filosofické otázky.

Hlavním výstupem kurzu bude jednodenní studentská konference, pořádaná v průběhu zkouškového období. Na konferenci přednese každý účastník a. vlastní příspěvek a b. komentář k příspěvku jiného z účastníků. Konference bude rozdělena do historicky (antická filosofie, filosofie novověku...) či problémově (etika, teorie poznání...) vymezených sekcí. Každá sekce bude mít svého předsedajícího, vyučujícího Ústavu filosofie a religionistiky nebo jiného odborníka. Účastníci kurzu budou moci své příspěvky s předsedajícím průběžně konzultovat. Účastníci také navrhnou stručný plán komplexnějšího, z příspěvku vycházejícího výzkumu, jehož výstupem by mohl být plnohodnotný filosofický text. Vypracují následně návrh abstraktu a osnovy tohoto textu.
Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (10.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Příprava a prezentace krátkého (15 minut) příspěvku na konferenci určené pro účastníky kurzu. Každý příspěvek musí obsahovat zdůvodněný návrh řešení přiměřeně konkrétního filosofického nebo historicko-filosofického problému (např. návrh řešení konkrétního morálního dilematu, návrh řešení sporu mezi 2 interpretacemi 1 textu atd.)

Vypracování návrhu stručného plánu komplexnějšího, z příspěvku vycházejícího výzkumu, jehož výstupem by mohl být plnohodnotný filosofický text. VVypracování návrhu abstraktu a osnovy tohoto textu.

Příprava a prezentace krátkého (5 minut) komentáře k příspěvku jiného studujícího. 

Aktivní účast na kurzu jako celku (důkladná příprava na jednotlivá setkání, plnění průběžných úkolů).

Aktivní účast na závěrečné konferenci (poskytnutí zpětné vazby jednotlivým přispěvatelům, zapojení do diskuse).

 

Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (10.06.2025)
Literatura

Ukázky z filosofických textů budou postupně doporučovány pro jednotlivá setkání kurzu.

Základní literatura k rozvoji filosofických schopností:

Harvey, J. „Bridging the Gap: The Intellectual and Perceptual Skills for Better Academic Writing“. Teaching Philosophy, 31:2, June 2008.

Lee, J. „Teaching Component Skills in Philosophy“. Teaching Philosophy. Volume 46, Issue 4, December 2023.

Rudisill, „The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy.“ Teaching Philosophy, 2011, 34(3), s. 241-271.

Schnee, Straus, Guzman, Gauvreau. „Random Discussion Leader in the Philosophy Classroom“. Teaching Philosophy. Volume 46, Issue 4, December 2023.

Silvermintz, D. „Reading Philosophy with Friends: Introducing Reading Groups into the Philosophy Classroom“. Teaching Philosophy, 29:3, September 2006.

Tiedemann, „Problémově zaměřená didaktika filosofie“. In Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017. 

Walker, M., „The Skills-First vs. Content-First Philosophy Class“. Teaching Philosophy, 44:1, 2021, str. 59-87

Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (10.06.2025)
Sylabus

1.   Představení kurzu + proč a jak se učit filosofii?

2.   Interpretační workshop I. – jak postupovat při interpretaci filosofického textu?

3.   Interpretační improvizace – jak interpretovat a jak komunikovat mluveným slovem?

4.   Podrobné představení požadovaného výstupu a nácvik práce se zdroji

5.   Komunikace písmem I. – jak psát filosofický text?

6.   Komunikace písmem II. – jak psát filosofický text?

7.   Argumentace I. – jak formulovat námitku proti filosofické teorii?

8.   Argumentace II. a komunikace slovem I. – debata s losovaným stanoviskem

9.   Komunikace slovem II. – diskuse s vylosovanými rolemi

10. Filosofické konference – příklady z praxe

11. Příprava studentských příspěvků na konferenci – workshop

12. Reflexe kurzu

 

 

 

 

 

 

 

Poslední úprava: Mokrejšová Eva, Mgr. (10.06.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK